سجاد نوروزی بر این باور است که ضرورتی ندارد که بازی‌های داخلی مثل دربی روی پرده سینما بروند، چون هوِیت سینما چیز دیگری است.

چارسو پرس: مسابقات جام‌جهانی به پایان رسید. آرژانتین جام را بالای سر خود برد و فرانسه دوم شد. بازی هیجان‌انگیزی که تماشای آن در ۷۱ سالن سینما ۲۵۳ میلیون تومان را به جیب سینماداران واریز کرد.

از پخش مسابقات جام جهانی، تنها دو سود دیگر به دست سینما رسید یکی پخش بازی رده بندی مراکش_کرواسی بود که تنها ۱۳۶ نفر را راهی سینما کرد و تنها ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را نصیب سینماداران کرد و بازی ایران_آمریکا که رقم نسبتا قابل قبولی را به گیشه سینماها واریز کرد. پیش از این هم بارها سینماداران و دست‌اندرکاران این عرصه اعلام کرده بودند که پخش مسابقات جام‌جهانی در این شرایط که اوضاع فروش سینما در رکود است می‌تواند کمی کمک‌رسان باشد.

حتی ماه‌ها قبل هم قرار بود که دست‌کم مسابقات ایران از سینما پخش شود؛ اما این اتفاق رخ نداد.

سجاد نوروزی، صاحب سینمای آزادی درباره این ماجرا می‌گوید: «اخیراً نمایندگانی از انجمن سینماداران به همراه نمایندگانی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینما جلسه‌ای داشتند تا درباره میزان سود حاصل از درآمد پخش مسابقات فوتبال در سینماها تصمیم گیری کنند اما نتوانستند در این‌باره به توافق برسند و به همین دلیل کل قضیه یعنی پخش مسابقات نیمه‌نهایی و فینال فوتبال در سینماها منتفی شده بود. تا اینکه در نهایت فقط بازی فینال و رده‌بندی از تلویزیون پخش شد.»

این سینمادار ادامه داد: «این طرح در شرایطی اجرایی شد که با یک نگاه ملی و عام این ۲۰۰ هزار نفری که در ارتباط با سینماداری در چند وقت اخیر دچار مشکل معیشتی شده‌اند بیش از این آسیب نبینند این اتفاق اجرایی نشد، به جز برای سه بازی و این گونه سینما به نابودی کشیده شد.»

سود سینماها چه‌قدر بود؟

تا کنون و در حین مسابقات جام‌جهانی تنها سه مسابقه از سینما پخش شد که در مجموع ۸۷۰ میلیون تومان به گیشه سینماها بخشید که هرچند رقم چشمگیری نبود اما به نسبت اینکه یک فیلم سینمایی یا یک انیمیشن در یک هفته همین میزان یا نصف آن فروش دارد، رقم قابل قبولی است. این فرصت که از دست رفت. باید دید که در موقعیت‌های مشابه بازهم چنین فرصت‌سوزی انجام می‌شود؟

به طور مثال طرح این مسئله که دربی هم در سالن‌های سینمایی پخش شود این روزها مطرح می‌شود؛ اما نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا طرحی برای پخش دربی و فوتبال‌های داخلی هم در سینماها وجود دارد یا خیر؟ گفت: «برای پخش بازی‌های داخلی انجام این کار چندان موضوعیتی ندارد، چون سینما هویت خودش را دارد اما بازی‌های بین‌المللی و جهانی یک جنبه دیگر دارند و بعضا ماجرای اتحاد و وحدت را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل هم تا کنون خیلی روی بازی‌های داخلی صحبت نشده است.»

///.


منبع: خبرآنلاین