انسیه شاه حسینی که مراحل پیش‌تولید فیلم سینمایی «دست ناپیدا» را سپری می‌کند، معتقد است سینمای ایران مادامی که مدیران فرهنگی تحت تاثیر نظرات شوراها قرار دارند فیلمنامه‌های مطلوب قربانی و هرگز ساخته نخواهند شد.

چارسو پرس: انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان سینما درباره وضعیت این روزهای سینمای ایران و رکود گیشه بیان کرد: «من درباره وضعیت رکود و صحبت از گیشه اساسا با صورت مساله دچار مشکل هستم. زیرا این معمولا سخیف‌ترین فیلم‌ها هستند که بیشترین گیشه را دارند و قاعده فروش در ارتباط با کیفیت فیلم‌ها عمدتا برعکس است. یعنی فیلم‌های خوب معمولا کمتر می‌فروشند و فیلم‌های تجاری و به اصطلاح گیشه‌ای بیشتر.»

وی افزود: «احساس می‌کنم این بی‌انصافی در حق بسیاری از آثار است اشکالی که در حال حاضر به سینمای ما وارد است، هم به هنرمندان و هم به گروهی از مدیران فرهنگی ما برمی‌گردد چراکه آن‌ها هستند که باید مسیر فرهنگی کشور را هدایت کنند اما اگر ما متاسفانه از نظر معانی و‌ محتوا در سینما افول کرده‌ایم، به‌خاطر این است که مدیران فرهنگی دلسوز و آگاهی نداریم.»

این کارگردان تصریح کرد: «وقتی یک مسئول فرهنگی و هنری نتواند موقعیت را تشخیص بدهد و صرفا سابقه انقلابی‌گری داشته باشد نمی‌توانیم این را به‌عنوان معیار لحاظ کنیم.»

کارگردان «شب‌بخیر فرمانده» عنوان کرد: به شخصه وقتی به چرایی و رد شدن یک فیلمنامه در نهادهای فرهنگی و هنری اعتراض می‌کنم و می‌گویم موضوع آن مورد نیاز جامعه است، متاسفانه تنها پاسخی که از سوی مدیران فرهنگی می‌شنوم این است که فیلم‌نامه در شورا رد شده است و علت تصمیم شورا هم این بوده که فیلمی دارای گیشه نخواهد بود و درست تراژدی برای سینمای ایران از اینجا شروع می‌شود. زیرا اعضای شورا حسب وظیفه در واقع کارشان را می‌کنند و می‌روند اما آن مسئول موظف است جلوتر از اعضای شورا به لحاظ فرهنگی باشد، نه اینکه دانش کمتری نسبت به اعضای شورا داشته باشد و جایگاه خود را بابت تشخیص و تمیز سره از ناسره نشناسد.»

شاه‌حسینی تصریح کرد: «اگر فیلمنامه‌ای مطلوب به لحاظ موضوعی در زمان تولید و پخش حمایت شود، صد در صد فروش خود را نیز هنگام اکران خواهد داشت. زیرا تماشاگر به بلوغی نسبت به نیازها و مطالبات خود از سینما رسیده است اما مادامی که دیگرانی هستند تا مدیران فرهنگی را راهبری ‌کنند بهترین فیلمنامه‌ها قربانی‌ می‌شوند و هرگز به تولید نمی‌رسند. متاسفانه باید بگویم فیلمنامه‌های مطلوب زیادی در حال خاک خوردن و فراموشی هستند اما به نظرات همین شوراها به‌راحتی کنار گذاشته می‌شوند که در ترکیب آن‌ها نیز افرادی با شخصیت‌های گوناگون و متاسفانه گاهی غرض‌ورزی نیز وجود دارد. در حالی‌که این ترکیب باید در راستای اهداف فرهنگی آن سازمان باشد. نتیجه‌اش می‌شود فیلم‌هایی که امیدی به آن‌ها نیست و نخواهد بود.»


منبع: پانا