گزارش زنده شبکه پویا از حادثه تلخ شاهچراغ که با انتقادها و هشدارهایی از سوی برخی خانواده ها، رسانه ها و کارشناسان حوزه کودک مواجه شد، حالا پس از گذشت حدود دو هفته از این اتفاق، با توضیح و عذرخواهی سرپرست شبکه کودک همراه شده است.

چارسو پرس: در حالی که یادآوری تصاویر فاجعه خونبار شاهچراغ همچنان پس از گذشت چند روز از این حمله تروریستی، برای بزرگسالان هم غیرممکن است، شبکه پویا ـ شبکه ای که با تعریف مخاطب کودک شناخته می شود ـ گزارشی بحث برانگیز را در همان روزهای ابتدایی حادثه روی آنتن فرستاد که هشدارها و انتقادهای بسیاری را در پی داشت.

ماجرا چه بود؟

شبکه «پویا» در آن روز به یک‌باره پخش کارتون ویژه کودکان را قطع کرد و گزارشی را از بیمارستان رجایی شیراز روی آنتن فرستاد. در این گزارش جزییات حادثه تروریستی برای کودکان بازگو و اینگونه بیان شد که در بین زواری که آمده بودند، دو کودک از ناحیه شکم و دیگری از ناحیه مچ دست آسیب دیدند که به لطف خدا و پزشکان حالشان خوب است اما متاسفانه پدر و مادر و برادر یکی از آن کوچولوها از دنیا رفتند!

انتقادها و هشدارها؛ ارائه جزئیات یک حادثه تروریستی برای کودک درست نیست

این رفتار رسانه ای بحث برانگیز در ادامه انتقادهایی را متوجه شبکه کودک و رویکرد صداوسیما در قبال مخاطب کودک کرد که ضرورت یادآوری این نکته را بار دیگر یادآور شد که «کودک آنچه را که می‌بیند یا می‌شنود باور می‌کند و توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی این اطلاعات را ندارند در حالی که بزرگسالان می‌توانند به کمک تجارب قبلی و تجزیه و تحلیل از خود مراقبت کنند، بنابراین حتما در روایت اخبار ناراحت‌کننده، حوادث خشونت‌آمیز و ...  باید به سن مخاطب و میزان رشد شناختی او توجه کرد؛ چرا که ارائه جزئیات یک حادثه تروریستی که حتی برای بزرگسالان هم تکان دهنده است، برای کودکان با ساده‌ترین نگاه دستاوردی جز احساس ناامنی و ترس نخواهد داشت.»

این جملات را الهه خوشنویس، روانشناس و فعال حقوق کودک به ایسنا گفته است.

و این اتفاق در حالی در رسانه ملی رخ داده که کشور ما پیمان‌نامه حقوق کودک را امضاء کرده و این پیمان‌نامه پس از تصویب در مجلس در حکم قانون است و لازم‌الاجراست اما مواد آن نادیده گرفته می‌شود.

مدیر شبکه کودک عذرخواهی کرد

اما پس از گذشت حدود دو هفته از این ماجرا، محمدصادق باطنی ـ سرپرست شبکه کودک ـ با انتشار متنی در صفحه شخصی خود، به ارایه توضیحی درباره پخش گزارش مرتبط با حادثه تروریستی شاهچراغ از این شبکه تلویزیونی پرداخت و عنوان کرد: از تمام دوستانی که در این ایام بنده و شبکه کودک را با نقدها، توصیه‌ها و حتی توهین‌ها خطاب قرار دادند ممنونم. همه را خواندم و بر دو دیده نهادم. حتی آنهایی که بی‌انصافی کردند و یک سویه نگریستند و ره به خطا رفتند.

وی عنوان کرد، شبکه کودک رسانه‌ای امن برای تمام کودکان ایران عزیزمان بوده، هست و خواهد بود و در عین حال یادآور شد: در تمام بازه‌ای که رسانه‌های مختلف مشغول نشان دادن تصاویر دلخراش حادثه شاهچراغ بودند، ما یک قطره خون، صدای شلیک گلوله و حتی تصویر آرتین روی تخت بیمارستان را هم به مخاطبان شبکه کودک نشان ندادیم.

این مدیر شبکه کودک مطرح کرد: ما در شبکه کودک تلاش می‌کنیم در عین حراست از امنیت کودکی کودکانمان به آنها بیاموزیم که نسبت به جامعه و وقایع پیرامونتان حساس باشید.  گزارش ناپخته‌ای که از شیراز پخش شد فاصله عمیقی با نیت و طراحی انجام شده داشت و با وجود اینکه در کانال نهال (و نه کانال پویا) پخش شده بود، حاوی واژه‌های نامناسبی برای کودکان بود که موجبات نگرانی برخی از خانواده‌ها را فراهم آورد.

باطنی اظهار کرد: بنده از این مخاطبان عزیز، عذرخواهی می‌کنم و به خانواده‌های عزیزمان مجدد تاکید می‌کنم که شبکه کودک شبکه‌ای زنده و در کنار شما خانواده‌های ایرانی است و اگر خطایی از این شبکه سر زد با نقد و صبوری شما عزیزان روز به روز خود را بهبود می‌بخشد. اما آنچه این روزها برای اهالی شبکه کودک بسیار ارزشمند بود پویش «آرتین_کنارتیم» بود. پویشی که بیش از ۵۰ هزار کودک عزیز در آن شرکت کردند و برایمان نقاشی ارسال کردند و ما فقط تعداد اندکی را توانستیم از آنتن رسانه ملی پخش کنیم. شبکه کودک رسانه‌ای امن برای تمام کودکان ایران عزیزمان بوده، هست و خواهد بود.

///.