وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جدید ۶ نفر از اهالی صداوسیما را تحریم کرده است؛ خبری که پس از تحریم شبکه پرس تی وی توسط اتحادیه اروپا اعلام شده و این بار علاوه بر مدیران ارشد رسانه ملی، برخی کارمندان این رسانه را هم شامل می شود. اما این افراد چه کسانی هستند؟

چارسو پرس: وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی رضوانی، آمنه سادات ذبیح‌پور، پیمان جبلی، احمد نوروزی، محسن برمهانی و یوسف پورانواری در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

مطابق با این تحریم‌ها، تمامی اموال این اشخاص در ایالات متحده یا در کنترل اشخاص آمریکایی بلوکه خواهد شد و هر کسی که به مبادله با این اشخاص بپردازد ممکن است هدف تحریم‌های ثانویه ایالات متحده قرار بگیرد.

رسانه وابسته به صداوسیما می گوید، «خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که لحن آن از غلط‌رسانی‌های رایج در فضای مجازی گرفته شده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به پخش «اعترافات اجباری» متهم کرده است.»

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ هم صداوسیمای جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. در آن اقدام نیز واشنگتن صداوسیما را به سانسور اطلاعات متهم کرده بود.

در بیانیه جدید واشنگتن ادعا شده صداوسیما به تازگی اقدام به پخش مصاحبه‌هایی کرده که در آنها افرادی مجبور شده‌اند اعتراف کنند خویشاوندان آنها نه در اعتراضات بلکه بر اثر حوادث تصادفی و غیرمرتبط جانشان را از دست داده‌اند. (منبع جام جم آنلاین)

اما این ۶ نفر که حالا در فهرست تحریم های کشورهای غربی قرار گرفته اند، چه افرادی هستند، در چه مسندهایی به کارمشغولند و چه پیشینه ای برای آنها وجود داشته است؟

در رأس این فهرست نام «پیمان جبلی» دیده می شود. از ریاست جبلی بر سازمان صداوسیما بیش از یک سال می گذرد و او در این مدت روزهای پرحاشیه ای را خصوصا در عرصه جنگ با رسانه های غربی و فارسی زبان در مسند جدیدش تجربه کرده است.

با این همه قرار گرفتن در این فضا برای پیمان جبلی ۵۶ ساله چندان هم تازه به نظر نمی رسد؛ او قبل از انتخاب به عنوان رییس صداوسیما، در مقام معاون برون مرزی رسانه ملی و همچنین مدیر شبکه پرس تی وی با مناقشه های بسیاری برای فراهم کردن امکان فعالیت شبکه های برون مرزی در فضای مجازی و ماهواره ای مواجه شده بود. در آن دوره هم بارها شبکه های برون مرزی و وب سایت های آنها، با فیلترینگ و حذف در ماهواره ها و فضای مجازی مواجه شده و جبلی و یارانش را مجبور کرده بود که برای فراهم کردن امکان رساندن سیما و صدای جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان، راهکاری جدید را تدبیر کنند.

این بار اما جبلی در سمتی جدید و البته بالاتر، خودش هدف تحریم ها قرار گرفته است. رفتاری از سوی امریکا که هنوز با واکنشی از سوی رییس صداوسیما همراه نبوده است.

با این همه چند روز قبل وقتی خبر تحریم پرس تی وی از سوی اتحادیه اروپا اعلام شد، پیمان جبلی در جمع رسانه های کشورمان گفته بود: با وجود اینکه رقبای بسیار قدرتمند شبکه پرس‌تی‌وی از پشتیبانی بسیاری برخوردار هستند و این شبکه در یک عرصه نابرابر رقابت می‌کند، اما با این وضعیت، حضور حداقلی پرس تی وی را به لحاظ امکاناتی نمی‌توانند تحمل کنند.

رییس صداوسیما تاکید کرده است: شبکه‌های برون مرزی ایران چون تجربه و آمادگی لازم را دارند، حتما از این وضعیت عبور خواهند کرد.

در کنار رییس صداوسیما نام دو معاون وی هم در فهرست تحریم های خزانه داری امریکا دیده می شود: محسن برمهانی، معاون سیما و احمد نوروزی، معاون برون مرزی؛ هر دوی این افراد پس از ورود جبلی، پا به عرصه رسانه ملی گذاشته اند و در حقیقت از مدیران جوان صداوسیما محسوب می شوند.

نوروزی چند روز پس از انتصاب پیمان جبلی به سمت رییس سازمان صداوسیما، جایگزین او شد و اولین معاونی بود که در دوره جدید مدیریت رسانه ملی به عرصه آمد.

نوروزی متولد سال ۱۳۶۶ است. زمانی که به عنوان معاون جبلی انتخاب شد، تنها ۳۴ سال سن داشت و مرحله نگارش رساله دکتری مدیریت رسانه را در دانشگاه تهران می گذراند. عمده فعالیت های نوروزی در صداوسیما به همان معاونت برون مرزی و همکاری با جبلی محدود می شد و سابقه اغلبشان از سال ۹۹ تا زمان انتخاب در سمت معاون رییس صداوسیما بود.

او قبل از انتخاب در این سمت، به عنوان مشاور جبلی در معاونت بروزی مرزی صداوسیما مشغول به کار بود. نوروزی قائم مقام محتوایی شبکه پرس تی وی از تیر ۹۹ به مدت یک سال و سرپرست واحد ارزیابی این شبکه از همان سال تا مرداد ۱۴۰۰ بود. سرپرست وب سایت و امور چندرسانه ای شبکه Press TV از بهمن ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ هم در کارنامه او دیده می شد.

برمهانی اما از آخرین معاونانی بود که به جمع صداوسیمایی ها محلق شد. حدود هشت ماه پس از انتصاب پیمان جبلی به عنوان رییس سازمان صداوسیما، معاون سیما تغییر کرد و محسن برمهانی ۴۳ ساله جایگزین حمید شاه آبادی ۵۸ ساله شد.

همان طور که بر اساس رویه‌ی پیشین پیمان جبلی قابل پیش‌بینی بود، رییس صداوسیما در انتخاب معاون سیمای خود، بار دیگر از حضور یک فرد جوان، بهره گرفت. محسن برمهانی، متولد سال ۱۳۵۸ نیشابور، فارغ التحصیل فیلمسازی از دانشگاه‌ صداوسیما و کارشناس ارشد تهیه کنندگی از همین دانشگاه است.

پیش از این حکم، محسن برمهانی به عنوان مدیرکل تأمین و رسانه‌ بین‌الملل صداوسیما فعالیت می‌کرد و آنطور که در پیشینه اش آورده بودند، در سینمای مستند فعالیت می کرد و از شاگردان مرحوم نادر طالب زاده محسوب می شد.

تاکنون هیچکدام از این دو معاون رییس صداوسیما هم به این تحریم واکنش نشان نداده اند.

۳ کارمند صداوسیما چه کسانی هستند؟

در کنار سه مدیر ارشد صداوسیما، در فهرست تحریم شده ها نام سه نفر دیگر هم دیده می شود که از کارکنان این سازمان هستند: علی رضوانی، آمنه سادات ذبیح‌پور و یوسف پورانواری.

البته این برای بارِ نخست نیست که نام خبرنگاران رسانه ملی در فهرست تحریم شده های کشورهای غربی دیده می شود. سال گذشته همین روزها بود که پارلمان انگلیس در اقدامی، نام علی رضوانی خبرنگار بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون را در فهرست تحریم خود قرار داد. فردی که امروز هم نامش در تحریم های جدید دیده می شود.

در سال ۹۸، مستندی به نام «مظنونین همیشگی» از تلویزیون درباره فعالیت بازداشت شدگان محیط زیستی از جمله کاووس سیدامامی پخش شد که در این مستند علی رضوانی با یک کارشناس مسائل امنیتی به صحبت پرداخته بود. پخش مصاحبه جنجالی علی رضوانی با روح الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، پیش از اعدامش نیز در آن زمان بازتاب زیادی داشت.

رضوانی اجرای بخش های «خارج از گود» و «بدون تعارف» را برای ۲۰:۳۰ عهده دار است و گویا قبلا در حوزه اخبار ورزشی فعال بوده است.

اما دو نفر جدیدی که حالا نامشان در فهرست تحریم شده ها دیده می شود، چه اقداماتی را برای رسانه ملی رقم زده اند؟

با جست و جوی نام «آمنه سادات ذبیح‌پور»، علاوه بر همکاری با ۲۰:۳۰ و همان آیتم «بدون تعارف»، به دو عنوان دیگر می رسیم: سردبیر گروه امنیتی خبرگزاری صداوسیما و سردبیر گروه رصد رسانه های فارسی زبان بیگانه.

سال گذشته بود که با حکم حسن عابدینی، سرپرست وقت خبرگزاری صداوسیما که حالا یکی از معاونان پیمان جبلی است، ذبیح‌پور با عنوان کامل «آمنه سادات ذبیح‌پوراحمدی» به سمت «سرپرست سردبیری گروه رصد رسانه های فارسی زبان بیگانه» منصوب شد.

در این حکم «پایش مستمر محتوای رسانه های بیگانه، شناسایی شگردها، افشای حرفه ای و البته هنرمندانه روش های مدیریت ادراک آنها که در زمره بازوی اصلی دیپلماسی و امنیتی نظام سلطه مقابل انقلاب اسلامی است»، از وظایف اصلی محوله به ذبیح‌پور عنوان شده بود.

همچنین مهمترین ماموریت او تبدیل حرفه ای داده ها به فرآورده های خبری قابل استفاده در بولتن های خبری تصویری رادیویی و نوشتاری بیان شده است.

انتشار توییت جنجالی اخیر وی با موضوع اعتصاب بازاریان کامیاران که در آن اعلام کرده بود ساعت هفت صبح از این بازار فیلم گرفته و به تلویزیون‌های خارج از کشور قالب کرده و آنها هم بدون راستی‌آزمایی پخش کرده‌اند، در روزهای گذشته واکنش های بسیاری را به همراه داشت.

اما آخرین فرد در این فهرست شش نفره، یوسف پورانواری است که کمتر نامش در رسانه ها منتشر شده است. پورانواری در برخی خبرها به عنوان یکی از مدیران معاونت برون‌مرزی صداوسیما معرفی شده اما خودش در فضای مجازی از عنوان برنامه ساز خبری استفاده کرده است. خبرگزاری صداوسیما از او در کنار علی رضوانی و آمنه سادات ذبیح پور به عنوان «اشخاص مرتبط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» نام برده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا