کارگردان فیلم سینمایی «فرزند صبح»، گفت: بهتر است که در فیلمنامه‌نویسی ایران، این تحول را جدی تلقی کنیم که قبل از اقتباس، رمان بنویسیم و آنقدر سخت بگیریم که این کار انجام شود.

چارسو پرس: نشست‌ ظرفیت‌های اقتباس زنان در سینمای دفاع مقدس با بررسی کتاب «حوض خون» نوشته و فاطمه‌سادات میرعالی در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار با حضور بهروز افخمی کارگردان و فیلمنامه‌نویس در سینما فلسطین برگزار شد.

افخمی در این نشست به بررسی روایت کتاب حوض خون در قالب فیلمنامه پرداخت و گفت: این کتاب که شامل ۶۴ داستان است، روایت‌هایی از زنان در زمان جنگ تحمیلی و خاطرات زنان اندیمشکی را روایت می‌کند که با همراهی یکدیگر ملحفه‌ها، پتوها و لباس رزمندگان را برای شستن به رخت‌شورخانه بیمارستان می‌بردند.

وی افزود: این کتاب را می‌توان به اندازه یک فیلم سینمایی یا یک سریال تلویزیونی، ساخت درآن به‌هم‌ریختگی شهر، ساختمان‌های اداری و دلهره‌ای که برای زنان ایجاد می‌شود، درنظر گرفت و روی یک زن و ترس‌ها و تهدیدهایی که پیرامونش وجود دارد، متمرکز شد. آن هم در شرایطی که شهر ویران شده و ما باید شاهد دلهره‌ها باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شوکران» با اشاره به ضرورت ایجاد فضاسازی از جنگ تحمیلی در روزهای آغازین، در اپیزود اول قبل از شروع قصه در سریالی که می‌شود بر اساس این کتاب ساخت، به بیان ایده‌هایی برای فضاسازی پرداخت که این ایده‌ها با همکاری میرعالی به مسیر منطقی‌تری منتهی شد.

افخمی ادامه داد: برای ساخت فیلم یا سریال بر اساس کتاب «حوض خون»، باید سناریو ایجاد شود و این به این که کارگردان چقدر مهارت و توانایی و فرصت و پول دارد تا بتواند این قصه را به تصویر بکشد، بستگی دارد. بنابراین در مورد این فیلمنامه باید فکر شود. وقتی از فیلمنامه اقتباسی صحبت می‌کنیم باید بدانیم منابع اقتباس کجاست و آیا با مردمانی که زنده هستند، می‌توان صحبت کرد؟

کارگردان فیلم سینمایی «عروس» که اقتباس‌های سینمایی زیادی در کارنامه دارد، گفت: بهتر است که در فیلمنامه‌نویسی ایران، این تحول را جدی تلقی کنیم که قبل از اقتباس، رمان بنویسیم و آنقدر سخت بگیریم که این کار انجام شود. چرا که درغیر این صورت برای نوشتن فیلمنامه دستمان بسته می‌شود و نمی‌توان احوال و افکار افراد را نوشت و به‌خوبی منتقل کرد.

وی اضافه کرد: آنها که می‌خواهند فیلمنامه بنویسد خوب است ابتدا به سمت نگارش رمان بروند و البته رمان‌نویسی قید و بند کم‌تری نسبت به فیلمنامه‌نویسی دارد، چرا که در فیلمنامه‌نویسی توصیف نمی‌توانید بکنید… اگر می‌توانید فیلمنامه بنویسید، قاعدتا می‌توانید یک رمان هم بنویسید. پیشنهاد من به شوراهای مختلف این بود که مقرر کنند فیلمنامه باید اقتباسی باشد و نویسنده باید بر اساس رمان نوشته خودش اقتباس کند.

افخمی در بخش دیگری از این نشست گفت: اگر نویسنده هستید، وقتی رمان می‌نویسید، از نوشتن و کنارهم قرار دادن کلمات و به‌وجود آوردن دنیایی با کلمات نمی‌ترسید. چرا که این کلمات ترس ندارد. حال وقتی این کتاب را دارید، یعنی از ثروت شخصی برخوردار هستید.


منبع: خبرگزاری ایرنا