«طلق‌الرحمه» از عراق نخستین نمایش بخش بین‌الملل بود که در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد.

چارسو پرس: اولین اجرای این نمایش روز شنبه یکم بهمن ماه و با حدود نیم ساعت تاخیر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

این نمایش به عنوان اثری بی‌کلام که مبتنی بر فرم و حرکات بدنی بود، اجرا شد. از جمله نکاتی که در اجرای این اثر نمایشی مشهود بود، صدای بلند آن بود که نه تنها در فضای تالار اصلی تئاتر شهر پیچیده بود، بلکه در راهروهای مجموعه هم به گوش می‌رسید و برای تماشاگران ایجاد پرسش کرده بود اما ظاهرا کارگردان نمایش بر این موضوع تاکید داشت که صدای اجرا باید به همین اندازه بلند باشد.

از آنجاکه مدت‌هاست توزیع بروشور در تئاتر منسوخ شده، این نمایش نیز بروشوری نداشت و پیش از اجرا هم کسی توضیحاتی درباره کار نداد.

محمود سالاری، معاون هنری وزارت ارشاد ، کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و محمد جواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر در اولین اجرای این نمایش به تماشای آن نشستند و در میانه‌های اجرا، سالن را ترک کردند.

از دیگر نکاتی که در اولین روز جشنواره به چشم می‌آمد، راه‌اندازی استودیو شبکه چهار تلویزیون در لابی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر است که برنامه‌هایی را برای این دوره از جشنواره تدارک دیده است.

همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر فجر بر دیوار یکی از راهروهای طبقه سوم تئاتر شهر تصاویری از هنرمندان درگذشته تئاتر قرار گرفته؛ چهره‌هایی همانند داود رشیدی، محمد علی کشاورز، علی سلیمانی، عزت‌الله مهرآوران، امیر کاووس بالازاده، صادق صفایی، محمدرضا الوند و ... به چشم می‌خورد.   

حضور اصحاب رسانه و منتقدان در روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر همچون دوره‌های گذشته جشنواره پررنگ بود.

واحدهای هماهنگی سالن‌های تئاتری همچنان مشغول رایزنی و تعامل با گروه‌های شرکت کننده هستند و سرکشی مدیر تئاتر شهر به سالن‌های گوناگون این مجموعه از جمله نکاتی است که در اولین روز جشنواره به چشم می‌آمد.

جشنواره تئاتر فجر تا ۱۱ بهمن ماه در تهران ادامه دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا