فراخوان فصل دهم از دور نوین پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و مهاجرت» منتشر شد.

چارسو پرس: دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری به‌عنوان دبیرخانه‌ دائمی پروژه‌ جامع ملی آموزش عملی نمایشنامه‌نویسی با مدیریت ایوب آقاخانی به عنوان طراح و مدیر این پروژه آموزشی، فراخوان فصل دهم از دور نوین پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» را منتشر کرد.

در متن این فراخوان که عنوانش «تئاتر و مهاجرت» است چنین آمده است:

«از آنجا که زندگی معاصر در حوزه‌ فرهنگ و هنر یک زندگی پیچ‌ در پیچ با زوایایی رنجور است که آسیب‌شناسی آن هر بار ما را به سویی می‌کشاند. نقد اجتماعی و گرفتن ذره‌بین روی نقاط عفونی این زندگی، بی‌شک، نه امروز که همواره وظیفه‌ رکین و بنیادی تئاتر و مشخص‌تر هنر پیچیده «نمایشنامه‌نویسی» بوده است.

بر همین اساس نیز دبیرخانه دائمی پروژه جامع ملی آموزش عملی نمایشنامه‌نویسی در دهمین فصل از پروژه چهارفصل تئاتر ایران، با عنوان کلی «تئاتر و مهاجرت» درخصوص پرداخت به این آسیب جدی اجتماعی و ملی در حوزه‌ نمایشنامه‌نویسی، می‌کوشد به مدد شرکت کنندگان به پرسش‌های موجود پاسخ دهد تا این‌گونه هم پژوهشی غیررسمی و آسیب‌شناسانه را رقم زده باشد و هم به تأکید روی وظیفه‌ هنر نمایشنامه‌نویسی درخصوص نمایش معایب و ارائه‌ راهکارهایی در حد مقدورات درام و قلم مکث کند.

بر اساس این فراخوان علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی در سرتاسر کشور به‌غیر از کلانشهر تهران می‌توانند ایده‌های اولیه‌ خود (تا سقف یک صفحه) را تا پایان دی‌ ۱۴۰۱ از طریق پست‌الکترونیکی ۴fasl.drama@gmail.com به دبیرخانه ارسال کنند.»

به روال معمول، ایده‌های برگزیده‌ اولیه به انتخاب اعضای هیات‌ علمیِ فصل معرفی و وارد فرایند نگارش نهایی جهت حضور در کارگاه‌های عملی این فصل و پس از آن در صورت انتخاب نهایی وارد چرخه‌ی چاپ خواهند شد.