مدیر مرکز تئاتر مولوی با اعلام برنامه‌های تازه این مرکز نمایشی می‌گوید که از نظر تبلیغات به سال‌های گذشته و عصر خبرگزاری‌های رسمی بازگشته‌ایم.

چارسو پرس: امیرحسین حریری درباره تازه‌ترین فعالیت‌های مرکز تئاتر مولوی می‌گوید: قرار بود در این ماه میزبان جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک باشیم که برگزاری آن به سال آینده موکول شد. از طرف دیگر قرار بود بلافاصله بعد از جشنواره، یکی دو نمایش شرکت‌کننده در این رویداد در مرکز تئاتر مولوی اجرای عمومی خود را انجام بدهند که طبیعتا این موضوع نیز سال آینده اجرایی خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: فعلا مشغول مذاکره با گروه‌های نمایشی هستیم و تاکنون اجرای نمایش « پیکرتراش» نوشته حسن برزگر و کار پریسا محمدی قطعی شده است. این نمایش با گروهی از دانشجویان و هنرجویان تئاتر آماده اجرا شده و از این هفته در تالار اصلی روی صحنه می‌رود. ضمن اینکه کارگردان آن هم دانشجوی کارشناسی ارشد تئاتر است.

حریری با اشاره به اینکه دو نمایش دیگر مشغول گذراندن فرآیند صدور مجوز هستند، اضافه می‌کند: قرار است این دو نمایش بعد از دریافت مجوز اجرا، در تالارهای اصلی و کوچک روی صحنه بروند. البته فرآیند صدور مجوز کمی طولانی است. با این حال دوستان شورای نظارت و ارزشیابی کمک می‌کنند که این فرآیند زودتر طی شود ولی در هر حال، مدتی زمان می‌برد. ضمن اینکه گروه اجرایی هم بعد از دریافت مجوز باید چند روزی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایش خود فرصت داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی گروه‌های نمایشی از چه امکاناتی برای تبلیغ آثار خود بهره‌مند هستند، توضیح می‌دهد: در چند ماه گذشته از نظر امکانات تبلیغی به سال‌های گذشته بازگشته‌ایم؛ زمانی که فقط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی از کارهای نمایشی حمایت می‌کردند اما امکاناتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اختیار گروه‌ها قرار می‌گرفت، در دو سه ماه اخیر دچار نقصان جدی شده و گروه‌های نمایشی به این شبکه‌ها دسترسی ندارند. اما امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که گروه‌ها از امکانات شبکه‌های اجتماعی نیز بهره‌مند شوند.

حریری اضافه می‌کند: با توجه به این شرایط در تلاش هستیم از دیگر امکاناتی که در دست داریم، برای حمایت از فضای تبلیغاتی گروه‌ها استفاده کنیم از جمله سامانه‌های دانشگاه تهران که نزدیک 5 هزار عضو دارد. به جز این، بانکی از ای‌میل و شماره تلفن همراه بخشی از تماشاگران تالار را داریم و از طریق ای‌میل و پیامک هم، اخبار را به اطلاع آنان می‌رسانیم ولی اینها در کنار شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کارکرد اطلاع‌رسانی داشته باشد.

او با ابراز تاسف از کم‌توجهی صدا و سیما نسبت به تبلیغات تئاتر می‌گوید: اساسا در تمام این سال‌ها به جز چند رسانه و خبرگزاری رسمی که همیشه دغدغه تئاتر را در کنار دیگر دغدغه‌های فرهنگی خود داشته‌اند، دیگر رسانه‌های فراگیر کشورمان روی خوشی به تئاتر نشان نداده‌اند. تا جایی که تلویزیون برنامه تخصصی خود را درباره تئاتر حذف کرده است. بنابراین چنین موضوعی باید در سطح کلان مدیریتی پیگیری شود و تعامل سازنده‌ای میان رسانه‌های فراگیر بویژه صدا و سیما با وزارت ارشاد صورت بگیرد تا برنامه‌های نمایشی به صورت مستمر از صدا و سیما پخش شود. اگر این موضوع در سطح کلان مدیریتی پیگیری نشود، ورود وزارت علوم و دانشگاه، مُسکنی مقطعی است و تاثیر دیرپایی ندارد. اما در هر حال لازم است صدا و سیما نقش جدی‌تری در زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی تئاتر ایفا کند.

  ///.


منبع: خبرگزاری ایسنا