این روزها اخبار پیرامون سریال «موسی (ع)»، بیش از آنکه به اعلام اطلاعاتی درباره روند تولید این مجموعه تاریخی الف‌ویژه مربوط شود، حاشیه‌هایی را دربرمی گیرد که بودجه اختصاص یافته به این سریال را هدف قرار می‌دهد؛ در حقیقت عمده خبرها به تناقضاتی مربوط می شود که از این حیث دامن‌گیر این پروژه شده است.

چارسو پرس: بودجه سریال «موسی(ع)» که این روزها به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی دومین سریال الف‌ویژه و پروژه بزرگ تلویزیون بعد از «سلمان فارسی» به شمار می‌رود، حالا با ابهاماتی مواجه شده است.

صداوسیما در حالی در روزهای گذشته با انتقاد از میزان بودجه اختصاص یافته به این سازمان، در نظر نگرفتن بودجه جداگانه برای «حضرت موسی» و «حضرت سلمان» را موجب توقف یا به شدت کند شدن روند ساخت این دو مجموعه تاریخی الف ویژه عنوان کرده بود که حالا برخی از بودجه ده هزار میلیارد تومانی این سریال در فضای مجازی حرف می زنند؛ خبری که در ادامه با واکنش تند تهیه کننده هم همراه شده بود.

در این راستا، برخی در فضای مجازی احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال در بودجه سالانه مصوب مجلس را مطرح کردند و با احتساب رقم ها به نرخ روز، گمانه‌هایی چون بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تولید این پروژه را تخمین زدند.

هرچند تهیه کننده با نادرست خواندن این ادعا، به کنایه گفت: «یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است!»

پروسه‌ای که «موسی(ع)» طی کرد

چند سالی بود که پرونده‌ ساخت مجموعه «حضرت موسی(ع)» مسکوت مانده بود؛ سکوتی که با درگذشت فرج‌الله سلحشور ـ نویسنده و کارگردان این سریال ـ آغاز شد. پس از درگذشت سلحشور، کارگردانی این پروژه به جمال شورجه سپرده شد که با بیماری او نیز ساخت سریال بار دیگر با وقفه روبه‌رو شد اما در نهایت کارگردانی این مجموعه به ابراهیم حاتمی‌کیا رسید.

حاتمی‌کیا آبان ماه سال ۹۹ کارگردانی سریال را پذیرفت؛ خبری داغ که در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت اما در ادامه کمترین خبرها از روند نگارش فیلمنامه و پیش‌تولید به گوش رسید؛ خصوصا که یک ماه بعد از معرفی کارگردان، خانواده مرحوم سلحشور نگرانی و اعتراض شدید خود را نسبت به حذف قسمت‌های زیادی از فیلمنامه و نیز ایجاد تغییرات گسترده در قالب و محتوای قسمت‌های باقیمانده اعلام کردند.

تهیه‌کنندگی سریال «موسی (ع)» بعد از احمد میرعلایی به محمود رضوی سپرده شد. همچنین نام بابک حمیدیان برای بازی در نقش موسی (ع) در حد گمانه‌زنی مطرح شد اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

از توقف «موسی(ع)» تا تکذیب صداوسیما

در خرداد ماه امسال خبرهایی مبنی بر توقف سریال «موسی(ع)» مطرح شده بود اما صداوسیما در اطلاعیه‌ای توقف ساخت را نادرست خوانده و تاکید کرده بود که «پروژه «موسی(ع)» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا»، همچنان مراحل مختلف پیش‌ تولید را می‌گذارند و تاکنون هیچ‌گونه توقفی نداشته است.

در این خبر همچنین آمده بود که از یک سال و نیم گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا بازنویسی فیلمنامه سریال «موسی(ع)» را آغاز کرده و تاکنون ۳۰ قسمت از این سریالِ بیش از ۶۰ قسمتی، به طور کامل بازنویسی شده است.

همچنین از یک سال گذشته با برپایی ۱۰ کارگاه بزرگ دوخت لباس تاریخی و آکسسوار صحنه در حال ساخت و آماده‌سازی است و طراحی سه‌بعدی دکورهای سریال نیز انجام شده است.

اظهارات حاتمی‌کیا درباره سریال «موسی»

از دیگر خبرهایی که به تازگی درباره سریال موسی (ع) منتشر شد، اظهار نظر ابراهیم حاتمی‌کیا درباره این مجموعه بود. او به تلویزیون آمد و با اشاره به دیداری با سردار سلیمانی، دلیل پذیرش ساخت سریال «موسی(ع)» را به این دیدار نسبت داد؛ «شاید حتی ۱۰ ساعت پشت سرهم حاج قاسم را ندیده باشم، اما انرژی که از او گرفتم، همیشگی است و اصلاً پروژه «موسی(ع)» را به این دلیل قبول کردم که حاج قاسم را دیدم.»

این کارگردان پیشتر هم عنوان کرده بود که پذیرفتن کارگردانی سریال حضرت موسی را نوعی ادای دین به مرحوم سلحشور می‌داند و در میان آثار متعددی که ساخته‌ جای یک کار قرآنی را خالی می‌بیند و به همین علت با انگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرد.

بودجه غیرتعارف ساخت موسی(ع) و کنایه تهیه کننده

این روزها بحث درباره تولید سریال موسی (ع) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی سید محمود رضوی به مجلس هم کشیده شده است و  احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال باعث شد برخی انتقاد کنند و رقم‌هایی برای این سریال تخمین زده شد که یکی از آن‌ها بودجه ده هزار میلیارد تومانی برای تولید پروژه بود.

عنوان شده است که پنج سال پیش میزان بودجه اولیه «حضرت موسی (ع)» ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده و همان زمان هم با این حجم بودجه مخالفت‌هایی صورت گرفت. حالا بعد از پنج سال، برآورد این سریال از ۲۰۰ میلیارد به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۰ برابر شده است. نکته قابل توجه اینکه هنوز تولید سریال شروع نشده و تجربه نشان داده هزینه نهایی معمولا ۳ برابر برآورد اولیه خواهد شد.

این رقم به قدری بحث‌برانگیز شد که حتی بسیاری آن را با بودجه سریال‌هایی با پروداکشن بزرگ از جمله «بازی تاج و تخت» در مختصات بین‌المللی مقایسه کردند. با این همه محمود رضوی ـ تهیه کننده سریال ـ به این شایعه‌ها واکنش نشان داد و این رقم را از اساس تکذیب کرد.‌

رضوی در توییتی نوشت: «‏حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت: ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمیدانی چقدر است! حالا داستان همین است یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است!

شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل ۱۰هزار میلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!»

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا