مریم خاکسار‌تهرانی، کارگردان نمایش «نی نی اخازه و مداد رنگی قرمز» که امسال در جشنواره فجر حضور دارد، معتقد است تئاتر خیابانی باید در طول سال ادامه و اجرا داشته باشد.

چارسو پرس:  به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مریم خاکسار‌تهرانی در باره موضوع نمایش «نی نی اخازه و مداد رنگی قرمز» گفت: «این نمایش با محوریت حقوق کودک و با احترام به مقام کودک نوشته شده است. موضوع آن در رابطه با نوع رفتار خانواده و پدر و مادر با کودکان و جنس رفتاری است که در خانواده اتفاق می‌افتد و تاثیری را بررسی می‌کند که از این شیوه برخورد با کودکان به وجود می‌آید.»

او ادامه داد: «نمایش «نی نی اخازه و مداد رنگی قرمز» داستان سه کودک است که به خیابان آمده‌اند و خودشان را شبیه پدر و مادرشان کرده‌اند. آنان درباره اتفاقاتی که برایشان در خانه رخ داده است، فرافکنی می‌کنند و حرف‌هایی می‌زنند تا اینکه از این کار خود منزجر می‌شوند و به قالب خود بر می‌گردند.»

این کارگردان در ارتباط با رویکردش به موضوعی مربوط به کودکان و نوجوانان گفت: «من از مربی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستم و سال‌ها کار با این گروه سنی را تجربه کرده‌ام. همینطور همسرم نیز یکی از بازیگران جدی تئاتر خیابانی است و از این نظر با این فضا عجین هستم.»

کارگردان نمایش «نی نی اخازه و مداد رنگی قرمز» ادامه داد: «این نمایش مخاطب عام دارد، اما بازیگرانش کودک هستند. خطاب ما خانواده‌ها و پدر و مادرها هستند.»

مریم خاکسار‌تهرانی در پاسخ به این سوال که آیا نمایش خیابانی می‌تواند شعار تئاتر برای همه را تحقق بخشد؟ گفت: «چه اندازه برای این شعار در طول سال برنامه ریزی‌های منسجمی صورت می‌گیرد؟ همه منتظر فراخوان جشنواره هستیم تا به سرعت دست به کار شویم. اما سوال اینجاست که تا چه حد تئاتر خیابانی در روزمرگی مسوولان جا دارد؟ شعارها زیباست، اما برنامه ریزی‌ها کجاست؟ خیلی از بازیگرها زندگی‌شان از راه تئاتر خیابانی می‌گذرد، اما آیا می‌توانند از این راه روزگار را به خوبی بگذرانند؟ البته در بخش صحنه‌ای هم داستان همین طور است. باید دید که حمایت‌ کننده‌های تئاتر خیابانی و تصمیم گیرنده‌های آن چقدر می‌خواهند به فضای شهر رنگ و بوی فرهنگی بدهند.»

نمایش «نی نی اخازه و مدادرنگی قرمز» با نقش آفرینی رضا بهرامی، محمد نوحیان و مهدی داووی، طراحی صحنه حامد زارعان، طراحی لباس و عروسک هاینه زحمت‌کش و محمد میرزایی و با سرپرستی حامد زارعان  توسط گروه 27 آبان به اجرا در می‌آید.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه ۹۳ به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار خواهد شد.