سید سجاد میرسید گفت: با توجه به اینکه فیلم «عمارتی در مه» سوژه‌ای با موضوع روانپزشکی دارد برای ما مهم بود که آنچه در این فیلم روایت می‌شود اشکال پزشکی نداشته باشد و به همین دلیل تحقیق و پژوهش بسیاری در این موضوع داشتیم.

چارسو پرس: سیدسجاد میرسید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عمارتی در مه» که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اکران این فیلم در سینماهای کشور اظهار داشت: قطعاً یکی از اصلی‌ترین اهداف در اکران هر فیلم درآمد مالی است و طبیعی هم هست که هر صنعتی برای ادامه حیات به پول و سرمایه نیاز داشته باشد اما امروز در شرایط خاصی هستیم و باید مسائل زیادی را در نظر داشته باشیم، مدت‌هاست که فیلمی تازه در سینماهای کشور اکران نشده و مخاطبان برای دیدن یک فیلم تکراری به سینما می‌روند و از طرفی سرمایه‌گذارها از فیلم ساختن در این شرایط اجتناب می‌کنند چراکه بازگشت مالی امکان‌پذیر نیست.

میرسید خاطرنشان کرد: در این شرایط سینما به طور کل در خطر تعطیلی است، من با خیلی از سینمادارها صحبت کرده‌ام و اکثراً بر این نکته تأکید دارند که فروش‌شان مربوط به روزهایی می‌شود که مسابقه‌ای فوتبال در سینماها نمایش داده می‌شود. در این شرایط رسالت هر فیلمساز و تهیه‌کننده‌ای این است که به سینما کمک کنند تا فاصله و شکافی بین مردم و سینما ایجاد نشود. در این شرایط ما تصمیم گرفتیم با اکران «عمارتی در مه» قدمی کوچک در راستای کمک به سینما هم برداریم و فیلم تازه به سینماها بیاوریم.

وی درباره اکران در گروه هنر و تجربه گفت: وقتی این گروه متولی اتفاقات خوب می‌شود و به پروژه‌ها کمک می‌کند و در واقع از پروژه‌هایی که توان رقابت با فیلم‌های سینمای بدنه میلیارد تومانی را ندارد ما هم از اکران در این گروه استقبال کردیم. تیزرهای تبلیغاتی رایگان امتیاز خوبی است که اکران در این گروه به همراه دارد و ما هم از این امکانات استفاده کردیم و به نوعی سعی کردیم با آن‌ها همکاری داشته باشیم تا این فیلم که از آثار صرفاً گیشه‌ای حساب نمی‌شود، بتواند فرصتی برای اکران و دیده شدن داشته باشد.

این تهیه‌کننده در ادامه تأکید کرد: فروش خوب یک فیلم تا حد زیادی به کیفیت آن مربوط می‌شود و در شرایطی ایده‌آل بهتر است مخاطبان دیدن آن را به هم پیشنهاد دهند، در این شرایط استفاده از بیلبوردهای شهری برای تبلیغات انعکاس منفی دارد، ما امکان استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ فیلم‌مان را نداریم چراکه بسترهای اینترنت محدود و قطع شده‌اند، پیامک‌های گروهی بازدهی ندارد و تیزرهای تلویزیونی تنها بستر موجود برای تبلیغ هستند. در این شرایط باید راه‌های دیگری را امتحان کنیم و خلاقیت به کار ببریم، به عنوان مثال تبلیغ در دانشگاه‌ها و آکادمی‌های آموزش رشته‌های هنری می‌تواند گزینه خوبی باشد که ما از آن استفاده کردیم و خوشبختانه در چارسو سالن‌ها پر شد، در موزه سینما هم استقبال خوبی صورت گرفت. شب فینال جام جهانی با وجود آلودگی هوا و مسابقه حساس فوتبال، در پردیس ملت سالن پر شد و استقبال خوبی صورت گرفت.

وی درباره انعکاس منفی تبلیغ فیلم‌ها در بیلبوردهای شهری گفت: در حال حاضر متأسفانه در فضای اجتماعی برخی افراد زاویه گرفته‌اند که امروز هیچ اتفاق هنری نباید رقم بخورد تا با اتفاقات تلخی که رخ داده همدردی شود اما ما نمی‌توانیم فضای فرهنگی و هنری را تعطیل کنیم، هر فیلم و سریالی با حضور افراد بسیاری ساخته می‌شوند که خانواده‌های زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند، نمی‌توان همه این کارها را تعطیل کرد و عده زیادی را بیکار کرد. ساخت فیلم «عمارتی در مه» به سال ۱۴۰۰ مربوط می‌شود و این فیلم نمی‌تواند مدت زیادی در صف اکران باقی بماند.

میرسید درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم سینمایی «عمارتی در مه» گفت: از آنجا که ما با آموزشگاه‌های بازیگری در ارتباط هستیم، در بازدیدها با افرادی مواجه می‌شویم که بسیار توانمند و با استعداد هستند اما از این افراد معمولاً استفاده نمی‌شود. ما تصمیم گرفتیم به جای اینکه با بازیگران چهره و صاحب‌نام همکاری کنیم، از افراد بااستعداد و چهره‌های جدید استفاده کنیم و در این بین از تجربه‌های اردلان شجاع‌کاوه به عنوان یک بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیونی نیز بهره‌مند شدیم. امروز یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در فروش یک فیلم حضور بازیگران صاحب‌نام است ولی آنچه که موجب افزایش کیفیت می‌شود فیلمنامه و کارگردانی است و ما سعی کردیم از این طریق در جلب نظر مخاطب اقدام کنیم. در انتخاب بازیگران هم سعی کردیم چیدمانی از افراد باتجربه و دانشجویان بازیگری در این فیلم ایجاد کنیم.

این تهیه‌کننده درباره ساخت فیلم «عمارتی در مه» به عنوان یک فیلم سایکودرام گفت: متأسفانه سینمای بدنه ما کم‌کم کلیشه‌ای شده، ما چند موضوع داریم که مدام تکرار می‌شوند. من مخالف فیلم‌های اجتماعی، کمدی یا عاشقانه نیستم، قطعاً ساخت این آثار هم لازم است اما در فضایی که مدام فقط شاهد اینگونه آثار هستیم فیلمی متفاوت می‌تواند اتفاق تازه‌ای رقم بزند. فیلم «عمارتی در مه» هم یک معضل اجتماعی در حوزه درمان را مطرح می‌کند، ما می‌دانیم خیلی از افرادی که گذشته تلخی دارند و با اتفاقات زندگی‌شان نتوانسته‌اند کنار بیایند به جای اینکه به سمت تخت‌های بیمارستان و دارو بروند می‌توانند با نمایش درمانی خود را درمان کنند. این یک ایده است و خیلی از جشنواره‌های مختلف دنیا از این ایده استقبال می‌کنند چرا که خروجی‌اش برای جامعه هم مناسب است و فیلم «عمارتی در مه» در چنین فضا و ایده‌ای قرار می‌گیرد و از این جهت برایم اثری ارزشمند است.

وی افزود: از آنجا که این فیلم به موضوع تخصصی پزشکی می‌پردازد ما با چند متخصص روانپزشک صحبت کردیم، جلسات متعددی داشتیم و با چند تن از اساتید دانشگاه نیز صحبت داشتیم. فیلمنامه در بحث‌های تخصصی کاملاً طبق نظر و مشورت متخصصان نوشته شده و حتی پس از نگارش هم فیلمنامه را در اختیار متخصصان قرار دادیم و نظراتشان را پرسیدیم که فیلم به واقعیت نزدیک باشد و اشکالی در مسائل پزشکی آن وجود نداشته باشد. در نهایت فیلمی ساختیم که در بحث پزشکی حرفی برای گفتن دارد.

این تهیه‌کننده درباره ممیزی‌های صورت گرفته در فیلم «عمارتی در مه» گفت: هیچ سانسوری در فیلم صورت نگرفته و همان نسخه اصلی «عمارتی در مه» اکران شده است، فقط در تیزر ما صحنه‌ای داشتیم که شخصیت اردلان شجاع‌کاوه سگی را نوازش می‌کند که به ما گفتند این صحنه باید حذف شود.

میرسید در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: پس از اتمام اکران سینمایی فیلم «عمارتی در مه» برای نمایش این فیلم در پلتفرم‌ها برنامه‌ریزی خواهیم کرد و قطعاً این فیلم در جشنواره‌های سینمایی مرتبط با مسائل پزشکی نیز حضور خواهد داشت. امیدوارم ارگان‌ها و سازمان‌ها از ساخت فیلم‌های متفاوت مثل «عمارتی در مه» که رویکرد پزشکی دارد حمایت کنند و ما شاهد بیشتر ساخته شدن اینگونه آثار باشیم چرا که ما علاوه بر اینکه قرار است با دیدن فیلم‌ها حالمان در سینما خوب شود، می‌توانیم از ساخته شدن و اکران فیلم‌های اندیشمندانه نیز حمایت کنیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا