کارگردان نمایش کمدی رزم و بزم "بانو گشسب" معتقد است شوخی با اسطوره هادر این نمایش در شرایطی که مردم از اساطیر و داستان های شاهنامه فاصله گرفته اند باعث می شود که بیشتر با این شخصیت ها آشنا شوند.

چارسو پرس: مریم معترف، بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این کارهای متعددی در زمینه داستان های شاهنامه داشته و این بار با پرداختن به یکی از شخصیت های اسطوره ای ؛ رستم و فرزندانش ، نمایش "بانو گشسب " را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد ، درباره نگاه طنز به شخصیت های اسطوره ای گفت: در تمام دنیا هنرمندان با شخصیت های محبوبشان شوخی می کنند. به شخصه عاشق شاهنامه و شخصیت های آن هستم و بارها در تئاتر جدی روی این داستان ها کار  کرده ام اما در شرایط امروز ما که مردم از قهرمان های اسطوره ای فاصله گرفته اند و جای شاهنامه در مدارس و حتی دانشگاه های ما خالی است ، نگاه طنز به این قهرمان ها می تواند تصویری صمیمی تر برای نوجوانان ایجاد کند. وی با تاکید بر این که عاشق اساطیر ایرانی است افزود: همین که قشر وسیعی از مردم و بچه ها نام این قهرمانان را می شنوند و ماجراهایشان را به خاطر می سپرند اتفاق خوبی است.
معترف علاقه بچه ها به طنز و قهرمان های افسانه ای را دو عامل مهم برای استقبال از این نمایش عنوان کرده و توضیح داد: چند سال قبل نمایش "قصه های من و تو و رستم و شاهنامه" را در همین زمینه کارکرده بودم . در آن اجرا ترتیبی داده بودیم که در سالن انتظار کتاب داستان های شاهنامه برای فروش ارائه شوند. بچه هایی که به دیدن نمایش می آمدند پس از اجرا به سرعت به سراغ کتاب ها می رفتند و این داستان ها را می خریدند. فروشنده به ما می گفت که بیشتر از فروش یک سال در این یک ماه کتاب فروخته است


این کارگردان تئاتر با اشاره به نگارش نمایشنامه توسط اردشیر صالحپور توضیح داد: آن زمان که آقای صالحپور این نمایشنامه را به من پیشنهاد داد، بااین که متن کاملا جدی بود احساس کردم که قابلیت طنزپردازی را دارد. دختری که زورش با پدرش رستم برابری می کند، شرط ازدواجش این است که باید داماد در رزم بر او پیروز شود و از آن گذشته 40 پهلوان ایرانی به خاستگاری او می روند

 همین چند نکته خیلی می تواند طنز باشد. طراح این نمایش درباره استفاده از مواد بازیافتی برای ساخت عروسک ها گفت: در نمایش قبلی ام هم که روی شاهنامه کارکرده بودم از این تکنیک استفاده شده بود و نتیجه بسیار خوبی داشت. بنابر این فائزه فیض عروسک های بانو گشسب را طراحی کرده و ساخت. وی ادامه داد: قصد داریم به مردم یادآوری کنیم که بسیاری از چیزهایی که دور می ریزیم قابل استفاده است.

امیدوارم مسئولینی که درگیر مسئله محیط زیست هستند هم به این نکته توجه کنند. خیلی دوست دارم خانم ابتکار که برای محیط زیست زحمت می کشد برای دیدن این نمایش بیاید. وی درباره شیوه اجرایی ترکیبی که استفاده کرده نیز گفت: فرض ما این است که یک گروه نمایش می خواهد داستانی را نقالی کند. بنابر این مرشد داستان را پیش می برد.

همین فرض به ما اجازه می دهد که فاصله گذاری هایی بین مردم و مرشد و بازیگران داشته باشیم. وجود صندوقی که تمام ابزار و البسه از آن بیرون می آید هم یکی از ویژگی های نمایش ایرانی است. مریم معترف درباره حضور بانو گشسب در شاهنامه گفت: در چند بیت از شاهنامه، نام دختررستم آمده است اما داستان این قهرمان اسطوره ای توسط شاعری ناشناس در قرن 4 و 5 به شعر در آمده و جالب اینجاست که این شاعر اسامی شاهنامه و وزن آن را وام گرفته ولی داستانی را به نیکویی گفته که در شاهنامه فقط چند بیت است.