نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر قرار بود ۲۲ مهرماه برای یک‌هفته برگزار شود و آثار نمایشی پذیرفته‌شده در سالن‌های تهران اجرا داشته باشند. اما ناآرامی‌ها ‌ کار را برای هادی حجازی‌فر و گروهش‌ سخت کرد.

چارسو پرس: این جشنواره مانند دیگر فعالیت‌های هنری اجرایش به تعویق افتاد و قرار بود سوم آذرماه برگزار شود، اما با گذشت هفته اول آذر به‌نظر می‌رسد جشنواره نوزدهم فعلا برگزار نخواهد شد.
به‌نظر می‌رسد برگزارکنندگان این دوره از جشنواره نمایش عروسکی هنوز نتوانسته‌اند تصمیم قطعی خود را برای برگزاری این دوره بگیرند؛ جشنواره‌ای که قرار بود علاوه بر گروه‌های ایرانی از تهران و دیگر شهرهای کشور، میزبان گروه‌های خارجی هم باشد.
حجازی‌فر که این روزها بازی در سریال نمایش خانگی پوست شیر را روی صحنه دارد در گفت‌وگویی گفته بود: برگزاری این دوره از جشنواره نمایش عروسکی با دوره‌های قبل متفاوت‌تر است. ما از یک سیاه‌چاله ۴ساله عبور کرده‌ایم؛ شیوع کرونا و برگزاری جشنواره به شکل مجازی و در همین ۴سالی که گذشت، اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی به‌خصوص در حوزه بزرگسال نزدیک به صفر بود.
بعد از اعلام فراخوان و انتخاب حجازی‌فر به‌عنوان دبیر جشنواره، در ۳ بخش نمایش عروسکی بزرگسال، کودک‌ونوجوان و خانواده، فضای باز، ۵۱۳ اثر به دبیرخانه رسید. قرار بود در این جشنواره ۴۰گروه نمایشی شرکت کنند؛ گروه‌هایی که هم‌اکنون بودن یا نبودشان در جشنواره مشخص نیست؛ چرا که برخی از گروه‌ها با توجه به شرایط و وضعیت تماشاگر تئاتر از حضور در جشنواره انصراف داده یا می‌دهند. علاوه بر گروه‌های نمایشی که تمایل به شرکت در جشنواره نوزدهم را دارند و منتظر اعلام زمان جشنواره هستند، سالن‌های میزبان هم در این وضعیت و نبود گروه‌های نمایشی برای اجرای عمومی منتظر هستند تا برگزارشدن یا نشدن جشنواره اعلام شود. امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی در گفت‌وگویی از پایان اجراهای عمومی‌اش خبر داده و در گفت‌وگویی تاریخ برگزاری جشنواره را امروز (هفتم آذر) عنوان کرده است: طبق توافق انجام‌شده با اداره‌کل هنرهای نمایشی و طی نامه دریافتی از سوی اداره‌کل، مرکز تئاتر مولوی به‌مدت یک هفته میزبان نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک می‌شود. هنوز جدول اجراهای جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به ما ارائه نشده و رسما نیز به ما اعلام نشده است که جشنواره در تاریخ تعیین شده برگزار می‌شود یا به تعویق می‌افتد. وی اعلام کرده که اگر جشنواره برگزار نشود به فکر شروع اجراهای عمومی نمایش‌ها باشیم.
اجراهای جدید مرکز در انتظار مرحله بازبینی شورای نظارت و دریافت مجوز اجرا هستند. اگر جشنواره در زمان مقرر برگزار نشود، سعی می‌کنیم با مساعدت شورا، آثار جدید مرکز زودتر روی صحنه بروند. پیش از اینکه برگزارکنندگان این دوره تصمیم به برگزاری جشنواره نوزدهم بگیرند، وضعیت اجراهای عمومی و تماشاگرانش هم چندان تعریفی نداشت؛ حتی سالن‌های نمایشی در این هفته‌ها کمترین درخواست برای اجرای نمایش خود را دارند و اگر نمایشی روی صحنه است، با کمترین تماشاگر اجرا دارد.
با توجه به وضعیتی که این روزهای تئاتر کشور دارد و همچنین وضعیت اینترنت، به‌نظر می‌رسد دبیر جشنواره ترجیح می‌دهد جشنواره‌ای که به وی سپرده شده را در بهترین زمان برگزارکند. این‌جشنواره به صورت دو سالانه برگزار می شود و تولید محور است. برگزارکنندگان تلاش می کنند جشنواره بر اساس اهدافی که دارد پیش برود و صرف برگزاری و اجرای جشنواره‌ای نباشد.
جشنواره‌ای که در میان دیگر جشنواره‌های تئاتری از حرفه‌ای‌ترین‌هاست و گروه‌های نمایش عروسکی در این دوره‌ها با بهترین آثار در جشنواره شرکت می‌کنند. اما همین گروه‌های عروسکی را می‌توان مظلوم‌ترین گروه از هنرمندان تئاتر نامید؛ گروه‌هایی که چه در پایتخت و چه در دیگر شهرها کمترین امکانات را برای اجرای عمومی دارند و همین جشنواره شاید بهترین و مهم‌ترین بستر برای عرضه نمایش‌هایشان است.


منبع: خبرگزاری ایسنا