اکران کم‌رمق پاییز امسال سینماها رو به پایان است. در این گزارش مروری کرده‌ایم بر حال و هوای گیشه سینماها در پاییز ۱۳۹۶ و فیلم‌هایی که ۵سال گذشته فروش قابل توجهی را تجربه کردند.

چارسو پرس: در آستانه هفته پایانی پاییز ۱۴۰۱ و در حالی که هر روز اخباری مبنی بر گیشه خلوت و ورشکستگی سینماها به گوش می‌رسد بد نیست سری بزنیم به گیشه ۵ سال پیش و مقایسه‌ کنیم گیشه پاییزی سال ۱۳۹۶ که فصل پربار سینما بود با پاییز ۱۴۰۱ که به گفته  دست اندرکاران سینما، بی‌رمق ترین فصل اکران طی چند سال گذشته است.

 آمارها نشان می‌دهد روزهای سرد پاییز ۹۶ حال و هوای کمدی‌های پرفروش، گیشه را گرم و پررونق کرده بود. ۶ فیلم کمدی که ‌صدرنشین جدول فروش شدند و کفه فروش آثار طنز را در موازنه با فیلم‌های اجتماعی سنگین‌تر کرد. این مقایسه در حالی‌ست که  قیمت بلیت سینما در پاییز ۹۶ به طور میانگین ۱۰ هزار تومان و پاییز امسال ۴۰هزار تومان در نظر گرفته شده است.

فیلم «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» ساخته سامان مقدم که بعد از موفقیت «نهنگ عنبر» تولید و به اکران رسید با حضور ستاره‌هایی نظیر رضا عطاران و مهناز افشار، فروشی معادل ۲۰.۹۴۵.۷۸۵.۰۰۰ ریال را در پاییز ۹۶ رقم زد و بیش از ۲ میلیون نفر را به سالن‌های سینما کشاند. این در حالیست که رضا عطاران پاییز امسال نیز  با کمدی «انفرادی» ساخته سیدمسعود اطیابی همچنان صدر نشین گیشه شد و با فروش ۷۳,۱۴۱,۴۱۴,۰۰۰ تومان طی ۹ ماه ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر را به سالن‌های سینما آورد. با در نظر گرفتن رشد ۴ برابری قیمت بلیت طی این ۵ سال، می‌توان گفت که «انفرادی» تنها فیلم اکران پاییز ۱۴۰۱ است که  به طور تقریبی همان تعداد مخاطب را راهی سینما کرده است.

«گشت ارشاد ۲» ساخته سعید سهیلی فیلم دیگری است که با اکران در پاییز ۹۶ فروشی بالغ بر ۱۹.۷۸۱.۳۴۴.۰۰۰ تومان را تجربه و در رتبه دوم ایستاد. کمدی که در ادامه موفقیت فروش «گشت ارشاد» ساخته و فروش قابل توجهی را نصیب خود کرد. در این مقایسه «سگ بند» کمدی تازه و پرفروش  پاییز امسال است که با قرار گرفتن در سبد اکران نوروزی ۱۴۰۱ و حضور چهره‌هایی کمدی نظیر بهرام افشاری و احمد مهران‌فر، فروشی معادل ۴۱,۴۹۴,۹۶۱,۰۹۴ تومان را تا کنون برای خود رقم زده است.

«خوب، بد، جلف» کمدی پرفروش دیگری در چرخه اکران پاییز ۹۶ است که با فروش  ۱۶.۲۸۸.۴۸۸.۰۰۰ تومان، مخاطبان زیادی را به سالن های سینما کشاند. در ادامه کمدی «اکسیدان»  با حضور چهره‌هایی نظیر جواد عزتی و امیر جعفری با فروش ۱۰.۷۸۶.۰۳۹.۰۰۰ تومان در رتبه چهارم  و «ساعت ۵ عصر» ساخته مهران مدیری  با ۹.۱۲۵.۴۱۲.۰۰۰ تومان در رتبه پنجم جدول فروش پاییز ۱۳۹۶ قرار گرفتند.   

مقایسه این رقم‌ها با رتبه‌های سوم و چهارم  فروش فیلم‌ها در پاییز امسال نظیر «علفزار»، «تی تی» و «ابلق» در کنار رشد چند برابری قیمت بلیت سینما، به طور واضحی خبر از کاهش میزان مخاطب می‌دهد.  ۳ فیلمی که با حضور ستاره‌هایی چون پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی و بهرام رادان همراه بود.

آمار فروش سینمای ایران

///.


منبع: همشهری آنلاین