دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر که کار خود را با تأخیر و مشکلات مالی آغاز کرده از سوی معاون هنری به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی منصوب شد تا بار کل تئاتر را بر دوش بکشد.

چارسو پرس: روز شنبه 6 دی‌ماه و در حالی که تئاتر در برزخ استعفای ناگهانی حسین طاهری از اداره‌کل هنرهای نمایشی به سر می‌برد، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه‌ معارفه‌ای که به صورت ناگهانی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، اردشیر صالح‌پور دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی منصوب کرد.

در برخی از دوره‌های مدیریتی در تئاتر ایران، رییس مرکز هنرهای نمایشی یا بعدها مدیرکل هنرهای نمایشی به صورت همزمان دبیری جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشتند تا در فرصت یک ساله‌ پایان یک دوره تا آغاز دوره بعدی تئاتر فجر، از تمامی امکانات و بودجه لازم برای برنامه ریزی و برگزاری هر چه بهتر جشنواره تئاتر فجر استفاده کنند.

اما روز 6 دی‌ماه در عرصه مدیریت تئاتر ایران تصمیم معکوس گرفته شد و اردشیر صالح‌پور که از 2 شهریورماه سال 93 به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر منصوب شده بود باید در 24 روز باقیمانده تا زمان برگزاری جشنواره سی و سوم بار کلیت تئاتر ایران را به دوش بکشد و به عنوان سرپرست برای تمام امور اداره‌کل هنرهای نمایشی نظیر شورای نظارت و ارزشیابی و انجمن هنرهای نمایشی هم تصمیم‌گیری کند.

تصمیم معاون هنری وزیر ارشاد در نوع خود تصمیمی عجیب و عجولانه بود. اولین نکته در این انتخاب این بود که به جای اینکه مدیری بالادستی امور مدیر زیرمجموعه خود را تا زمان مورد نیاز عهده‌دار شود، دبیر جشنواره امور مدیر بالادستی خود را که به نوعی امور متولی تئاتر کشور است، بر عهده می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبول استعفای حسین طاهری از اداره‌کل هنرهای نمایشی تأکید کرده بود که تا زمان معرفی مدیرکل جدید، این اداره‌کل با سرپرست اداره شو که با توجه به اینکه تا پایان برگزاری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر کمتر از 40 روز زمان باقی است، معاون هنری وزیر ارشاد می توانست به عنوان یک مدیر بالادستی و تصمیم گیرنده، اداره امور اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بر عهده بگیرد یا فردی که فرصت بیشتر و مسئولیت های سنگین کمتری داشت برای این چند هفته به عنوان سرپرست این اداره کل تعیین می‌کرد.

این امر باعث می‌شد تا دبیر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر با تمرکز کامل بر فعالیت‌ها و امور جشنواره به کار خود ادامه دهد و درگیر امور اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی نشود. معاون هنری نیز می‌توانست با برنامه ریزی و درایت لازم روند تخصیص بودجه جشنواره را سرعت بخشیده و مسئولیت اداری امور تئاتر ایران را تا زمان معرفی مدیرکل جدید قبول کند.

اما در شرایط فعلی و با حضور دبیر جشنواره به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی اگر در عرصه شورای نظارت و ارزشیابی یا امور اداری تئاتر ایران اتفاقی رخ دهد، اردشیر صالح‌پور باید خود را درگیر اموری کند که می تواند تمرکز وی را از جشنواره تئاتر فجر بگیرد و یا شاید هم می توان اینگونه برداشت کرد که این تصمیم کاملا صوری بوده و قرار نیست صالح‌پور به واقع این مسئولیت را انجام دهد.

گویا تصمیم گیری‌های عجیب معاون هنری وزیر ارشاد در عرصه تئاتر که در ابتدا با انتخاب حسین طاهری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی آغاز شد و علیرغم اعتراض و گلایه یک ساله هنرمندان تئاتر همچنان بر این انتخاب اصرار ورزید، حالا با انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر به عنوان سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی همچنان ادامه دارد.

و اما شنیده‌ها حاکی از حضور مهدی شفیعی یا حسین مسافرآستانه به عنوان مدیرکل جدید هنرهای نمایشی است که البته برخی جریان‌ها در تلاش برای حذف مسافرآستانه هستند.