تماشاخانه‌های پایتخت در حالی بار دیگر تجربه روزهای گرم میزبانی از مخاطبان را آرام آرام آغاز کرده‌اند که برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران، هشت نمایش مختص گروه سنی کودک ونوجوان به صحنه می‌رود.

چارسو پرس: رونق تولیدات هنری به ویژه در عرصه هنرهای نمایشی بعد از پایان دوران کرونا بار دیگر شریان حیات را به اقتصاد تئاتر و معیشت اهالی و خانواده نجیب هنرهالی نمایشی کشور تزریق کرده بود اما طی قریب به دو ماه (مهر و آبان ۱۴۰۱) به سبب برخی التهابات اجتماعی و تجدید سایه تعطیلی و رکود تالارهای نمایشی، تئاتر در معرض آسیب جدی و تکرار تجربه تلخ تعطیلی دو ساله کرونا قرار گرفت.

اما خوشبختانه طی دو هفته ابتدایی آذر ماه ۱۴۰۱ در سایه تدبیر مسئولان جامعه برای فروکاست التهابات و همچنین صف‌شکنی برخی تالارهای نمایشی دولتی و خصوصی در آغاز میزبانی مجدد از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر زنده، پویا و جریان‌ساز، آرام آرام شاهد تابیدن نور امید مجدد در رونق گرفتن اجراهای تئاتری و بازگشت به شکوه تب و تاب اجراها در سراسر کشور بودیم.

در این میان در کنار میزبانی تالارهای نمایشی پایتخت از بیش از ۲۳ اثر نمایشی برای نخستین بار شاهد حضور همزمان هشت نمایش مختص گروه سنی کودک و نوجوان در صف اجراها هستیم. این اتفاق در تاریخ تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی در ایران بی‌سابقه است.

تئاتر کودک و نوجوان

میزبانی تالار هنر از «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا»
نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ های تاج‌طلا» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری تا ۲۵ آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر روی صحنه است.

در این نمایش سمیه بیگی، المیرا ‌پارسا، سعید ‌قره‌داغلی، نسا جبین‌پور، حانیه رهگذر، مهدیه طاهری، نیما محمودی، مهتاب ‌فرهپور، عرفان امین‌فر، عرفان قهرمانی، مهران ولیزاده و پویا ‌شش‌پری به ایفای نقش پرداخته و عروسک‌گردانی می‌کنند.

در خلاصه نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج طلا» آمده است: شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سال‌ها متوجه می‌شود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود برادرانش را جادو کرده و تبدیل به کلاغ کرده است و حالا برای پیدا کردن‌شان تلاش می‌کند به بازارچه شهر رفته و با مردم هم کلام می‌شود از آنجا نشانه‌ای پیدا کرده و به سمت جنگل می‌رود با حیوانات جنگل صحبت می‌کند و آن‌ها ویشا را به خانه پیرزن مهربان که مانند فرشته است، می‌رسانند و در پایان ویشا با کمک ابر و باد برادرانش را پیدا کرده و به قصر بازمی‌گرداند.

تئاتر کودک و نوجوان

«چوپان و چوب جادویی» مهمان پردیس شهرزاد
نمایش «چوپان و چوب جادویی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین ‌داداش‌نیا ساعت ۱۷ در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد با بازی محمدحسین ‌داداش‌نیا، زهرا غلامی (شکیبا)، مریم اسکندری و ارمغان احمدی میزبان کودکان و نوجوانان است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: چوپان به‌وسیله چوب جادویی قصد دارد تا از بره‌هایش در برابر گرگ بدجنس محافظت کند.

تئاتر کودک و نوجوان

«لافکادیو»؛ شیر مهربان در فرهنگسرای نیاوران
نمایش «لافکادیو» به نویسندگی شل سیلوراستاین و کارگردانی احمد ‌تیموری در فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان کودکان و نوجوانان است.

احمد ‌تیموری، علیرضا ذکایی، پویا یزدانجو و سپیده زینلی بازیگران «لافکادیو» هستند. موسیقی این نمایش ساخته محمد ‌نجفی است.

