انجمن بازیگران خانه تئاتر خواستار 10 برابر شدن بودجه تئاتر یا صفر شدن آن شدند تا لااقل تکلیف مشخص شود.

پایگاه خبری تئاتر: هوشمند هنرکار عضو هیأت مدیره خانه تئاتر در نشستی که دوشنبه 24 آذرماه در خانه تئاتر برگزار شد،یادآور شد: وقتی قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی شد، بودجه تئاتر حدود 18 میلیارد تومان بود که به گفته خودش در آن زمان می‌شد سه کیلومتر جاده بین شهری احداث کرد اما الان بودجه تئاتر به 10 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و با این وضعیت در شرایط صفر، نسبی هستیم.

او گفت: در این وضعیت تقاضای ما از مسئولان این است که دو راه را پیش پای خود در نظر بگیریم؛ اول اینکه بودجه تئاتر افزایش بیابد و به 100 میلیارد تومان برسد تا بتوان فکر کرد برای تئاتر چه می‌توان کرد یا اینکه آن را صفر مطلق کنند تا ما تکلیف خودمان را بدانیم.

هنرکار تأکید کرد: در تئاتر کُد مشخصی در بودجه‌ها وجود ندارد و این مسئله باید ارتقاء یابد که حال یا با رایزنی یا مذاکره با نهادهای قانون‌گذار می‌تواند صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شاید نظر معاون هنری وزارت ارشاد مبنی بر اینکه رقم بودجه تئاتر نباید اعلام می‌شد، درست باشد، افزود: با این حال باید فشار بیاوریم و درخواست خود را اعلام کنیم، چون این 10 میلیارد برای تئاتر ایران صفر است و اگر بخواهیم این بودجه افزایش پیدا کند،احتیاجی به معجزه نیست.

این عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر با بیان اینکه تئاتری‌ها برای پیگیری درخواست خود جلوی مجلس می‌روند، گفت: اگر بخواهیم در سال، پنج سالن آبرومند برای تئاتر بسازیم این بودجه کفاف نمی‌دهد.

او درباره اینکه این بیانیه و درخواست برای افزایش بودجه تئاتر چرا توسط انجمن بازیگران خانه تئاتر مطرح شده است، گفت: اولین بار در بیانیه جشن بازیگران درخواست 10 برابر شدن بودجه مطرح شد و این درخواست به امضای بزرگانی همچون ایرج راد، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، بهزاد فراهانی، شیراندامی و... رسیده است.

هنرکار همچنین اشاره کرد که اولین تجمع انجمن بازیگران برای برگزاری مجمع عمومی 13 دی‌ماه در تئاتر شهر است، ضمن اینکه شاید چند نمایش خیابانی یا به صورت کارناوال جلوی تئاتر شهر برگزار شود تا بحث وضعیت اقتصادی تئاتر در آن‌ها مطرح شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه انجمن بازیگران پیشنهاددهنده بیانیه بوده و خانه تئاتر خواستار 10 برابر شدن بودجه است، تأکید کرد: ما قصد نداریم از این جا تا آزادی شعار سر دهیم، اما موضوع افزایش بودجه را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

 در این نشست کاظم هژیرآزاد هم با اشاره به اینکه تئاتر ما دولتی است، گفت: این ساختار غلط است که در مرکز هنرهای نمایشی تجمع کنیم و تمام بحث ما بر سر ایجاد تئاتر اصولی است.

او افزود: در بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله بودجه اشاره شده که اگر اجرا شود، شاید 20 یا 30 برابر بودجه‌ای که ما خواسته‌ایم برای تئاتر نیاز باشد اما کسی به آن توجه نشده است.

هژیرآزاد همچنین با اشاره به اینکه «باید روی این قضیه نیز اصرار داشته باشیم که تئاتر از اداره کل دربیاید و به سازمان تبدیل شود» به اقدام علی منتظری (از مدیران سابق مرکز هنرهای نمایش) برای افزایش بودجه تئاتر اشاره واظهار کرد: اقدام ما نیز همانند کاری است که آقای منتظری برای افزایش بودجه تئاتر انجام داد. این درخواست ما قدم اول است تا پس از آن بتوانیم گفت‌وگو کنیم.