رقم خرید حق پخش مسابقات جام‌جهانی برای شبکه‌های تلویزیونی و پلتفرم‌ها به اندازه‌ای بالاست که بسیاری تلاش می‌کنند با واسطه و البته لابی‌گری به حق پخش این بازی‌های دست پیدا کرده و آن را برای مردم کشورشان رایگان پخش کنند. برخی کشورها مانند تایلند هم در نهایت نتوانستند کل بازی‌ها را رایگان روی آنتن ببرند و عده‌ای دیگر هم تلاش می‌کنند برای جبران رقم پرداخت‌شده، به راهکارهایی همچون پخش تبلیغات روی آورند.

چارسو پرس: در کنار پخش تلویزیونی فوتبال‌های جام‌جهانی، بسیاری از پلتفرم‌های ثروتمند یا صاحب نفوذ دنیا هم پخش دیجیتال و رایگان مسابقات همراه با تحلیل و حواشی را برای مردم کشورشان در دستور کار دارند.

در این میان برزیل که مهد فوتبال دنیاست و کمتر کسی را در این کشور پیدا می‌کنید که پیگیر مسابقات مهم فوتبالی و البته جام‌جهانی نباشد، پخش تلویزیونی و دیجیتال بازی‌ها را همزمان در دستور کار داشته است و این اتفاق به واسطه توافقی انجام شد که میان فیفا و برخی بزرگان فوتبال این کشور شکل گرفت.

به گزارش ایسنا، کشور برزیل بر اساس جدول اعلام‌شده مبنی بر وضعیت خرید حق پخش مسابقات توسط کشورهای مختلف، از طریق «تی وی گلوبو» که شبکه‌ای رایگان در برزیل است به حق پخش مسابقات دست یافته است.

مالک این شبکه روبرتو مارینیو است و آن‌را در ۲۶ آوریل ۱۹۶۵ راه‌اندازی کرد. مارینیو را یکی از تاثیرگذارترین و قدرتمندترین چهره‌های قرن بیستم در برزیل می‌دانند.

اما در کنار تفاهم‌نامه شکل گرفته‌شده با «تی وی گلوبو» برای پخش تلویزیونی این مسابقات در برزیل، فیفا هم از توافق با رونالدو، کاسمیرو و شرکت livemode برای پخش زنده تمامی مسابقات جام‌جهانی در فضای مجازی خبر داده بود. بر اساس این توافق بازی‌ها به صورت رایگان در +FIFA برای برزیلی‌ها نمایش داده می‌شوند.

این قرارداد حاکی از آن است که تمام ۶۴ بازی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به صورت زنده و رایگان در پلتفرم دیجیتال جدید فیفا، با نام +FIFA برای برزیلی‌ها پخش شده و خواهد شد. این مسابقات به زبان پرتغالی و با تفسیر محلی، همراه با تجزیه و تحلیل روی آنتن می‌رود.

به عنوان بخشی از این قرارداد، رونالدو ـ اسطوره فوتبال برزیل ـ با  +FIFA برای تولید محتوا در پلتفرم خود (رونالدو تی‌وی) شریک شد. این ویژه‌برنامه‌ جام جهانی، شامل مصاحبه‌های انحصاری، اظهارنظرهای رونالدو درباره‌ی مسابقات، نکات برجسته بازی‌ها از نگاه +FIFA و تبلیغ زبان پرتغالی است.

در همین حال، کاسیمیرو، از پخش‌کنندگان توییچ، روزانه یک بازی از جام‌جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲، شامل تمام بازی‌های تیم ملی برزیل، نیمه‌نهایی و فینال را پخش خواهد کرد و در مجموع ۲۲ بازی به صورت زنده در پلتفرم‌های اجتماعی و دیجیتالی او به نمایش درمی‌آید.

LiveMode هم مسئولیت پخش‌های نوآورانه را در کنار +FIFA عهده‌دار است. سرویس پخش جدید این پلتفرم به هواداران فوتبال امکان دسترسی به محتوای زنده، برنامه‌های اصلی و بهترین آرشیو صوتی و تصویری در ورزش را می‌دهد.

از طریق این مشارکت، می‌توان گفت تمام طرف‌ها جایگزین منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیزی برای پخش‌های سنتی ارائه می‌دهند که میلیون‌ها طرفدار جوانی که کاسمیرو را دنبال می‌کنند و می‌خواهند جام جهانی فوتبال را به شیوه‌ای آرام و متفاوت تجربه کنند را درگیر کرده است.

جام جهانی پربیننده‌ترین رویداد ورزشی روی کره زمین است. دوره گذشته که در سال ۲۰۱۸ در روسیه برگزار شد، توسط ۳.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان تماشا شد و فیفا از ابتدا اطمینان داشت که این مسابقات در قطر تعداد بیننده بیشتری خواهد داشت که بر اساس آمارها به نظر می‌رسد تاکنون اتفاق افتاده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا