ایده اکران فیلم‌های خارجی برای چندمین بار در سینمای ایران مطرح شده و در شرایط حاضر برخی آن را برای برون رفت از بحران شکل گرفته مثبت اما برخی دیگر آن را بی‌فایده می‌دانند.

چارسو پرس: سینمای ایران در چند ماه گذشته با رکود کم‌سابقه‌ای همراه بوده و میزان مخاطبان آن به شدت رو به کاهش است و در این وضعیت عدم تمایل صاحبان آثار به اکران فیلم‌هایشان باعث شده تا همچنان سینمای ایران با بحران کمبود مخاطب و به تبع آن بحران‌های اقتصادی و معیشتی برای اهالی سینما همراه باشد.

در این شرایط قطعاً اکران فیلم‌های سینمایی پرمخاطب می‌تواند بهترین راهکار برای برون‌رفت از بحران باشد اما از طرفی عدم تمایل صاحبان آثار سینمایی به اکران فیلم‌هایشان باعث شده تا عملاً این ایده به اجرا نرسد و مسئولان و کارشناسان سینمایی را به بررسی راه‌های دیگر برای حل معضل اقتصادی موجود ترغیب کنند.

به تازگی در شورای راهبردی اکران موضوع اکران فیلم‌های خارجی توسط محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) مطرح شده که پیش‌تر نیز این ایده در دوره‌های قبل مطرح شده بود اما هیچ‌گاه ایده‌ای کارسازی برای حل بحران‌های اقتصادی سینما نبوده و حتی در بسیاری مواقع به صورت کامل و دقیق نیز اجرا نشده است.

با توجه به اینکه در شرایط حاضر میزان مخاطبان سینما به حداقل رسیده باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد که آیا فیلم‌های خارجی می‌توانند مردم را با سینما آشتی دهند یا خیر؟ در گفتگو با محمد قنبری (مدیر پردیس سینمایی مگامال) و داریوش باباییان (پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما) این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه مشروح این دو گفتگو را می‌خوانید:

 فیلم‌های توقیفی اکران شوند

اکران فیلم خارجی تنها برای سینمادار رضایتبخش است

داریوش باباییان در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: مشکل بزرگ ما در حال حاضر قهر مخاطب است که دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل به مشکلات اقتصادی مربوط می‌شود، مردم درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوان هستند که نمی‌توانند با خانواده به سینما بروند و در واقع خرید بلیت سینما که یک هزینه تفریحی است برای افراد در اولویت نیست. در واقع قشری که به سینما می‌رفت امروز بالاجبار سینما را رها کرده است.

باباییان خاطرنشان کرد: دلیل دیگری که باعث شده تا میزان مخاطبان سینما به حداقل برسد، جو اعتراضی است و تازه‌ترین عامل نیز کمبود مخاطب در سینمای ایران شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا در کشور است. قشر مرفه فیلم‌های روز دنیا را در خانه می‌بیند و مدت‌هاست که کمتر به سینما می‌رود و طبقه متوسط هم به همان دلایلی که عنوان کردم کم‌کم از سینما فاصله گرفته و این معضلی نیست که بتوان آن را به سادگی کنار گذاشت.

وی افزود: در این مدت با توجه به اینکه صاحبان آثار حاضر به اکران فیلم‌هایشان نبودند به یکسری فیلم‌ها سوبسیدهایی داده شد که تهیه‌کنندگان حاضر به اکران شدند. اگر به همه فیلم‌ها مثل فیلم «بخارست» سوبسید داده شود قطعاً‌ همه حاضر به اکران هستند اما متأسفانه این امتیازها فقط به فیلم‌هایی خاص تعلق می‌گیرد و دیگر سینماگران این امکان را ندارند. در این شرایط که راهکارهای بهتر را کنار گذاشته‌ایم اکران فیلم‌های خارجی ایده بدی نیست اما تنها می‌تواند رضایت سینمادار را جلب کند وگرنه برای دیگر اهالی سینما فایده‌ای ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: اگر قرار است سینماگر مورد حمایت قرار بگیرد باید دولت به فیلم‌های ایرانی سوبسید بدهد تا فیلم‌های ایرانی بیشتری اکران شوند؛ این اتفاق می‌تواند با یک برنامه‌ریزی و طبقه‌بندی منطقی فیلم‌ها امکانپذیر شود. کار دیگری که می‌توان برای کمک به سینما انجام داد این است که قیمت بلیت کاهش پیدا کند، دولت می‌تواند پنجاه درصد قیمت بلیت را بپردازد تا هم صاحب اثر متضرر نشود و هم مردم بتوانند به سینما بروند. این راهکار می‌تواند در این بحران عملی شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مزاحم» با اشاره به اینکه سوبسیدها برای تشویق فیلمسازان به اکران نباید مختص قشر خاصی از سینماگران شود، تأکید کرد: باید به همه فیلم‌ها توجه شود و امتیازاتی برای اکران داده شود که فیلم‌های خوب اکران شوند. وزارت ارشاد باید از همه سینما حمایت کند و حمایت‌هایش را نباید تنها به فیلم‌های خاصی معطوف کند. حمایت از فیلم‌های ایرانی هم به نفع سینمادارها است و هم دیگر اهالی سینما چراکه قطعاً فیلم‌های ایرانی مخاطبان بیشتری نسبت به فیلم‌های خارجی دارد.

باباییان درباره اکران فیلم‌های توقیف شده نیز گفت: ایده اکران فیلم‌های توقیفی در این شرایط ایده بسیار خوبی است، قطعاً همه فیلم‌هایی که با پروانه ساخت تولید شده‌اند، حق دارند که اکران شوند و به نظر من بهتر است مسئولان به جای اکران فیلم‌های خارجی به این موضوع توجه داشته باشند. در ماه‌های اخیر ایده اکران فیلم‌های خارجی با اکران یک فیلم هندی که خیلی هم اثر پرفروشی در هند بود امتحان شد که در کشور ما فروش چندانی نداشت.

این تهیه‌کننده در پایان اظهاراتش تأکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل ما که باعث شده مشکلات بسیاری برای سینمای ایران ایجاد شود مسئله کپی رایت است؛ تلویزیون ایران فیلم‌های خارجی را بدون پرداخت هزینه کپی رایت نمایش می‌دهد و در مقابل آن تلویزیون‌های خارج از ایران فیلم‌های تهیه‌کننده‌های ایرانی را به صورت رایگان نمایش می‌دهند. در این میان شاید تلویزیون بتواند به منفعت برسد اما تهیه‌کننده‌های بخش خصوصی متضرر می‌شوند، در واقع تلویزیون و دولت فیلم‌های خارجی را بدون پرداخت حق کپی رایت به صورت رایگان پخش می‌کنند و آن‌ها هم از این عدم پایبندی به قانون متقابلاً استفاده می‌کنند و فیلم‌های ایرانی را نمایش می‌دهند. اگر مشکل کپی رایت حل شود قطعاً فروش فیلم‌های ایرانی چند برابر خواهد شد چراکه اگر امروز یک فیلم به عنوان مثال یک میلیارد تومان فروش دارد،‌ به اندازه ده میلیارد به صورت رایگان دیده می‌شود.

فیلم‌های ترسناک و انیمیشن‌ها بهترین گزینه برای اکران فیلم‌های خارجی هستند

اکران خارجی‌ها رقابت ایجاد می‌کند

محمد قنبری درباره شرایط اکران به ایلنا گفت: حدود سه سال است که در سینما مگامال فیلم خارجی اکران می‌کنیم و همین الان هم دو فیلم «کانجورینگ ۳» و «مکان ساکت ۲» در سالن وی‌آی‌پی در حال اکران است.

قنبری خاطرنشان کرد: به طور کل مردم فیلم‌های ترسناک را برای دیدن در سینما می‌پسندند، اگر ما بخواهیم فیلم‌های خارجی روز را در سینماهایمان اکران کنیم قطعاً اتفاق خوبی است و کم‌کم می‌تواند به اقتصاد سینما کمک کند.

وی افزود: دو فیلمی که در حال حاضر در پردیس مگامال اکران شده‌اند،‌ آثاری هستند که در پلتفرم‌ها و اینترنت نیز برای دانلود رایگان در دسترس هستند اما برخی مخاطبان علاقه دارند اینگونه آثار را در سینما هم ببینند. اگر فیلم‌های روز اکران شوند قطعاً استقبال بیشتری از آن‌ها صورت خواهد گرفت که البته شرط این اتفاق انتخاب آثار مناسب و مخاطب‌پسند است. دو فیلمی که عنوان کردم حدود یک سال است که در این سینما اکران می‌شوند و همچنان مورد استقبال مردم هستند و حتی برخی مخاطبان این فیلم‌ها را چند بار دیده‌اند. به نظر من فیلم‌های ترسناک و انیمیشن‌های روز قطعاً با استقبال بهتری روبرو می‌شوند.

قنبری درباره خرید فیلم‌های خارجی توسط پخش‌کننده‌های ایرانی گفت: امسال فیلم «خیزش، غرش،‌ آتش» توسط خانه فیلم خریداری و به شکل قانونی اکران شد. به نظر می‌آید که برخی دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان امکان خرید فیلم‌های خارجی را دارند و از این طریق می‌توان اکران قانونی داشت که همزمان با اکران فیلم در دیگر کشورهای جهان باشد. اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً اتفاق مثبتی است اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، فیلم‌های خوبی که جایزه گرفته‌اند هم چند وقت پس از اکران می‌توانند در سینماهای ایران نمایش داده شوند که قطعاً مخاطبان محدودی خواهند داشت اما بدون شک استقبال به اندازه زمانی که این فیلم‌ها در دنیا اکران شده‌اند،‌ نخواهد بود.

وی افزود: قطعاً فیلم‌های روز هالیوودی و دیگر کشورها که مردم آن‌ها بشناسند می‌توانند مورد استقبال قرار بگیرند. من افرادی را می‌شناسم که برای دیدن فیلم‌های روز دنیا در سینما، به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و فیلم‌های را با کیفیت می‌بینند. مطمئناً اکثر فیلم‌هایی که می‌توانند در کشور ما با موفقیت اکران شوند فیلم‌های هالیوودی هستند ولی فیلم‌های دیگر کشورها هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای اکران باشند. به طور کل اکران فیلم‌های خارجی در ایران با آزمون و خطا روبرو است و در یک بازه یک ساله می‌توان به نتیجه‌گیری قطعی درباره فیلم‌های مناسب برای اکران رسید.

قنبری در پایان با مفید دانستن اکران فیلم‌های خارجی برای کلیت سینمای ایران گفت: حتی اگر به شرایط قبل از کرونا هم برگردیم و فیلم‌های پر فروش سینمای ایران را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در طول سال نهایتاً ۱۰ فیلم توانستند فروش قابل قبولی داشته باشند. در شرایطی اکران فیلم‌های خارجی می‌توانست به ضرر سینمای ایران تمام شود که اکثر فیلم‌های ما به سود برسند و در این بین فیلم‌های خارجی اختلال ایجاد کنند. وقتی اکثر فیلم‌ها نمی‌توانند سرمایه خود را هم برگردانند قطعاً اکران فیلم‌های خارجی نه تنها به ضرر سینما نیست بلکه رقابت ایجاد می‌کند و می‌تواند مفید باشد. نکته مثبت دیگر این اتفاق به این موضوع مربوط می‌شود که بسیاری از مخاطبان برای دیدن فیلم‌های خارجی به سینما می‌آیند و ممکن است به مرور زمان برای دیدن فیلم‌های ایرانی نیز ترغیب شوند چراکه قشری بزرگی از جامعه ما که سینما را دنبال می‌کند هیچ علاقه‌ای به سینمای ایران ندارد و اینگونه شاید بتواند ارتباطی بین او و این سینما نیز ایجاد کرد.

///.


منبع: خبرگزاری ایلنا