آثار نمایشی مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طرحی دومنظوره با عنوان «کتاب-تئاتر-مدرسه» اجرا می‌شد، بعد از پنج سال دوباره کلید خورد.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی این کانون در گام تازه‌ طرح «کتاب-تئاتر-مدرسه» قصد دارد تولیدات تازه‌ای بر اساس کتاب‌های درسی پایه ابتدایی و کتاب‌های جدید کانون به‌عنوان بسته کمک آموزشی برای سال آینده آماده اجرا کند و در این زمینه از تمامی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان برای این امر یاری خواهد گرفت.

بر اساس این خبر، طرح دیگری در راستای تولید و اجرای تئاتر برای مراکز درمانی و بیمارستان‌های کودک و نوجوان است که در این طرح ضمن ایجاد فضایی شاد و امیدبخش برای بیماران و همراهانشان، مسائل بهداشتی و سلامت از طریق تئاتر آموزش داده می‌شود.

«کتاب-تئاتر-مدرسه» عنوان طرحی است با دو بخش «تئاتر مدرسه» شامل تولید و اجرای تئاتر از محتوای کتاب‌های درسی و «کتاب-تئاتر» شامل تولید تئاتر از کتاب‌های داستانی انتشارات کانون در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از سوی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.

بر همین اساس، در بخش «تئاتر-مدرسه» هنرمندان با حمایت مرکز تولید تئاتر با بهره‌گیری از تئاتر به‌ عنوان ابزاری موثر برای درک بهتر مفاهیم آموزشی به‌صورت غیرمستقیم، سرفصل‌های کتاب درسی پایه ابتدایی را برای دانش‌آموزان به‌صورت تئاتر در مدارس اجرا می‌کنند تا دانش‌آموزان ضمن تماشای نمایش در کلاس درسی خود، آموزش غیرمستقیم از طریق تئاتر را تجربه کرده و به درک درست مفاهیم آموزشی از طریق فعالیتی جذاب و بانشاط برسند.

بخش دوم این طرح، «کتاب-تئاتر» است که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شده است و در آن هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان به سفارش مرکز تولید تئاتر کانون، نمایش‌هایی بر اساس کتاب‌های داستانی کانون پرورش فکری تولید و در مدارس و مراکز کانون اجرا می‌کنند.

پیش از این کانون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنرمندان تئاتر و تئاتر عروسکی بیش از ۸۰ اثر نمایشی را در طرح کتاب-تئاتر-مدرسه به اجرا درآورد که با استقبال دانش‌آموزان، اولیای تربیتی، مربیان و اعضای کانون همراه شد.

طرح کتاب-تئاتر-مدرسه که در سال‌های اخیر به دلایلی متوقف شده بود، به همت مرکز تولید تئاتر کانون بار دیگر در فصل زمستان ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز می‌کند و در گام نخست، با بازتولید نمایش‌هایی که در سال‌های گذشته در این طرح حضور داشتند، مدارس و مراکز آموزشی و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تحت پوشش قرار می‌دهد.