وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع خود درباره‌ی مبحث‌ِ حجاب را چنین تعریف کرد: «جامعه ایرانی، یک جامعه عمیقا عفیف است و من می‌توانم این را با عدد نشان دهم؛ اما دچار یک فراز و نشیب‌هایی در نحوه‌ی رعایت حجاب هستیم و اختلاف نظرهایی در شیوه‌های اجرای آن وجود دارد.»

چارسو پرس: محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه، ۲۶ آذر ماه مهمانِ برنامه‌ی «صف اول» شبکه خبر شد. او در این برنامه که تا دقایقی از بامداد یکشنبه به طول انجامید، به پرسش هایی درباره موضوعات فرهنگی و هنری کشور به صورت زنده پاسخ داد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند تصویبِ مصوبه‌ی عفاف و حجاب، گفت: «مردم ایران مردم عفیفی هستند. در غرب، در کنه ذات فرهنگی آن برهنگی وجود دارد؛ برای مثال ساختار مجسمه‌ها در شهرهای اروپایی این مساله را نشان می‌دهند اما با جستجو در فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی قبل از اسلام، به راحتی می توان فهمید هویت جامعه ایران با موضوع عفاف نسبت دارد.» 

او ادامه داد: «در انقلاب اسلامی هم یکی از دلایل اصلی وقوع، اعتراض جامعه ایمانی به نظام فرهنگی رژیم سابق بود. امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده است و باید آن را در کشور اجرا کنیم.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی سابقه‌ی این وزارت‌خانه در امر حجاب گفت: «به سابقه‌ی کار در وزارت‌خانه که نگاه می‌کنیم، گاه دچار حرکت مطلوب نبوده و در دوره‌های مختلف به سلیقه‌ی مدیران گره خورده است اما ما تلاش کردیم که وظیفه خود را انجام دهیم. در حوزه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها مسئولیت‌های روشنی داریم که سعی کردیم به آنان عمل کنیم.» 

او اضافه کرد: «کارگروه مد و لباس زیرنظر شورای فرهنگ عمومی آمد چراکه شورای فرهنگ عمومی عملیاتی‌ترین بخش است. الان بسترهای اجرای قانون به صورت کامل انجام شده است. از سال ۸۷ مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ منتقل شده است. اخیرا با تدبیری که آقای رییس جمهور داشتند، مقامات مسوول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند مطابق با اقتضای فعلی، قانون را به روزرسانی کنند و ما شاهد تغییراتی هستیم.»

اسماعیلی همچنین اظهار کرد: «من معتقدم که اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ ارشاد و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتما دچار مشکل خواهیم شد. اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلا نیازی به پلیس نیست. وقتی که نظام برنامه‌ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی را آنطور که باید به نمایش نمی‌گذارد، طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته باشند. اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیافتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.» 

او با اشاره به لزوم حذف شدنِ سلیقه در صدور مجوزهای آثار فرهنگی هنری، گفت: «درباره یک موضوع واحد در مقطعی به آن ایراد گرفته می شده اما در مقطعی دیگر نه. برخی هنرمندان هم همین شکایت را داشته‌اند. ما سعی کردیم سلیقه را کمرنگ کنیم تا همه بدانند که معیار چیست و با یک تفاهم بخواهند درباره یک اثر قضاوت کنند. ما در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف، به قانون‌گرایی در حوزه فرهنگ به عنوان یک اصل مسلم توجه می کنیم. سلیقه در حوزه فرهنگی خیلی وجود دارد و باید تلاش کنیم تا حد امکان سلایق را به سنجه‌های قابل عرضه تبدیل کنیم.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی سهمِ حوزه‌ی فرهنگ و هنر از بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ بیان کرد: «همین امروز جلسه احکام دائمی بودجه را داشتیم. خداراشکر رویکرد خوبی را شاهد هستیم. در لایحه بودجه دولت شخص رییس جمهور ورود کردند و همکارانم در سازمان برنامه و بودجه همکاری کردند. همکاران من در حوزه دولت هم خوب همکاری کردند و جلسه‌های زیادی تشکیل شد. همگی تأکید داشتند امسال حوزه فرهنگ باید دقیق‌تر دیده شود.» 

او درباره‌ی آخرین اقداماتی که در زمینه‌ی تولید کاغذ صورت گرفته است هم چنین اظهار کرد: «تولید کاغذ یکی از طرح‌هایی بود که شاید ربطی به وزارت فرهنگ نداشت اما من حس کردم این مساله، مطالبه‌ی بر زمین مانده‌ی رهبری است، پس ما وارد شدیم و همین امسال بیش از ۷۰ درصد کتاب‌های آموزش و پرورش با کاغذ داخلی تولید شد و جشن شکرانه‌ی کاغذ تولید داخلی گرفتیم. در این زمینه از دوستان در کارخانه‌ی مازندران تشکر می کنم.» 

اسماعیلی در ادامه مبحث کاغذ، اضافه کرد: «بخش خصوصی یک مجموعه خوبی را با غیرت راه‌اندازی خواهند کرد و اگر دو بانک هم همکاری کنند، این مجموعه کم نظیر با ضایعات، کاغذ تولید خواهد کرد و اتفاق مبارکی رخ خواهد داد. تمام تولید داخلی را انجام می دهیم و حتی امکان صدور هم خواهیم داشت. در همان روزهای آخری که بحث تخصیص ارز ترجیحی مطرح بود، دولت نیاز کاغذ را هم در بحث نشریات و هم کتاب تأمین کرد.» 

او همچین درباره‌ی رشد آمار چاپ کتاب خبر داد: «در مورد کتاب آمار ما رشد را نشان می دهد و بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب از آبان سال گذشته تا اوایل آذر امسال چاپ شده است. من در حوزه کتاب به این وضعیت راضی نیستم ولی دوستان من کارهای خوبی را درحال سازمان دادن هستند. نهاد کتابخانه‌های ما انصافا کار مهمی انجام می دهد.» 

///.