سیاوش مفیدی با اعتقاد بر اینکه در بخش سریال سازی سلیقه مردم و خواست جامعه اهمیت دارد، تاکید دارد: اگر می خواهیم مثل قبل در تلویزیون مخاطب داشته باشیم، باید خط قرمزها را کم کنیم. بازیگر سریال در حال پخش «چشم بندی» می گوید: تلویزیون دیگر مثل قبل سریال کمدی ندارد و تعداد کارهای طنز خیلی کم شده اند؛ در حالی که شادی و طنز در هر شرایطی نیازِ جامعه است.

چارسو پرس: سیاوش مفیدی ـ بازیگر ـ از حضور در سریال طنز «چشم بندی» و آسیب شناسی مجموعه های طنز تلویزیون گفت.

او که این شب ها با سریال «چشم بندی» در قاب تلویزیون دیده می شود، از همکاری با این مجموعه طنز ابراز رضایت می کند و می گوید: «چشم‌بندی» سریال خوبی است و راضی ام. نقشی هم که در این مجموعه دارم از درونمایه های طنز زیادی برخوردار است. «چشم بندی» دومین همکاری ام با شاهد احمدلو بعد از سریال «سه دونگ سه دونگ» است که آن هم تجربه خیلی خوبی بود و از جمله کارهای موفق تلویزیون در ماه مبارک رمضان بود.

مفیدی خاطرنشان می‌کند: نکات مثبت زیادی در همکاری با شاهد احمدلو وجود دارد؛ او ضمن اینکه کاربلد است، تعامل خوبی با بازیگر دارد و این ویژگی مثبتی است. اگر بازیگران پیشنهادهایی در جهت پیشبرد کار داشته باشند، آقای احمدلو حتماً قبول می کند؛ ضمن اینکه دیدش به کمدی و طنز بسیار خوب است.

 سیاوش مفیدی و نیمه نظام دوست در چشم بندی سیاوش مفیدی و نیمه نظام دوست در چشم بندی

تلویزیون سال هاست با ریزش مخاطب مواجه شده است

بازیگر سریال های «قرارگاه مسکونی»، «سه دونگ سه دونگ»، «نون خ»، «نوروز رنگی» و «معمای شاه»، درباره وضعیت حال حاضر تلویزیون به لحاظ جذب مخاطب، خصوصا در حوزه تولید و پخش سریال ها، چنین بیان می کند: متاسفانه تلویزیون سال های زیادی است که با ریزش مخاطب مواجه شده است. الان هم هر چقدر دست عوامل سازنده را بیشتر باز بگذارند و سانسورها و خط قرمزها را کم کنند، تلویزیون دوباره می تواند مخاطب جذب کند.

او درباره اهمیت مبحث فیلمنامه خصوصا در حوزه سریال های کمدی اینگونه می گوید: در حال حاضر که در تلویزیون چندان سریال طنز ساخته نمی شود و بیشتر به سمت درام و کارهای سیاسی ـ امنیتی رفته اند و ما دیگر مثل سال های قبل خیلی کار طنز نداریم ولی واقعاً بخش فیلمنامه بسیار مهم است. ضمن اینکه نویسنده ای هم که می نویسد باید با فضای طنز و کمدی آشنا باشد. اگر نویسنده از این فضا دور باشد نمی تواند متن خوبی بنویسد. در هرحال در همه کارها فیلمنامه مهم است نه فقط در کار طنز. از طرفی هم بازیگران بخش مهمی از کار هستند که می‌توانند به کاراکترها جان بدهند.

 نمایی از سریال چشم بندی با بازی امید روحانی نمایی از سریال چشم بندی با بازی امید روحانی

خط قرمزها را کم کنیم

بازیگر سریال «چشم بندی» در ادامه مهمترین مشکل سریال های طنز تلویزیون را در بخش فیلمنامه و خط قرمزهای موجود عنوان می کند.

سیاوش مفیدی در این زمینه چنین اظهار می کند: نمی‌گویم فیلمنامه های ما ضعیف هستند بلکه باید قوی تر شوند و چهارچوب داشته باشند. از طرفی کارگردانی هم که کار طنز می سازد باید با طنز آشنا باشد. اگر خط قرمزها هم کمتر شوند به نظرم سریال های طنزمان حال و روز بهتری پیدا می کنند.

بازیگر برنامه های طنز «خنده بازار»، «شکرآباد» و «دست به نقد» در ادامه درباره اینکه چطور می شود سریالی همچون «چشم بندی» در عین حال که سفارشی است، چندان اسپانسر در آن گل درشت نباشد تا کار آسیب نبیند؟ معتقد است: سریال «چشم بندی» سریالی سفارشی به آن معنا نیست ولی خط اصلی داستان بحث بیمه است. بحث گل درشت نبودن ظرافتی است که نویسنده ها باید به آن توجه داشته باشند. به عنوان مثال در همین سریال، خط اصلی موضوع بیمه است اما هیچ دُرشت نمایی نشده است و خدا را شکر نویسندگان ما حواسشان بوده و سفارشی بودن کار، در ذوق نمی زند بلکه در جهت داستان پیش می‌رود که اگر این طور نباشد قطعا بیننده کار را پس می زند. به اعتقاد من بازیگر این مجموعه هیچ نکته ای را بزرگنمایی نکرده است.

 سیاوش مفیدی

سیاوش مفیدی

در سریال سازی سلیقه مردم مهم است

مفیدی پیرو همین صحبت‌هایش درباره سریال هایی که اکنون روی آنتن تلویزیون هستند، تصریح می کند: در بخش سریال سازی باید سلیقه مردم بیشتر در نظر گرفته شود. اگر با سلایق مردم پیش برویم و آگاهی داشته باشیم، نسبت به اینکه بیننده چه کاری را دوست دارد و جامعه طالب چه نوع کارهایی است، می توانیم مخاطب را مثل گذشته جذب کنیم. از طرفی دیگر من امیدوارم شرکت‌های دولتی دیگری مثل بیمه به تهیه کننده های صداوسیما کمک کنند تا بتوانند کار کنند و حداقل بودجه کارها تامین شود.

این بازیگر در پایان اعلام کرد: سریال «چشم بندی» آخرین کار تلویزیونی ام بود و فعلاً کار جدیدی ندارم. پیش از آن در سریال «پلاک ۱۳» و یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «آب و آتش» در شبکه نسیم حضور داشتم.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا