نمایش «نردبان» به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای با برداشتی آزاد از «زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر: این نمایش که کاری از گروه تئاتر «اگزیت» محسوب می‌شود، نمایشی کمدی ابسورد است که به نقد دموکراسی می‌پردازد.

«نردبان» که اقتباسی آزاد از نمایش «زاویه» ساعدی است، برای اولین‌بار در سال 1999 به زبان صربوکرواتی بازنویسی شد و در همان سال در تئاتر ترشنیافکا در شهر زاگرب به کارگردانی و دراماتورژی مهرداد خامنه‌ای روی صحنه رفت.

خامنه‌ای در مورد دیگر اجراهای این نمایش در کشورهای اروپایی گفت: «این متن در سال 2006 به زبان نروژی بازنویسی شد و شکل اجرایی مالتی مدیا به خود گرفت. این نسخه در سال 2009 برای اولین بار در کشور آلمان به زبان آلمانی در شهر دورتموند به روی صحنه رفت و در همان سال به هفدهمین فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی در شهر شوِرته آلمان دعوت شد.»

او ادامه داد: «نمایش «نردبان» در سال‌های 2010 تا 2012 در کشور نروژ در شهرهای اسلو، کریستین ساند، لینگدال، لیندسنس و فارسوند به زبان نروژی اجرا شد و در سال 2012 در فستیوال تئاتر اسلو عنوان اثر برگزیده را به خود گرفت.»

خامنه‌ای با اشاره به اجرای نمایش در ایران، گفت: «نمایش حاضر، بر اساس آخرین اجرای این کار در کشور نروژ، برای اولین بار به زبان فارسی اجرا می‌شود.»

این کارگردان در مورد موضوعی که در این متن مطرح می‌شود، گفت: «نمایش «نردبان» در فرم کمدی ابسورد خود به آسیب‌شناسی مقوله آزادی و دموکراسی پرداخته و با کمک شرح حوادثی در مقطعی از تاریخ آلمان، در پی موشکافی لایه‌های پنهان ساختار این نوع حکومت‌ها و نیز طرح این سئوال است که در پس تعابیر ارائه شده از واژه دموکراسی، چه پدیده‌ای نهفته است.»

هوشمند هنرکار، منصور میرزابابایی، رضا امامی، آزیتا نوری‌وفا و کیارش لبانی بازیگران این نمایش هستند.

هنرکار علاوه بر آنکه به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارد، مسئولیت طراحی صحنه و لباس را نیز عهده‌دار است. یوریک کریم‌مسیحی طراح پوستر و بروشور است و شیرین میرزانژاد مسئولیت دستیاری کارگردان را برعهده دارد.

گروه اگزیت آبان ماه گذشته نمایش «مهاجران» را در تالار هنر خانه نمایش روی صحنه داشت.

این نمایش از هفتم دی ماه هر شب ساعت 18.30 دقیقه در تالار اصلی فرهنگسرای ارسباران روی صحنه خواهد رفت.