انیمیشن کوتاه «ققنوس» با استفاده از صدای مهاجران ایرانی، موضوع مهاجرت را روایت می‌کند.

چارسو پرس: مونا شمس (کارگردان) درباره موضوع و محتوای تازه‌ترین فیلمش گفت: انیمیشن «ققنوس» در مورد تجربه‌ مهاجرت است. این انیمیشن، بر اساس صداهای واقعی مهاجران ایرانی در سراسر دنیا ساخته شده و مهاجران تجربه‌های خود را در مورد احساس تعلق و مفهموم وطن بیان می‌کنند.

او افزود: چالش ساخت این اثر، کارگردانی و تدوین صداها با مضامین متفاوت برای استخراج یک روایت واحد و یک کاراکتر ثابت بود. صداها بارها و بارها تدوین شدند تا به روایت مورد نظر برسیم. در نهایت داستانی با یک کاراکتر که به دلایل مختلف تصمیم به مهاجرت گرفته و حال با احساساتی دوگانه مواجه است، روی صداها قرار گرفت.

شمس درباره تکنیکی که برای ساخت این فیلم استفاده کرده، گفت: این کار به صورت فریم به فریم متحرک و در هر فریم با تکنیک دیجیتال دوبعدی کار شده. از نرم افزارهای مختلفی جهت رسیدن به کانسپت اولیه استفاده شد و درنهایت، طراحی و اجرای بک‌گراندها توسط خانم نیلوفر نادری صورت گرفت و انیمیت راف این اثر توسط مهدی برق‌زدگان انجام شد.

شمس گفت: فیلم در حال حاضر در مرحله پس از تولید قرار دارد و مدت زمان آن بین سه تا پنج دقیقه خواهد بود. مخاطب اصلی فیلم هم تمام بزرگسالان هستند.

این کارگردان درباره پیش‌بینی‌اش از حضور فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی گفت: باتوجه به موضوع درگیرکننده و استفاده از احساسات واقعی در صداها، به شرکت فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی امیدوارم. به نظرم مهاجرت، موضوعی جهانشمول است و تنها ایرانیان با آن درگیر نیستند.

«ققنوس» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.


منبع: خبرگزاری ایلنا