نمایش "اسب‌های سرکش" به نویسندگی و کارگردانی علی‌محمد رادمنش از روز جمعه- 28 آذرماه؛ ساعت 18:30- در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

 پایگاه خبری تئاتر: کارگردان این نمایش گفت:  شکی نیست که تماشاگر و مخاطب تئاتر، نسبت به نمایش‌های مذهبی، دافعه پیدا کرده ‌است. کافی است یک نشانه‌ی کلیشه‌ای از نمایش‌های مذهبی در پوستر یا بروشور تئاتری باشد تا تماشاگر آن را پس بزند. البته نه این‌که مضامین مذهبی مورد توجه مردم نباشد، نه؛ بلکه مخاطب، به دنبال گونه‌ها و شکل‌های جدیدی در عرصه‌ی تئاتر مذهبی است.
 

وی تصریح کرد: ما در تعریف نمایش مذهبی دچار خطا شده‌ایم. شکسپیر در دوره‌ی خود یک نمایش‌نامه‌نویس مذهبی بوده است. به طور مثال در هملت، مکبث و حتی در رومئو و ژولیت، اعتقادات مذهبی و مسیحی به طور مدام مورد بحث و تذکر قرار می‌گیرد اما در وام‌گیری از دانش تئاتر غرب، در تعریف نمایش دینی دچار غفلت و اشتباه هستیم. نویسندگان ما باید دقت و نظر بیشتری نسبت به نگارش آثار خود داشته باشند ضمن این‌که معتقدم با توجه به حمایت‌هایی که ارگان‌های مختلف از تئاتر دینی داشته‌اند، نویسندگان ما قدری کم‌کاری کرده‌اند.
 
این نمایش‌نامه‌نویس درباره‌ی متن نمایش‌نامه‌ی "اسب‌های سرکش" گفت: من مدت‌ها روی کتب مذهبی مثل نهج‌البلاغه کار کرده‌ام و همیشه این فکر در ذهنم بود که چگونه می‌توان نهج‌البلاغه را که متن سخنرانی و منبر مکتوب است را به نمایش‌نامه تبدیل کرد. قصه‌ی نمایش من برگرفته از سخنان امام علی(ع) در خطبه‌ی 16 نهج البلاغه است. "اسب‌های سرکش" قصه‌ی دو شبیه‌خوان را بیان می‌کند که برای دست یافتن به خواسته‌ی خویش، موجب دودستگی میان تعزیه‌خوان‌ها و مردم شده‌اند. زنی در برابر آن‌ها، مصمم است که دوباره مردم و تعزیه‌خوان‌ها را برای یک مجلس گرد هم آورد.
 
وی ادامه داد: امام علی(ع) در فرازی از خطبه 16 با بیان یک تشبیه زیبا به نکته بسیار مهمّى اشاره مى‌کند که اگر مردم آن را به کار بندند مى‌توانند از آلودگی‌ها و انحرافات مصون بمانند و در بی‌راهه‌ها سرگردان نشوند و به سر منزل مقصود برسند و آن این که گناه را در آغاز امر باید کنترل کرد و از حوزه آن دور شد، چرا که وقتى انسان در آن گرفتار شود گناهان و خطاهاى دیگر، زنجیروار او را به سوى خود مى‌کشند و زمام اختیار را از کف او بیرون مى‌برند و در درّه‌هاى هولناک بدبختى فرو مى‌افکنند.
 
این کارگردان اضافه کرد: «اسب‌های سرکش» راجع به خصلتی از آدمی است که به دشواری می‌تواند آن را در موقعیت‌های پیروزی و شکست، کنترل نماید. این خصلت همچون شمشیر دولبه‌ای است که گاه چنان اسیرش می‌شویم که فراموش می‌کنیم این خصلت می‌تواند برای اجتماع و آن‌گاه برای خویشتن مهلک باشد! خصلتی که اندیشه‌ی استبداد و اتحاد را به یک اندازه در خود نهفته دارد.
 
نویسنده‌ی نمایش‌نامه‌ی "بید خون" افزود: امام علی(ع) در این باره می‌فرمایند: «...سوگند به كسى كه محمد را به حق فرستاده است، در غربال آزمايش، به هم درآميخته و غربال مى‌شويد تا صالح از فاسد جدا گردد. يا همانند دانه‌هايى كه در ديگ مى‌ريزند، تا چون به جوش آيد، زير و زبر شوند. پس، پست‌ترين شما بالاترين شما شود و بالاترين‌تان، پست ترين‌تان. واپس ماندگانتان پيش افتند و پيشى گرفتگانتان واپس رانده شوند... در خانه‌هاى خود آرام گيريد و با يكديگر طريق آشتى سپاريد... هيچ ستاينده‌اى جز پروردگارش را نستايد و هيچ ملامت‌كننده‌اى نبايد جز خود را ملامت نمايد.» دقیق شدن در کام مولا، تلنگر جدی‌ای برای همه‌ی ماست.
 
علی‌محمد رادمنش در پایان گفت: همانطور که گفتم گاهی حمایت‌های متعدد باعث کم‌کاری نویسندگان ما شده است. البته حوزه هنری با توجه به حضور مدیران و حضور کارشناسان متخصص، دقت نظر بیشتری در حمایت‌های خود مبذول داشته که البته هنوز هم نواقصی دیده می‌شود. اگر حمایت‌ها متوجه‌ متون و نمایش‌هایی شود که به لحاظ کیفی مورد توجه‌اند و فقط قصد پر کردن آمار ارائه نمی‌شوند، حتما نتایج بهتری دریافت خواهد شد.
 
گفتنی است نمایش "اسب‌های سرکش" به نویسندگی و کارگردانی علی‌محمد رادمنش در قالب سوگواره‌ی "خمسه" از روز جمعه- 28 آذرماه؛ ساعت 18:30- در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود. این نمایش در ایام تعطیل سوگواری‌های آخر ماه صفر نیز اجرا خواهد شد.