«برنامه‌ام این بود که بعد از نمایش «سیندرلا»، نمایش‌های «مکبث ۲۰۰۱» و «دراکولا» را به صحنه ببرم. اما اجرای هیچ کدام این کار‌ها با توجه به زمانی که در اختیار داشتیم، امکان‌پذیر نبود. از میان متن‌هایی که در اختیار داشتیم، این نمایشنامه را مناسب با این شرایط دیدم و آن را برای اجرا انتخاب کردم».

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر:  جلال تهرانی با اشاره به اینکه این نمایش با همکاری اعضاء مکتب تهران آماده شده است، گفت: «کار کردن با بچه‌ها و اعضاء مکتب تهران، از جمله انگیزه‌های اصلی تشکیل این موسسه بوده است. یعنی ما با انگیزه تعامل با نسل‌های تازه تئا‌تر، مکتب تهران را راه اندازی کرده‌ایم.»
او با اشاره به این‌که صابر ابر و نگار جواهریان پیش از این اثر را نمایشنامه‌خوانی کرده بودند، ادامه داد: «این دو هنرمند در زمانی که ما قصد به صحنه بردن نمایش «دو دلقک و نصفی» را داشتیم، مشغول برنامه‌های دیگری بودند. صابر ابر تا ۱۲ آذر ماه درگیر پروژه سینمایی بود و خانم نگار جواهریان نیز در ایران حضور نداشتند. از سوی دیگر این نمایش در 10 روز آماده اجرای عمومی شد و بدون شک این هنرمندان نمی‌توانستند در این کار همراه ما باشند».
جلال تهرانی در مورد آماده شدن 10 روزه این نمایش برای اجرای عمومی در مجموعه ایرانشهر توضیح داد: «میان خانه هنرمندان و مکتب تهران مناسباتی وجود دارد. خانه هنرمندان همیشه در کنار مکتب تهران بوده است و ما نسبت به آن‌ها احساس تعهد داریم. وقتی دکتر مجید سرسنگی، رییس خانه هنرمندان با من تماس گرفت و در مورد اجرا صحبت کرد، تصمیم گرفتیم که نمایش «دو دلقک و نصفی» را در زمان مشخص شده به صحنه ببریم».
این کارگردان تئا‌تر در مورد چگونگی آماده سازی نمایش در طی این مدت زمان کوتاه بیان کرد: «همکاری همه جانبه‌ای از سوی تمام اعضاء مکتب تهران صورت گرفت. در واقع آن‌ها فعالیت شبانه روزی داشتتند. به گونه‌ای‌که ما دکور نمایش را ظرف نیم ساعت طراحی، یک ساعت محاسبه و به صورت شبانه ساختیم».
او خاطر نشان کرد: «تئا‌تر ما تئا‌تر آماتوری است. البته ما کارهای حرفه‌ای‌مان را نیز آماتوری می‌دانیم. همان‌گونه که پیش از این هم بیان کردم، در این پروژه علاوه بر ابعاد تئاتری، مناسبات استراتژیک میان مکتب تهران و خانه هنرمندان را مد نظر داشتیم. ما در اجرا نیز همه چیز را با امکانات سالن تطبیق دادیم».
این کارگردان و مدرس تئاتر، در مورد انتخاب نمایشنامه «دو دلقک و نصفی» برای اجرای عمومی از میان متن‌هایی که به نگارش درآورده است، گفت: «برنامه‌ام این بود که بعد از نمایش «سیندرلا»، نمایش‌های «مکبث ۲۰۰۱» و «دراکولا» را به صحنه ببرم. اما اجرای هیچ کدام این کار‌ها با توجه به زمانی که در اختیار داشتیم، امکان‌پذیر نبود. از میان متن‌هایی که در اختیار داشتیم، این نمایشنامه را مناسب با این شرایط دیدم و آن را برای اجرا انتخاب کردم».

تهرانی در مورد نگارش این نمایشنامه بیان کرد: «این اثر را سال ۷۷ نوشتم. متن از تلخی زیادی برخوردار بود و در ابتدا «زیتوی نابالغ» نام داشت. در سال ۸۳ بازنگری به این کار داشتم و تلخی آن را گرفتم و نامش را به «دو دلقک و نصفی» تغییر دادم. اکنون فکر می‌کنم متنی بانشاط‌تر و تئاتری‌تر است».
موسس مکتب تهران با بیان این‌که در دریافت مجوز نمایش‌هایش هیچ‌گاه با مانعی روبه رو نبوده است، عنوان کرد: «هیچ کدام از پروژه‌هایی که داشته‌ام، تا کنون با مشکلی به نام ممیزی روبه‌رو نشده است. ما به خوبی از قوانین اساسی، عرف‌ها و مناسبت‌های جامعه‌مان باخبریم. فکر می‌کنم به همه ثابت شده است که دنبال حاشیه نیستیم‌ و قصد نداریم با یک تئا‌تر، جهان را عوض کنیم و از سوی دیگر چنین رسالتی را نیز برای آن قائل نیستیم».
تهرانی در پایان گفتگویش با اشاره به نقش موسیقی در اجرای این اثر اظهار کرد: موسیقی این نمایش پیش از این ساخته و شنیده شده است، تنها شکل استفاده و مناسباتی که در اجرای ما پیدا کرده، متفاوت است.
نمایش «دو دلقک و نصفی» نوشته و کارگردانی جلال تهرانی از ۱۲ آذرماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایرانشهر بر روی  صحنه است