تهیه‌کننده «عروس آتش» که سال‌هاست فیلمی در سینما تولید نکرده، می‌گوید: خیلی دوست دارم شرایطی پیش آید تا آن چیزی را که دوست دارم بسازم ولی انگار بیشتر ترجیح می‌دهند فیلم‌هایی ساخته شود که فقط بگوید ما چقدر خوبیم.

چارسو پرس: قاسم قلی‌پور که تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی همچون «عروس آتش» و «آتش سبز» را با کارگردانی دو فیلمساز قدیمی یعنی زنده‌یاد خسرو سینایی و محمدرضا اصلانی در کارنامه کاری خود دارد، حدود ۲۰ سال است که مسئولیت شورای داوری و حل اختلاف خانه سینما را برعهده داشته و البته مدتی است که از این سمت کناره‌گیری کرده است.

او دلیل این استعفا را مسائل شخصی و خستگی عنوان می‌کند و با اشاره به اینکه علی آشتیانی‌پور جایگزین وی شده، یاداوری می‌کند که در تمام این سال‌ها، داوری در خانه سینما بر مبنای صرف زمان طولانی برای گفت‌وگو با طرفین یک اختلاف بوده تا بهترین نتیجه حاصل شود.

قلی‌پور درباره اینکه آیا پس از این مشغله، قصد ساخت فیلم ندارد؟ گفت: بی‌تردید اگر فرصتی پیش آید این کار را انجام می‌دهم چون (فیلمسازی) تنها کاری است که بلد هستم؛ منتها باید در مسیری باشد که بر آن اِشراف دارم.

او با اشاره‌ به اینکه فعلا پروژه‌ای برای ساخت در دست ندارد، ادامه داد: هنوز نمی‌دانم چه کاری را باید شروع کنم چون فقط می‌دانم چه چیزی را دوست ندارم و شاید به همین دلیل کمی طول بکشد تا آنچه را می‌خواهم پیدا کنم.

وی با اشاره به سختی‌های ساخت فیلمی مثل «عروس آتش» و اینکه مشخص نیست در این دوره با چه موانعی روبرو می‌شد، گفت: به نظر نمی‌رسد شرایط خیلی فرق کرده باشد چه بسا الان برای ساخت فیلمی مشابه «عروس آتش» مشکل ایجاد شود چرا که آن نوع نگاهی که در مدیریت حاکم است، تفاوت چندانی نکرده؛ بنابراین ساخت فیلم‌هایی مثل «عروس آتش» و «آتش سبز» و اساساً این نوع کارها به نظر نمی‌رسد راحت باشد. الان خیلی از فیلم‌ها پسر پولدار و دختر فقیر دارند یا برعکس و یا اینکه نشان می‌دهند که ما چقدر خوب هستیم، این فیلم‌ها را هم خیلی‌ها می‌سازند و اصلا انگار بیشتر ساخت این نوع فیلم‌ها ترجیح داده می‌شود اما من بلد نیستم که از این فیلم‌ها بسازم.

«عروس آتش» با بازی غزل صارمی، مهدی احمدی، حمید فرخ‌نژاد و سعید پورصمیمی درباره یک دختر عرب خوزستانی است که بنا بر رسم و رسوم سنتی مجبور به ازدواج با پسرعمویش می‌شود در حالی که قصد ازدواج با استاد دانشگاهش را دارد. او در شب ازدواج اجباری، حجله‌اش را به آتش می‌کشد و خودسوزی می‌کند.

«آتش سبز» هم فیلمی از یک روایت کهن و اساطیری به نام «سنگ صبور» است. عزت‌الله انتظامی، مهدی احمدی، مهتاب کرامتی، مینا وحید، فرخ نعمتی، آهو خردمند و پگاه آهنگرانی از بازیگران این فیلم بوده‌اند.

«بلندی‌های سفر»، «ماه مهربان» و «یاد و دیدار» از دیگر فیلم‌های این تهیه‌کننده قدیمی سینماست.


منبع: خبرگزاری ایسنا