زندگی به دوران قبل از کرونا بازگشته و تمامی محدودیت‌های کرونایی حذف شده‌اند؛ اما هنوز سینماهای مجموعه باغ کتاب که از زمان کرونا تعطیل شده بودند، در سایه اختلافات بسته هستند.

چارسو پرس: پردیس سینمایی باغ کتاب از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی کشور و جزئی از مجموعه باغ کتاب است. این پردیس دارای ۱۰ سالن نمایش مجهز و گنجایش ۱۳۰۰ نفر در مجموع  را دارد که امکان پخش و اجرای چندین فیلم و تئاتر به‌طور هم‌زمان را نیز داراست. از مزیت‌های پردیس سینمایی باغ کتاب تهران می‌توان به سیستم صوت دالبی ساراند و تصویر دیجیتال مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد و همین ویژگی سینماها سبب شد که روزانه سالن‌های سینمایی باغ کتاب میزبان هزاران نفر باشد، اما با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی، این سینماها نیز به مانند سایر مراکز تجمعی تعطیل شد؛ حالا با گذشت نزدیک بیش از دو سال و نیم با فروکش کردن محدودیت‌های کرونایی هنوز این مجموعه بازگشایی نشده است.

این عدم بازگشایی و آینده مبهم سبب شد که احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران  ۲ بار در صحن علنی شورا به این تعطیلی اعتراض کند و حتی در گفت‌وگویی با ایسنا تأکید کند که در مورد سینماهای باغ کتاب از روز اولی که به شورا آمدیم این موضوع را به جد پیگیر هستیم؛ اما گره‌ای از دوره قبلی مدیریت شهری، پیش آمده است چرا که سینماها در قالب پروژه مشارکتی ساخته شده بود.

وی می‌افزاید: قرار بود در زمان مشخص، پیمانکار از این سینماها بهره برداری کند که متأسفانه با آغاز دوران کرونا و اعمال محدودیتها اشکالاتی در نحوه بهره برداری از سینماها ایجاد می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد مدت زمان بهره برداری سرمایه گذار از این مجموعه سینمایی به علت محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سینماها، اختلاف نظری میان سرمایه گذار، سازمان املاک و سازمان بازرسی شهرداری تهران پیش آمده است، ادامه می‌دهد: امید است شهرداری تهران این موضوع مهم را در دستور کار حل قرار دهد و من تاکنون چند مرتبه در این خصوص تذکر دادم و لازم است هرچه سریعتر این ۹ سینما در اختیار مردم قرار گیرد و انتقاد ما به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران این است که هنوز این مشکل حل نشده است.

بازگشایی سینماهای باغ کتاب معطل ۵ میلیارد تومان

با وجود این انتقادات بازهم بازگشایی سینماهای باغ کتاب به تابستان نرسید و این مسئله سبب شد تا گفت وگویی با محمد مویدی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهردار تهران در مورد چرایی عدم بازگشایی داشته باشیم که از عدم پرداخت مطالبه ۵ میلیارد تومانی خبر می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: در دوره مدیریت شهری گذشته توان پرداخت حدود پنج میلیارد تومان مطالبه پیمانکار ساخت سینماها وجود نداشته است، به طوریکه طی قراردادی که ابهامات متعددی به همراه داشته، بهره ‌برداری مجموعه سینماهای باغ کتاب به همان پیمانکار سازنده آن واگذار می شود و دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز قرارداد بهره برداری به اتمام رسید.

به گفته مویدی، وجود مشکلات و ابهامات در قرارداد و نحوه انعقاد آن و همچنین اختلافات متعدد میان سازمان املاک شهرداری، شرکت نشر شهر و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با بهره‌بردار که زمینه ورود سازمان بازرسی کل کشور را نیز در همان دوره مدیریت شهری فراهم می‌کند، نهایتا منجر به تعطیلی سینماهای باغ کتاب می‌شود.

وی ادامه می دهد: اخیرا با توجه به دستور شهردار تهران درباره واگذاری کامل مجموعه باغ کتاب به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در راستای ایجاد مدیریت یکپارچه در آن مجموعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات، مجموعه سینماها به همراه پیمانکار بهره بردار به آن سازمان واگذار می‌شود تا به صلاحدید و طبق برنامه‌های آتی پیش بینی شده ؛ آماده خدمات رسانی به شهروندان شود.

توپ عدم بازگشایی سینماها در زمین کیست؟

محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب نیز در مورد آخرین وضعیت سینماهای باغ کتاب در گفت وگویی با ایسنا، با بیان اینکه هنوز توپ سینماهای باغ کتاب در زمین این مجموعه و سازمان فرهنگی و هنری نیفتاده است، توضیح می دهد: با ورود سازمان بازرسی و دستور شخص شهردار تهران به موضوع سینماهای باغ کتاب، مقرر شد تا مدیریت این مجموعه از شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به باغ کتاب که زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری است، منتقل شود؛ اما هنوز این مهم به طور کامل انجام نشده است و هنوز اختلاف حساب هایی که فی مابین شرکت توسعه فضای فرهنگی و پیمانکار سینماها بوده، تعیین تکلیف نشده است، هرچند که مسئولان شرکت توسعه به ما می گویند سینماها را با همین شرایط تحویل بگیرند، اما نمی‌توانیم قرارداد باز یک سازمان دیگر را آنهم بدون تعیین تکلیف تحویل بگیریم.

وی بیان می‌کند: بررسی ها نشان داده است که به  دلیل اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی سینماها، هشت ماه و نیم از زمان قرارداد پیمانکار باقی مانده و باید این مدت مشخص را از سینماها بهره برداری کند که مایل به انجام این کار نیست.

وی در مورد خاک خوردن سینماها می‌افزاید: ما با برنامه ریزی های انجام شده سعی داریم از سانت به سانت باغ کتاب به نفع مردم استفاده کنیم؛ اما در مورد سینماهای باغ کتاب باید بگویم که این موضوع از حدود اختیارات ما خارج است و تا اختلافات و خرده حساب های فی مابین شرکت توسعه فضای فرهنگی و پیمانکار تعیین تکلیف نشود، نمی‌توانیم سینماها را تحویل بگیریم. هرچند که اگر شهردار تهران رسما طی نامه ای به ما ابلاغ کند که آقای باغ کتاب، این سینماها تحویل شما، ما برای بازگشایی سینماها حتما اقدامات لازم را انجام می دهیم که البته هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است.

 همت برای حل مشکل سینماهای باغ کتاب

با اینکه در ابتدای شهریور ماه سال‌جاری مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهردار تهران خبر از حل مشکلات و آمادگی برای خدمت رسانی می دهد اما تا لحظه ارسال این گزارش در ۱۷ آذر ماه هنوز مشکلات مجموعه‌ سینمایی باغ کتاب حل نشده و همچنان بسته هستند. هرچند که علیرضا نادعلی رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام می‌کند که این مسئله در شهرداری تهران در حال پیگیری است؛ اما برخی از موضوعات بین معاونتی است و همت مضاعف توسط شهردار تهران یا دفتر شهردار را می‌طلبد تا مجموعه ها دور هم جمع شده و یکبار برای همیشه این مسئله را حل کنند.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا