سروش طاهری، نمایش «مروارید» را که نگاهی تاریخی به حمله مغولان دارد، در بخش تازه‌های تئاتر ایرانِ سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌برد.

چارسو پرس:  به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سروش طاهری دباره موضوع نمایش «مروارید» توضیح داد: «این نمایش به تاریخ ایران می‌پردازد، در واقع حمله مغولان به ایران را در قرن هفتم مطرح می‌کند. از آن‌جایی که پایان‌نامه کارشناسی ارشدم، بازتاب حمله مغولان بر نمایشنامه‌نویسان پس از انقلاب ایران با تکیه بر دو اثر بهرام بیضایی بود، این نمایشنامه را استاد مشاورم، دکتر قطب‌الدین صادقی برای پایان‌نامه‌ام نوشت. نمایشنامه «مروارید» تاکنون چاپ و خوانده نشده است. »

او خاطرنشان کرد: «این متن را آنگونه که در نمایشنامه مطرح می‌شود، کار نکرده و برداشت مدرن و به‌روزی از آن داشته‌ام. در حقیقت پلی میان اتفاقات آن دوره به جنایات امروز داعش زده‌ام. هر نوع قتل و جنایت در هر دوره زمانی از حمله مغولان گرفته تا زمان معاصر قابل دفاع نیست.»

سروش طاهری که سال گذشته در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان بازیگر اول مرد انتخاب شد، در باره فعالیت‌هایش در حوزه کارگردانی گفت: «هنوز هم تمرکز زیادی بر بازیگری دارم و در جشنواره امسال به عنوان بازیگر در چهار نمایش شرکت دارم که حضور سه تای آنها قطعی شده است.»

این کارگردان و بازیگر ادامه داد: «درست است در حوزه بازیگری به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم، اما فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته کارگردانی از دانشکده هنر و معماری هستم و تاکنون موفق به دریافت جوایز و تقدیرهای کارگردانی از جشنواره های متعدد شده‌ام.»

سروش طاهری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سهم شهرستان‌ها در دو بخش تازه‌های تئاتر و نسل نو بسیار محدود است، توضیح داد: «امسال در بخش نسل نو دو کار استانی و در بخش تازه‌های تئاتر تنها یک کار آن‌هم به‌صورت مشروط از شهرستان‌ها پذیرفته شده است. این رقابت درستی نیست که تعداد زیادی از کارها بازبینی حضوری داشته باشند و نمايش‌های شهرستانی تنها با فیلم مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ آن‌هم فیلم‌هایی‌که دکور، لباس و نور ندارند. امیدوارم در سال‌های آتی، سهم بیشتری برای هنرمندان استان‌های مختلف و آن‌هایی که فیلم ارائه می‌دهند قائل شوند.»

مانلی حسین‌پور، سید‌علی موسویان، پیام میر‌مصطفی، کیانوش جوادالسلامی و فرشته رضایی بازیگران نمایش «مروارید»‌اند.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری دکتر اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن ماه برگزار می‌شود