در خلاصه این نمایش آمده است: شیری به نام لافکادیو در بیشه‌ای زندگی می‌کند و کارهای معمولی یک شیر را انجام می‌دهد، مثلا جست‌وخیز می‌کند، میان علف‌ها بازی می‌کند، دنبال خرگوش‌ها می‌کند، تا اینکه یک روز تصادفا تفنگ یک شکارچی را به دست می‌آورد و با تمرین تبدیل به تیراندازی ماهر می‌شود. در همین حین یک سیرک‌دار از او برای هنرنمایی در سیرکش دعوت می‌کند. لافکادیو کم‌کم هویت اصلیش را فراموش می‌کند تا اینکه...

تئاتر کودک و نوجوان

حضور «خرمشیر» در پردیس گالری ملت
نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سیدمجتبی خمسه تا ۲ دی ساعت ۱۹:۰۰ در سالن آمفی‌تئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه است.

این نمایش که روایت جذاب و شاد از مجموعه داستان‌های کلیله و دمنه است، داستان الاغی است که به تازگی از دست صاحبش رها شده و در حالی که در جنگل به خوشگذرانی می‌پردازد با شیری روبه‌رو می‌شود که تا به حال حیوانی همچون الاغ را ندیده است

در نمایش «خرمشیر» سیدمجتبی خمسه، سحر پورفرج، محسن بان‌ور و سعید محمدی شاملو به ایفای نقش می‌پردازند.

تئاتر کودک و نوجوان

فرهنگسرای ابن‌سینا با «دزدان کلاغی» و «رینارد روباهه»
نمایش کودک و موزیکال «دزدان کلاغی» به کارگردانی زینب اسدی تا ۲۴ آذر در روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن‌سینا روی صحنه است.

در خلاصه این نمایش آمده است: پیرمرد و پیرزن مهربانی (دوقلو) سال‌های سال است که در مزرعه آفتابگردان زندگی می‌کنند و مترسکی در مزرعه دارند که از سالیان پیش آن‌ را ساخته‌اند. روزی کلاغ‌ها به مزرعه حمله می‌کنند ولی یکی از آن‌ها بالش زخمی می‌شود و نمی‌تواند فرار کند. مترسک به او کمک می‌کند و با هم دوست‌های خوبی می‌شوند.

این نمایش کودک توسط گروه «سوگند» به نویسندگی عباس ‌قاصدزاده، با هنرنمایی کمیل پورقلی، عباس ‌قاصدزاده، مونا کوشش، محسن افخمی، سوگند قاصدزاده، ریحانه حاجی آبادی و آهنگسازی مسعود فکور اجرا می‌شود.

تئاتر کودک و نوجوان

همچنین نمایش «رینارد روباهه» به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی احمد تیموری ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ابن‌سینا به صحنه است. میترا شجاعی، ناصر احمدی فر، پارسا ‌پولادوند و احمد تیموری بازیگران این نمایش کودک هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: رینارد روباهی است که با شوخی‌های افراطی‌اش همه حیوانات جنگل را به ستوه آورده است از این رو دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌های حیوانات تشکیل می‌شود و به او یک سال فرصت جبران داده می‌شود این در حالی است که رینارد فکرهای دیگری در سر دارد.

تئاتر کودک و نوجوان

فرهنگسرای فردوس با «پلنگ خیال باف»
نمایش «پلنگ خیال‌باف» به نویسندگی مجتبی ‌خمسه و کارگردانی سحر ‌پورفرج تا ۲۵ آذر ساعت ۱۷ در فرهنگسرای فردوس (واقع در بلوار فردوس تهران) به صحنه است. مجتبی ‌خمسه، محسن بان‌ور و محمد صالحی، بازیگران این نمایش کودک و نوجوان هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: پلنگی که ادعای سلطنت بر جنگل را دارد، برای اثبات خود به جدال با قوی‌ترین موجود یعنی انسان می‌رود، اما...

تئاتر کودک و نوجوان

روزهای شیرین پردیس تئاتر سپند با «کوزه عسل»
نمایش «کوزه عسل» به نویسندگی و کارگردانی سینا نورایی تا ۱۰ دی ساعت ۱۷ در پردیس تئاتر سپند به صحنه است. میرنادر ‌مظلومی، فاطمه ‌بهشتی، عطاءالله ‌نجفی، سینا ‌نورایی و محمدعلی فاضل بازیگران این نمایش کودک هستند.

نمایش «کوزه عسل»، قصه خرسی تنبل و گرسنه را روایت می‌کند که برای رهایی از گرسنگی، تصمیم اشتباهی می‌گیرد و دست به کارهای نادرستی می‌زند.

///.