محمدحسین فرح‌بخش با اشاره به اینکه نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان برای حضور در انتخابات هیات مدیره خانه سینما باید یک هفته زودتر اعلام شود،‌ تأکید کرد که اعلام نام محمدمهدی عسگرپور به عنوان نماینده این اتحادیه در زمان رأی‌گیری غیرقانونی است.

چارسو پرس: چندی پیش منوچهر شاهسواری از طرف اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما به عنوان جایگزین سیدضیاء هاشمی در شورای صنفی پروانه ساخت معرفی شد که این انتخاب با واکنش محمدحسین فرح‌بخش از اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان روبرو شد.

فرح‌بخش در یادداشتی؛ انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان جانشین سیدضیاء هاشمی در شورای صنفی پروانه ساخت را غیرقانونی دانست و از رئیس سازمان سینمایی درخواست کرد که از پذیرش این جایگزینی پرهیز کند. پس از انتشار این نامه، اتحادیه تهیه‌کنندگان با انتشار اطلاعیه‌ای از منوچهر شاهسواری و محمدمهدی عسگرپور حمایت و تأکید کرد که تصمیمات گرفته شده با حضور حداقل شش نفر و پنج رای، قانونی و اجرایی است.

با این حال محمدحسین فرح‌بخش معتقد است که انتخاب منوچهر شاهسواری قانونی نیست. وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، خاطرنشان کرد: هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان متشکل از ۹ عضو است که در این بین؛ من و آقایان سیدضیاء هاشمی و مهدی کرم‌پور، از اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در این اتحادیه هستیم. اتحادیه تهیه‌کنندگان علیه اظهارات من و جامعه صنفی اطلاعیه‌ای منتشر کرده ولی باید مشخص شود که این اطلاعیه که از طرف اتحادیه منتشر شده در کجا به ثبت رسیده است؟ اگر این اطلاعیه در جایی به ثبت نرسیده، پس نمی‌تواند از طرف اتحادیه باشد چراکه در این صورت هرکس از اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان می‌تواند حرفی بزند و آن را از طرف اتحادیه اعلام کند.

فرح‌بخش تصریح کرد: اعضای هیئت مدیره معتقدند که چون ۶ نفر با این بیانیه موافق هستند، پس نیازی به حضور دیگر اعضای هیئت مدیره در جلسه نیست. مطمئناً در صورت حضور من یا دو نفر دیگر اگر رأی‌گیری هم می‌شد رأی این ۶ نفر به نتیجه می‌رسید چراکه اکثریت آرا با آن‌هاست اما باید دیگر اعضا هم در جلسه حضور داشته باشند. اگر من در آن جلسه بودم با وجود اینکه تنها یک رأی دارم، شاید می‌توانستم دیگر افراد را متقاعد کنم که نباید این بیانیه را منتشر کنند.

وی افزود: نکته مهم در این بین این است که آقای سیدغلامرضا موسوی دو هفته است که جلسات اتحادیه تهیه‌کنندگان را تعطیل کرده است چراکه دوستان نمی‌خواهند حرف‌های منطقی را بشنوند. وقتی شما جلسه را تعطیل می‌کنید و ۶ نفره با هم بیانیه صادر می‌کنید، به این معناست که یک فضا برای لابی‌گری ایجاد شده و به همین دلیل تأکید دارم که این بیانیه کاملاً غیرقانونی است چراکه در جلسه هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان تصویب نشده است؛ در غیر این صورت اعضای هیئت مدیره موظف به ارائه صورتجلسه هستند.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: زمانی که آقای شاهسواری؛ مدیرعامل خانه سینما بود، آیین‌نامه‌ای برای شورای صنفی نوشتند که صد در صد دولتی بود. ما به این آیین‌نامه اعتراض کردیم و گفتیم که این آیین‌نامه برای یک تشکل صنفی مناسب نیست، نقش دولت نباید اینقدر پر رنگ باشد و دولت در این تشکل صنفی تنها باید به عنوان یک ناظر حضور داشته باشد که جلوی تخلفات احتمالی را بگیرد. بنیانگذار شورای صنفی مرحوم سیف‌الله داد بود. این شورا در اواخر سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و تا امروز هیچگاه به این اندازه، شورای صنفی؛ دولتی نبوده است.

وی افزود: ما به این اساسنامه کاملاً دولتی اعتراض کردیم، در هیئت مدیره تصویب شد که اگر آیین‌نامه شورای صنفی در هیئت مدیره تصویب شد آقای محمد احمدی به این شورا معرفی شود. ما این شرط را گذاشتیم ولی آقایان ابوالحسن داوودی، علیرضا رئیسیان و غلامرضا موسوی بدون اینکه آیین‌نامه در اتحادیه تصویب شود آقای احمدی را به شورای صنفی معرفی کردند و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به نشانه اعتراض در این جلسات شرکت نکرد و پس از مدتی در غیاب ما آقای عسگرپور را به هیئت مدیره خانه سینما معرفی کردند. ما اعتراض کردیم که آقای عسگرپور تهیه‌کننده نیست و جدا از آن اگر قرار است کسی به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان به هیئت مدیره خانه سینما برود، باید یک هفته قبل نام او اعلام شود اما متأسفانه همان روز انتخابات آقای عسگرپور معرفی شد که کاری کاملاً غیرقانونی است و ما آن را به وزارت ارشاد هم اعلام کردیم اما متأسفانه وزارت ارشاد به دلایلی این تخلف را نادیده گرفت؛ با این حال ما از مراجع قانونی پیگیر این مسئله هستیم.

فرح‌بخش تأکید کرد: آقای عسگرپور عضو یکی از چهار تشکل تهیه‌کنندگان است اما فردی که قرار است به عنوان نماینده ما در هیئت مدیره خانه سینما حضور داشته باشد، باید شاخصه تهیه‌کنندگی داشته باشد چراکه در هیئت مدیره آقای صدرعاملی نماینده کارگردانان است و در حال حاضر تهیه‌کنندگان نماینده‌ای که شاخصه این حرفه را داشته باشد، ندارند چراکه آقای عسگرپور اصلاً تهیه‌کننده نیست. انتخاب آقای عسگرپور به عنوان نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان در روز انتخابات تنها نشان از لابی کردن دارد وگرنه طبق قانون نام فرد منتخب باید یک هفته قبل اعلام شود.

وی افزود: در چهاردهم تیر ماه که ما در جلسه حضور نداشتیم خاتمه مأموریت آقای سیدضیاء هاشمی را اعلام می‌کنند درحالیکه تاریخ مأموریت آقای هاشمی حتی به یک سال هم نرسیده است و از طرفی آقای موسوی سه سال از ریاستشان در اتحادیه می‌گذرد و طبق قانون رئیس نباید بیشتر از یک سال در این مسند باقی بماند. آقایان شاهسواری، موسوی، رئیسیان و داوودی با هم به توافق رسیده‌اند که آقای موسوی رئیس بماند و آن‌ها با هم آقای هاشمی را از شورای صنفی بیرون بیاورند. در همین راستا نامه‌ای به آقای خزاعی نوشتند که ایشان درخواست آن‌ها را نپذیرفت، سپس به هیئت مدیره خانه سینما نامه نوشته می‌شود و آقای عسگرپور هم به آقای خزاعی نامه می‌نویسد و ایشان تأکید می‌کنند که باید زمان دو سال مأموریت سیدضیاء هاشمی به پایان برسد. در نهایت آقای شاهسواری و عسگرپور نزد محمد خزاعی می‌روند تا او را متقاعد کنند که موفق نمی‌شوند. در نهایت متأسفانه کسالتی برای آقای هاشمی پیش آمد که در آی‌سی‌یو بستری شدند و این افراد از فرصت استفاده کردند و تصمیم گرفتند آقای شاهسواری را جایگزین او کنند که البته تا بهبودی حال سیدضیاء هاشمی صبر کردند، ایشان به جلسه رفت و در جلسه اعلام شد که طی نامه‌ای آقای شاهسواری به عنوان نماینده هیئت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان به شورای صنفی پروانه ساخت معرفی شده است. این رفتار ناجوانمردانه است و وقتی شخصی مثل من درباره این اتفاق روشنگری می‌کند نامش فحاشی نیست، من فقط خیلی روشن و شفاف تخلفات را مطرح کردم.

فرح‌بخش تأکید کرد: آقای شاهسواری تأکید دارد که جوانان باید وارد این عرصه شوند اما در عمل رفتار دیگری می‌کنند و من در جلسه‌ای هم گفتم که اگر ایده شما حمایت از جوانان است چرا خودتان به شورای پروانه ساخت رفته‌اید؟ در این سال‌ها که مسئولیت داشتید چه کاری برای سینماگران انجام دادید که هنوز هم نمی‌خواهید این عرصه را رها کنید؟ باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند اما متأسفانه با نگاه تمامیت‌خواهانه‌ای که دارند اصلاً مایل به پاسخ‌گویی نیستند. کسی که در شورای پروانه ساخت حضور دارد باید اطلاعات روز داشته باشد و این در حالی است که آقای شاهسواری سال‌هاست فیلمی تهیه نکرده است.

وی افزود: سیدضیاء هاشمی فردی فعال در این عرصه است و فیلم می‌سازد، همیشه در دسترس است و هر زمان که با او تماس بگیرید با شما صحبت می‌کند و حرفتان را می‌شنود اما اصلاً آقای شاهسواری را نمی‌توان پیدا کرد و این فرد چگونه می‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد که برای سینماگران مهم و حیاتی است؟ سینماگران نیازمند کسی هستند که در شورای پروانه ساخت در جناح آن‌ها بایستد. آقای عسگرپور که چندین پست در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری دارند چگونه می‌توانند نماینده‌ای پیگیر و فعال برای تهیه‌کنندگان در هیئت مدیره خانه سینما باشند؟ درخواست من این است که این دوستان پست‌ها را رها کنند تا جوانان وارد این عرصه شوند؛ من اگر این حرف را می‌زنم کسی هستم که کاملاً در بخش خصوصی کار می‌کنم و هیچ وابستگی ندارم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مستانه» در پایان تأکید کرد: اختلاف جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با این افراد این است که می‌گوید ما تهیه‌کننده هستیم، سرمایه فیلم‌مان را خودمان تأمین می‌کنیم و این افراد فقط از نهادها و افراد مختلف سرمایه می‌گیرند و فیلم می‌سازند و به نوعی سرمایه در سینما را نابود می‌کنند. متأسفانه دایره‌ای شکل گرفته که دوستانی در کنار هم با لابی‌گری از نهادهای دولتی سرمایه می‌گیرند، فیلم می‌سازند و سعی دارند کنترل نهادهای صنفی را هم در دست بگیرند.

///.


منبع: خبرگزاری ایلنا