افسانه ماهیان با اشاره به پولی که «تئاترشهر» از گروه‌های نمایشی برای اجرا دریافت می‌کند، گفت: در شرایط فعلی می‌توان گفت تمام سالن‌های نمایش ما خصوصی هستند، در حالی که دولت باید برای فعالیت سالن‌های خصوصی از آن‌ها حمایت کند.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «هم‌هوایی» را در تالار شمس اجرا می‌کند، درباره وضعیت سالن‌های خصوصی تئاتر و تعداد آن‌ها با توجه به تعمیراتی که در تالار مولوی و تئاترشهر انجام می‌شود، بیان کرد: ما هیچ سالن خصوصی به آن شکلی که در تعریف تئاتر خصوصی گنجانده شود و از کیفیت لازم برخوردار باشد، نداریم.

او گفت: سالن‌های خصوصی فعلی نه وضعیت نوری مناسبی دارند و نه پشت صحنه خوب، فقط مکانی هستند که به زور می‌توان در آن‌ها دکور زد و گروه‌های نمایشی باید خودشان را با شرایط آنجا تطبیق دهند تا بتوانند کارشان را روی صحنه ببرند.

ماهیان ادامه داد: هر سالنی برای اجرای نمایش در مرحله اولیه باید امکانات نوری، صوتی و صندلی مناسب داشته باشد تا آنوقت به عنوان یک سالن خصوصی تئاتر بتواند خود را تغذیه کند، اما الان متأسفانه این اتفاق نیفتاده و تماشاخانه‌هایی مثل سه‌نقطه، آو یا سالن استاد مشایخی فضاهای استانداردی برای تئاتر نیستند.

وی با اشاره به اینکه با این حال بد نیست که چنین مکان‌هایی برای اجرای تئاتر وجود دارد، افزود: اما نکته اینجاست که چنین سالن‌هایی در حد و اندازه تئاتر نیستند و دولت باید سوبسید‌هایی را به آن‌ها بدهد تا فضا برای اجرای تئاتر به شکل اصولی آماده شود، مانند آنچه در ایرانشهر رخ می‌دهد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه بازسازی تئاترشهر لازم بود، چون این بنا به لحاظ کیفی در چند سال گذشته نابود شده بود، بیان کرد: در حال حاضر تنها مکانی که کمی شرایط استاندارد دارد تماشاخانه ایرانشهر است. البته فرهنگسراها هم هستند که گاهی اجراهایی در آن‌ها انجام می‌شود، اما بیشتر آن‌ها با نمایش، سخنرانی یا مناسبت‌های ویژه تناسب دارند و اجرای تئاتر در آن‌ها نمی‌گنجد.

ماهیان در ادامه با اشاره دوباره به اینکه تمام سالن‌های تئاتر در حال حاضر خصوصی هستند، گفت: تئاترشهر مدت‌هاست که فضایش خصوصی شده، چون باید برای اجرای تئاتر 20 درصد پول به آن‌ها پرداخت کنیم. تالار حافظ و تالار وحدت هم به همین شکل هستند و مثلا تالار وحدت شبی سه‌ونیم میلیون تومان برای هر اجرا پول می‌گیرد که البته این خلاف قانون است، چون جزو مجموعه‌های دولتی هستند.

او در پایان با بیان اینکه اگر این سالن‌ها خصوصی هستند،‌ باید استانداردهای لازم را هم داشته باشند، گفت: باید در هر سالن کیفیت را به قدری بالا ببریم که بشود در آن نمایش اجرا کرد، اما برخی سالن‌ها گالری هستند که به عنوان سالن تئاتر استفاده می‌شوند؛‌ بنابراین اگر قرار است به سمت خصوصی‌سازی برویم دولت باید از این کار حمایت کند.


منبع: خبرگزاری ایسنا