حسین کیانی معتقد است: جشنواره تئاتر فجر به تکرار افتاده و مدیران پس از سی‌و چند سال از زمان برگزاری این جشنواره، اعتنایی به نظر هنرمندان و صاحب‌نظران در این حوزه نمی‌کنند.

 چارسو پرس: این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه چند طرح برای اجرای نمایش در دست دارد اما با توجه به تقاضای زیاد و کمبود سالن نتوانسته به توافقی برای اجرا برسد، درباره جشنواره تئاتر فجر پیش رو بیان کرد: به نظرم جشنواره فجر به یک دور تکرار افتاده و ظاهرا مدیران نمی‌خواهند از تجربیاتی که در تمام این سال‌های برگزاری جشنواره اتفاق افتاده، بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه جشنواره فجر کماکان اشتباهات اجرایی خود را تکرار می‌کند، افزود: در برگزاری جشنواره تئاتر فجر از بازخوانی متن تا اعلام نتایج و بعد پذیرش انبوهی از نمایش‌ها و عدم تخصیص سالن به آن‌ها، دور باطلی پیش آمده که در نهایت عدم تعهد اجرایی برای هر کدام از نمایش‌ها باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می‌شود.

کیانی اضافه کرد: مخدوش بودن ملاک و معیار برای خواندن متون، بازبینی و بعد رد شدن نمایش‌هایی که دوره تمرین آن‌ها هم به پایان رسیده از دیگر مشکلاتی است که در دور باطل و تکراری جشنواره فجر شاهدیم، اما گویا قرار نیست در طی سال‌ها، آسیب‌شناسی جدی در این‌باره صورت گیرد تا دست کم جشنواره تئاتر فجر در منطقه مهم باشد.

او در این‌باره خاطرنشان کرد: هر جشنواره‌ دیگری اگر با سی‌وچند سال سابقه بود، دست‌کم در خاورمیانه یا غرب آسیا برای خود اسم و رسمی دست و پا می‌کرد، اما الان جشنواره فجر نه تنها ویترین مناسبی برای تئاتر کشور نیست بلکه نامی هم در منطقه ندارد.

این کارگردان تئاتر در ادامه با بیان اینکه خودش از جمله کسانی بوده که با حضور در جشنواره فجر به تئاتر کشور معرفی شده است، گفت: هم نسلان من که این گونه به تئاتر معرفی شده‌اند زیادند، اما بعدها همین جشنواره افرادی را که معرفی کرده بود، از خودش دور کرد و به این ترتیب کسانی که زمانی حاضر بودند به هر قیمتی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشند الان حتی حاضر نیستند اجراهای همکاران خود را تماشا کنند.

کیانی افزود: حیف است که این همه امکانات، هزینه و بودجه صرف می‌شود اما رشدی را که انتظار داریم مشاهده نمی‌کنیم.

وی گفت: در جشنواره تئاتر فجر امسال هم با توجه به دیر مشخص شدن دبیر جشنواره و اعلام دیرهنگام فراخوان، بعید می‌دانم شاهد جشنواره پررونق و درخشانی باشیم. البته برای کسانی که در جشنواره حضور دارند آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم به نیمی از ایده‌آل‌هایی که در نظر دارند برسند.

او هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استعفای مدیر مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد: وقتی مدیری با هزار امید و آرزو در دولت تدبیر و امید مشغول به کار می‌شود، باید دید چه می‌شود که پس از یک سال استعفا می‌دهد.

وی افزود: در نامه استعفای آقای طاهری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گوشه‌ای از وضعیت تئاتر نشان داده شده و نمی‌دانم چرا این نامه به عنوان یک سند تاریخی بررسی نمی‌شود؟ و به جای آن تنها یک سرپرست انتخاب می‌شود. به نظر می‌رسد مشکل همین‌جاست که اصلا به آسیب‌ها نمی‌پردازیم و فقط از آن‌ها عبور می‌کنیم.

کیانی تصریح کرد:‌ فرایند این نامه استعفا برای من به عنوان یک تئاتری این است که تئاتر کشور ما نه تنها از کمترین میزان اهمیت برخوردار است،‌ بلکه هیچ اهمیتی هم برای مدیران سطح بالا ندارد و اصلا بودن یا نبودنش مهم نیست.

او درباره اینکه به نظر می‌رسد فقط باید منتظر باشیم تا ببینیم پس از جشنواره فجر وضعیت مدیریتی این حوزه به چه سرانجامی می‌رسد، گفت: ما باید در راستای چشم‌انداز حرکت کنیم و بعد منتظر باشیم، چون در امر فرهنگی انتظار بدون چشم‌انداز و فراهم کردن زمینه‌های رشد فایده‌ای ندارد.