برندگان سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) معرفی شدند و جوایز اصلی به دو مستند «آپولونیا، آپولونیا» و «مانیفستو» رسید.

چارسو پرس: سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۹ تا ۲۰ نوامبر (۱۸ تا ۲۹ آبان) در کشور هلند برگزار شد و در نهایت مستند «آپولونیا، آپولونیا» ساخته ««لئا گلوب» محصول مشترک دانمارک، لهستان و روسیه جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌المللی را دریافت کرد و جایزه بخش رقابتی «Envision» هم به مستند روسی «مانیفستو» به کارگردانی «آنگی وینچینو» رسید.

مستد «آپولونیا، آپولونیا» درباره یک زن جوانی به نام آپولونیا است که تلاش می کند جایگاه خود را در دنیای هنر پیدا کند. او به استعداد خود اطمینان دارد، اما مسیر همیشه آسان نیست و زندگی یک کتاب داستان نیست. یکی از درس‌هایی که آپولونیا می‌آموزد این است که زنان نقاش باید بیشتر از همتایان مرد خود فداکاری کنند و بر موانع بزرگ‌تری غلبه کنند. این موضوع در مورد اوکسانا شاچکو، یکی از بنیانگذاران گروه اکشن فمینیستی «Femen» نیز صدق می کند، دوستی که او برای مدت طولانی با او زندگی می‌کند، ...

«پیریو هنکاسالو» کارگردان و فیلمنامه‌نویس فنلاندی، «وانیا کالودرژرسیچ» رئیس جشنواره فیلم رتردام هلند، «یوسری نصرالله» فیلمساز مصری، «ماری استفن» تدوینگر اهل کشور هنگ کنگ و «یاشیهیکو یاتابه» برنامه ریز جشنواره توکیو، اعضای هیات داوران بخش رقابت بین‌الملل این رویداد سینمایی را تشکیل می‌دادند.

بخش مسابقه آثار مستند بلند جشنواره ایدفا امسال شامل ۱۳ فیلم بود که سینمای ایران نیز با اثر ۱۰۰ دقیقه‌ای «خانه خاموش» در آن حضور داشت. این مستند ساخته فرناز چورابجیان و محمدرضا جورابچیان، سرنوشت سه نسل از یک خانواده ایرانی طبقه متوسط رو به بالا را دنبال می کند و در مرکز داستان، خانه‌ای به قدمت یک قرن در تهران قرار دارد که خانواده در آن روزهای شاد و غم انگیزی را سپری کردند.

سینمای ایران علاوه بر بخش رقابتی آثار بلند، چند نماینده دیگر در جشنواره «ایدفا»ی امسال داشت و مستند کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای «مجموعا» به عنوان محصول مشترک ایران و لهستان ساخته محمدرضا فرزاد در بخش بهترین‌های جشنواره‌ها (Best of Fests) به نمایش گذاشته شد و مستند «آئورا» (سحرگاه) محصول مشترک ایران و افغانستان به کارگردانی سامره رضایی و حسین حسینی هم در بخش «Luminous» جشنواره به روی پرده رفت.