دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: هیچ روشن‌فکری هنرمند را به‌ دلیل کارکردن تهدید نمی‌کند و نمی‌گوید آنچه من می‌گویم، درست است. این دیکتاتوری است و جای تاسف دارد.

چارسو پرس: کوروش زارعی در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که امروز، ۱۳ آذر ماه، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در این روزها شاهد هستیم که کسانی درباره تئاتر سخن می‌گویند که حتی هیچکدام از اهالی تئاتر آن‌ها را نمی‌شناسند و به هنرمندان و پیشکسوتان توهین می‌کنند. همه کسب‌وکارها به کار خود مشغول هستند و برخی فشار وارد می‌کنند و تهدید می‌کنند که تئاتر تعطیل شود. متاسفانه خود تئاتری‌ها هستند که به تئاتر حمله می‌کنند و این مایه تاسف است. آیا این، همان آزادی بیان است که دنبال آن هستیم؟ این دیکتاتوری محض و تاریک‌فکری است.

وی با اشاره به هنرمندان پیشکسوت تئاتر مشهد که داوری جشنواره تئاتر استانی را بر عهده داشته‌اند، گفت: رضا صابری و رضا حسین‌زاده در هنر این مملکت انسان‌های بزرگی هستند که نه‌تنها برای تئاتر خراسان بلکه برای تئاتر ایران افتخار آفریده‌اند. هیچ روشنفکری نمی‌گوید نباید تئاتر کار کنیم. آغوش ما رو به همه باز است؛ چه جشنواره مقاومت و چه جشنواره فجر. آنچه برای ما مهم است، تئاتر است.

زارعی در پاسخ به اینکه آثار جشنواره تئاتر مقاومت را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: خیلی زود است که اکنون درباره آثار اظهار نظر کنیم چون تنها یک‌سوم آثار بازبینی شده و ما باید امروز و فردا نمایش‌ها را ببینیم اما باید تبریک گفت که در این شرایط سخت فرهنگی می‌توانیم کار را به اینجا برسانیم.

برگزاری یادبود برای سعید تشکری و علی سلیمانی

سید وحید فخر موسوی، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز در ادامه این نشست در خصوص آثار ارسالی به این جشنواره اظهار کرد: در این دوره از جشنواره از شهرهای اصفهان، یزد، مشهد، اردبیل، تهران و رباط کریم نزدیک به ۵۰۰ اثر دریافت شد که ۸۶ نمایش از این تعداد به مرحله بازبینی راه یافت و پس از بازبینی ۱۲ اثر به بخش نهایی رسید که تا فردا شب در مشهد اجرا می‌شود. البته یک کار ویژه هم در بخش عراق انتخاب شد که درباره تعزیه حضرت رقیه(س) بود و آن هم قرار است با هماهنگی در سطح شهر مشهد اجرا شود. برخی اجراهای دیگر را هم در روز اختتامیه در تالار شهر مشهد خواهیم دید.

وی افزود: در روز اختتامیه جشنواره قصد برگزاری یادبودی برای زنده‌یاد سعید تشکری و علی سلیمانی و بزرگداشتی برای محمد کاسبی که در بستر بیماری است، داریم و از هنرمندان مشهدی نیز تجلیل خواهیم کرد.

علی عطایی، مسئول بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت هم در ادامه این نشست بیان کرد: بخشی از مشکلاتی که در بخش صحنه‌ای جشنواره با آن مواجه هستیم، مشکلاتی است که تئاتر به‌ صورت کلی با آن مواجه است. فقدان آموزش درست و کافی، عدم حضور تعدادی از آموزش‌دیدگان و هنرمندان در عرصه تئاتر و کافی‌ نبودن امکانات اجرایی و سالن‌های نمایش استاندارد و به‌ روز بخشی از این مشکلات است که به‌ خصوص در استان‌هایی به‌ جز تهران و نیز در شهرستان‌ها با آن مواجه هستیم و نیاز است دست‌اندرکاران و دستگاه‌های مختلف به کمک وزارت ارشاد بیایند.

جشنواره تئاتر استانی علی‌ رغم میل باطنی برخی به خوبی برگزار شد

محمد جهانپا، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، در ادامه این نشست اظهار کرد: از ۹ تا ۱۲ آذر ماه در مشهد مقدس با حضور گروه‌هایی از سبزوار، تربت حیدریه، خواف، قوچان، طرقبه و شاندیز و مشهد رقابتی بسیار صمیمی برگزار شد. امسال بخش جدیدی را نیز در جشنواره برگزار کردیم که آن موضوع پژوهش و دعوت از استادان دانشگاهی بود چراکه در دانشگاه‌های مشهد موضوع آموزش تئاتر و ادبیات نمایشی را با اقبال مواجه است و دانشجویانی در این رشته‌ها در حال فعالیت هستند. دیروز حتی یک مقاله هم به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.

وی در خصوص روند بهبود جشنواره نسبت به سال‌های گذشته افزود: امسال بهترین دستاورد جشنواره هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی شهر بوده است. البته مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم داشته‌ایم اما با تحلیل جشنواره به این نتیجه پی برده‌ایم که حضور جوانان چشمگیرتر شده و امسال کارگردان‌های جوان بسیاری در جشنواره حضور داشتند.

دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی تصریح کرد: امسال، سال ویژه‌ای بود زیرا کسانی با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد بودند تا جشنواره برگزار نشود که به لطف خدا و عنایت خاص امام رضا(ع) همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد صورت گرفت و همین موضوع باعث شد این جشنواره علی‌رغم میل باطنی برخی به خوبی برگزار شود.

جهانپا با اشاره به ملاک‌های داوری آثار عنوان کرد: شیوه‌نامه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تئاتر استان‌ها مشخص است. به هر حال قواعدی وجود دارد که در جشنواره استانی باید به آن‌ توجه شود؛ از جمله اینکه متن‌ها بومی و نمایشنامه‌ها ایرانی باشد. البته در این میان در جشنواره فجر نیز متن‌هایی با محتوای انقلابی در اولویت قرار دارد اما نمایشنامه‌های اجتماعی همیشه مورد توجه بوده و امسال هم نمایشنامه‌هایی برگزیده شد که در فضای نمایشنامه‌های اجتماعی و انتقادی بود.

وی در خصوص رفع ضعف‌های نمایشنامه‌های امسال نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر ضعف اجرایی در بخش تئاتر شهرستان‌هاست. استقبال عمومی از اجراها در سطح شهرستان‌ها معمولا پایین است و بر همین اساس باید بستری برای گروه‌های تئاتری ایجاد شود تا این گروه‌ها اجرای خود را در مرکز استان انجام دهند. همچنین موضوعات آموزشی این گروه‌ها باید پیگیری شود و تقویت حوزه نمایشنامه نیز مهم‌ترین راهکاری است که امروز برای همه جشنواره‌ها و به ویژه اجرای عمومی به شدت به آن نیاز است.


منبع: خبرگزاری ایسنا