فهرست جدید موسسه فیلم بریتانیا از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما حاوی نکات قابل توجهی از فیلم‌های حذف شده و تازه‌ واردهاست.

چارسو پرس: موسسه فیلم بریتانیا پس از ۱۰ سال فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را بروزرسانی کرد و این فهرست که در مجله «ساید اند ساوند» منتشر شد بر اساس نظرسنجی از ۱۶۳۹ منتقد، برنامه‌ریز، آرشیودار و استاد دانشگاه انجام پذیرفته و این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تنها از ۸۴۶ نفر برای این فهرست نظرسنجی شده بود.

 حضور فیلم سه ساعت و ۲۱ دقیقه‌ای «ژان دیلمان» ساخته «شانتال آکرمن» در رتبه اول این فهرست از این جهت حائز اهمیت است که این نخستین باری است که ساخته یک کارگردان زن در صدر فهرست برترین آثار تاریخ سینما قرار می‌گیرد.

اما از مهم‌ترین حذف‌شده‌ها در فهرست ۱۰۰ تایی موسسه فیلم بریتانیا از برترین آثار تاریخ سینما می‌توان به فیلم «پدرخوانده ۲» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» اشاره کرد که در نظرسنجی ۱۰ سال پیش در رتبه ۳۱ قرار داشت. این فیلم که از آن به عنوان یکی از برترین دنباله‌های تاریخ سینما یاد می‌شود در حالی از این فهرست حذف شده که قسمت نخست «پدرخوانده» حائز رتبه ۱۲ است. فیلم «گاو خشمگین» ساخته «مارتین اسکورسیزی» هم دیگر جایی در میان آثار برتر سینما بر اساس این نظرسنجی ندارد، در حالی که در سال ۲۰۱۲ رتبه ۵۳ را به خود اختصاص داده بود.

«گرترود» ساخته «کارل تئودور درایر» (رتبه قبلی ۴۲)، «نشانی از شر» به کارگردانی «اورسن ولز» (۵۷)، «مامان و روسپی» به کارگردانی «ژان اوستاش» (۵۹)، «توت فرنگی‌های وحشی» به کارگردانی «اینگمار برگمن» (۶۳)، «جیب‌بر» ساخته «روبر برسون» (۶۳)، «ریو براوو» ساخته «هاوارد هاوکس» (۶۳)، «کسوف» ساخته «میکل‌آنجلو آنتونیونی» (۷۳)، «بچه‌های بهشت» از «مارسل کارنه» (۷۳)، «توهم بزرگ» به کارگردانی «ژان رنوار» (۷۳)، «نشویل» به کارگردانی «رابرت آلتمن»، (۷۳)، «محله چینی‌ها» ساخته «رومن پولانسکی» (۷۳)، «امبرسون‌های باشکوه» ساخته «اروسن ولز» (۸۱)، «لاورنس عربستان» به کارگردانی «دیوید لین» (۸۱)، «فانی و الکساندر» ساخته «اینگمار برگمن» (۸۱)، «رنگ انار» به کارگردانی «سرگئی پاراجانف» (۸۴) و «طمع» به کارگردانی «اریش فن اشتروهم» (۸۴) از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که دیگر در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه موسسه فیلم بریتانیا حضور ندارند.

از سوی دیگر «رفقای خوب» اسکورسیزی که در فهرست ۲۰۰۲ غایب بود حالا به صورت مشترک در رتبه ۶۳ قرار داد و «آپارتمان» به کارگردانی «بیلی وایلدر»، «پیانو» ساخته «جین کمپیون» در کنار «مهتاب» به کارگردانی «بری جنکینز»، «پرتره بانویی روی آتش» ساخته «سلین سیاما»، «انگل» به کارگردانی «بونگ جون-هو»، «برو بیرون» از «جردن پیل» از جمله فیلم‌هایی هستند که تازه به فهرست ۱۰۰تایی‌های تاریخ سینما راه یافتند.

فیلم «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی محصول سال ۱۹۸۶ همچنان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سینماست و رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است. این ساخته کیارستمی در سال ۲۰۰۲ در رتبه ۱۲ قرار داشت.

«کلوزآپ» بالاتر از «پرسونا» از »اینگمار برگمن»، «اینک آخرالزمان» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» و «هفت سامورایی» از «آکی‌را کوراساوا» قرار دارد که به ترتیب جایگاه‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما بر اساس نظرسنجی جدید موسسه فیلم بریتانیا در این لینک قابل مشاهده است.

///.