نشست‌های آسیب‌شناسی بیست و هفتمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور مدیران و فعالان این عرصه به منظور هم‌اندیشی در راستای برگزاری هرچه بهتر بیست و هشتمین دوره این رویداد بین‌المللی برگزار شده است.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، این مجموعه نشست‌ها با حضور اعضای هیات مدیره دو انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، انجمن نمایشگران عروسکی و اعضای بنیاد تئاتر کودک برگزار شده است.

در این نشست‌ها با تاکید بر نقش مهم تئاتر کودک و نوجوان به عنوان بستری برای خلق جامعه‌ای خلاق، پویا و پر از شور و نشاط، از تاثیر مهم این هنر در رشد مهارت‌های فردی و گروهی این گروه سنی صحبت شد.

همچنین عنوان شد که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با وجود اهمیت بالایی که در رشد قدرت تخیل گروه سنی کودک و نوجوان و ارتقای سطح آگاهی و آموزشی گروه‌های تئاتری نیز تاثیر انکارناپذیری دارد، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دو سال از ادامه فعالیت بازماند و بیست و هفتمین دوره‌اش پس از چندین بار تعویق زمانی از یکم تا ششم تیرماه سال جاری با حضور ۷۰ گروه نمایشی و حدود ۴۰۰ هنرمند در همدان برگزار شد تا کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان علاقه‌مند، به تماشای دنیای پر راز و رمز و هیجان کودکانه بنشینند.
در این نشست‌ها ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و انتخاب مجدد امیر مشهدی عباس به عنوان دبیر بیست و هشتمین دوره این جشنواره تاکید شد که برگزاری این جلسات با هدف افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف دوره بعدی این رویداد در زمینه اجرایی و محتوایی است.


توجه جدی به مباحث میزبانی و ملزومات برگزاری یک رویداد بین‌المللی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست‌ها بود که با مباحثی دیگر همچون تدبیر برای تغییر شهر میزبان برای ارتقای کیفی برگزاری جشنواره، توان اجرایی و حمایت تمامی نهادهای استانی در استان میزبان، توجه به زیرساخت‌های موجود و امکانات مورد نیاز، توجه جدی به ارتقای میزان کمک‌هزینه‌ها با توجه به افزایش هزینه تولید و آماده‌سازی آثار نمایشی، تمهید امکان خدمات فنی در شهر میزبان در زمینه ترمیم دکور گروه‌ها، توجه کارشناسانه و دقیق‌تر به ‌تناسب سنی مخاطبان و آثار نمایشی، اتخاذ رویکرد تخصصی‌تر در مراحل انتخاب و داوری، توجه جدی‌ به مقوله تبلیغات محیطی جشنواره، ایجاد فرصت و امکان برای گروه‌های شرکت‌کننده به‌ منظور تبادل تجربیات و گفت‌وگوهای تخصصی به بحث و بررسی گذاشته شد.

 همچنین گفتگو درباره مواردی همانند برطرف کردن مشکلات حوزه اسکان، پذیرایی و تلاش برای تأمین شرایط مناسب برای این بخش، توجه عملی به کیفیت آثار و پرهیز از نگاه کمی، پرهیز از اضافه کردن بخش‌های غیرضروری و موازی با سایر رویدادها به جشنواره، اهمیت‌بخشی به تئاتر کودک و نوجوان و نگاه کاملا حرفه‌ای به این حوزه توسط متولیان امر، بهره‌گیری از هنرمندان متخصص تئاتر کودک و نوجوان در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره و نگاه تخصصی‌تر به انتشارات جشنواره از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این نشست‌هاست.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین موارد مشترک در این نشست‌ها، پرداختن به موضوع میزبانی در برگزاری این رویداد بین‌المللی در کشور است.

در این جلسات عنوان شد که استان همدان سال‌هاست که با همت مدیران و مردمان خونگرم خود میزبانی این رویداد را برعهده دارد اما متاسفانه با وجود این سابقه طولانی در برگزاری جشنواره، همچنان در بخش بهسازی زیرساخت‌های فنی و کیفی آمادگی لازم را به منظور میزبانی از این رویداد بین‌المللی دارا نیست. سالن‌هایی با حداقل کیفیت اجرایی، فقدان نیروهای کارآزموده در بخش فنی به منظور رفع مشکلات گروه‌های اجرایی، نبود هماهنگی‌های لازم میان مدیران شهرستان با ستاد اجرایی تنها بخشی از مواردی است که می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین چالش این شهر برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره باشد.
به گفته حاضران در این نشست‌ها، آنچه در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی همدان رقم خورد با وجود تلاش‌ها و زحمات مدیران، هنرمندان و گروه‌های اجرایی حاضر در این دوره، گواهی بر این است که میزبانی چنین جشنواره‌ای نیازمند توان فنی، هنری و مدیریتی بیش از یک توان حداقلی است، آن هم برای جشنواره‌ای که بار بین‌المللی دارد. بی‌توجهی به نواقص سال‌های قبل تنها باعث بی‌اعتبار شدن این رویداد هنری و بازماندن آن از رشد و ارتقایی خواهد بود که قطعا باید هرسال بیش از پیش شاهد آن باشیم.

این گزارش در پایان می‌افزاید: با تمام مواردی که ذکر شد و با توجه به اینکه به‌زودی باید شاهد فعالیت دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و انتشار فراخوان آن باشیم، باید دید نتیجه این آسیب‌شناسی‌ها و نشست‌های تخصصی با کارشناسان حوزه تئاتر کودک و نوجوان چه خواهد بود و تفاوت اساسی فراخوان این دوره از جشنواره پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دوره پیشین برچه اساس و با چه اصولی منتشر خواهد شد.