کارگردان نمایش «عبدالرضا» که در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود معتقد است این نمایش برای حال حاضر حرف برای گفتن دارد.

چارسو پرس: هومن رهنمون کارگردان نمایش «عبدالرضا» به نویسندگی مهدی همتی که در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود، درباره موضوع این اثر نمایشیگفت: «عبدالرضا» به شرایطی می‌پردازد که شهر خرمشهر یک هفته پیش از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تجربه می‌کند و پس از اتفاقاتی که در این مقطع زمانی رخ می‌دهد خرمشهر به خونین‌شهر تبدیل می‌شود. در این مقطع زمانی جنگ وارد خانه‌های مردم خرمشهر شده و اعضای خانواده در مقابل هم قرار می‌گیرند.

وی درباره روند تولید «عبدالرضا» توضیح داد: از سوم مرداد تمرین نمایش را شروع کردیم و در مجموع ۲۲ جلسه ۳ ساعته یعنی ۶۶ ساعت طی ۵ هفته تمرین کردیم.

رهنمون یادآور شد: شرایط تولید «عبدالرضا» خیلی سخت بود و تأمین هزینه پلاتوهای تمرین و همچنین دستمزد عوامل کمرم را شکست. دوست نداشتم بعد از تجربه نمایش «رکسانا» کار کنم ولی مقدر شده بود که نمایش «عبدالرضا» را تولید و اجرا کنم.

این کارگردان تئاتر درباره اجرای عمومی تئاتر در شرایط فعلی جامعه، تأکید کرد: از آن دسته آدم‌هایی هستم که تعطیلی تئاتر مذموم می‌دانم و معتقد نیستم که تئاتر باید تعطیل شود. اگر قرار بود تئاتر تعطیل شود، در جنگ جهانی دوم در اروپا این اتفاق می‌افتاد اما در کشورهای اروپایی و در زمان جنگ تئاتر در شکل روخوانی‌های نمایشی در کافه‌ها به بقای خود ادامه داد. در آن مقطع زمانی تئاتر وظیفه‌ای دوچندان داشت که و در آن شرایط به مردم کمک می‌کرد.

وی معتقد است نمایش «عبدالرضا» برای حال حاضر جامعه حرف برای گفتن دارد.

رهنمون تصریح کرد: به شدت معتقدم باد تئاتر کار کرد و فکر تعطیلی تئاتر بسیار ناصحیح است. ناصحیح از این منظر که تصمیمی صنفی نیست. نهادهای صنفی نظیر خانه تئاتر باید تمام افراد صنف را در یک مجمع عمومی فوری گردهم آورد و کلیه نظرات را جمع کند و در کل تصمیم بگیرد تئاتر اجرا شود یا نه و اگر تصمیم به اجرا نشدن تئاتر شد، مسئولیت این امر را به دوش بکشد.

وی در پایان سخنان درباره وضعیت فروش گیشه تئاتر با توجه به شرایط موجود، گفت: مطمئناً به لحاظ فروش و گیشه تجربه خوبی نداریم ولی قبول هم ندارم که اجرای نمایش «عبدالرضا» با شکست مواجه می‌شود. هیچ حمایت مالی نداشتیم ولی امیدوارم که اتفاقات خوبی رخ دهد.

افشین زارعی، سیروس کهوری‌نژاد، محمداقبال رجبی، آرزو صراف رضایی، علی یارلو، احمد مطوری، مسعود احمدی، بهرنگ رهنمون، بازیگران نمایش «عبدالرضا» هستند.

///.


منبع: خبرگزاری مهر