مدیرعامل "خانه تئاتر" درباره تاسیس یک انجمن صنفی جدید برای تئاتر با بیان اینکه دلیلی نداشت این کار بی‌سرو صدا صورت بگیرد، گفت: تئاتر دارای مشکلات عدیده‌ای است و نمی‌دانم وجود این همه تشکل، مشکلی را حل می‌کند یا باعث می‌شود رو در روی هم قرار بگیریم.

چارسو پرس: اخیرا یک انجمن صنفی با نام "انجمن هنرمندان تئاتر شهر تهران" خود را تحت این عنوان که تنها تشکل صنفی است که مجوزهای خود را از وزارت کار و تعاون دریافت کرده و می‌تواند مسائل مربوط به امور صنفی هنرمندان تئاتر را پیگیری کند، اعلام موجودیت کرده است.

ایرج‌راد در این‌باره با تاکید بر اینکه "خانه تئاتر" طبق اساسنامه می‌تواند فعالیت صنفی انجام دهد و یکی از اهداف و ماهیت‌های اصلی آن فعالیت صنفی است‌ به خبرنگار ایسنا گفت: تاکنون هرآنچه خانه تئاتر انجام داده طبق اسناد و مدارک موجود است که نمونه آن مکانی به نام خانه تئاتر است که آجر آجر آن به نام خانه تئاتر خریداری شده است و متعلق به هیچ کسی نیست.

او با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌های خانه تئاتر، اطلاع‌رسانی و در بوق و کرنا نمی‌شود به همین دلیل به نظر می‌رسد این خانه فعالیتی زیادی انجام نداده است‌، از اینکه تاسیس چنین انجمنی بی سرو صدا صورت گرفته ابراز تعجب کرد و گفت: من عضو هیات موسس خانه هنرمندان و نیز مشاور عالی شورای عالی خانه هنرمندان ایران هستم. ضمن اینکه مدت‌ها هم عضو شورای عالی بودم و نمی‌دانم چطور وقتی چنین اقدامی قرار بوده انجام شود‌، من را هم به عنوان یکی از اعضا در جریان نگذاشتند، چون به هر حال رئیس جدید این انجمن آقای سرسنگی(رئیس خانه هنرمندان) است.

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه اظهار کرد: با این حال اشکالی ندارد و باید ببینیم این دوستان چه می‌کنند چون اگر بتوانند حرکتی در جهت تئاتر انجام دهند خوب است.

وی در عین‌حال یادآور شد: خانه تئاتر خیلی راغب به سندیکا شدن نبود‌ چون سندیکا صرفا می‌تواند برای بخش خصوصی فعالیت کند و باید کارفرما داشته باشد. الان هم کارفرمای ما دولت است چون هنوز به آن معنا تئاتر خصوصی نداریم.

راد در این‌باره گفت: درست است که تماشاخانه‌ای مثل ایرانشهر از گروه‌های نمایشی 20 درصد هزینه اجرا را می‌گیرد، اما با این کارها تئاتر ما خصوصی نمی‌شود.

او در پاسخ به اینکه "تئاتر شهر" هم به عنوان یک مکان دولتی چنین اقدامی می‌کند، اظهار کرد: اگر تئاتر شهر هم پولی دریافت می‌کند، غلط است و ما نسبت به آن معترض هستیم.

مدیرعامل خانه تئاتر ایران همچنین درباره برخی مسائلی که در نشست خبری انجمن صنفی تازه تاسیس هنرمندان تئاتر شهر تهران درباره خانه تئاتر مطرح شده بود‌، با تاکید بر اینکه باید تحقیق بیشتری انجام دهد‌، بیان کرد: طبق اساسانامه خانه تئاتر اصلا اینطور نیست که این خانه نتواند کار صنفی انجام دهد، چون اولین مساله‌ای که به آن اشاره شده همین فعالیت‌های صنفی است.

ایرج راد اضافه کرد: همچنین در هیچ بخشی از اساسنامه خانه تئاتر ذکر نشده که مدیرعامل برای همیشه و دائمی می‌تواند فعالیت کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بند 6 اساسنامه خانه تئاتر اشاره و اظهار کرد: در این بند بسیاری از فعالیت‌هایی که خانه تئاتر می‌تواند انجام دهد‌، اشاره شده است. (که تقریبا مشابه همه آنها جزو فعالیت‌های انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران است)

به گفته وی پشتیبانی از حقوق صنفی ‌، مادی و معنوی اعضای خانه تئاتر ایجاد امنیت شغلی و تامین اجتماعی ‌، تاثیر گذاری بر سیاست‌گذاری‌های تولید تئاتر‌، حمایت از گروه‌های جوان تئاتری‌، حمایت از تشکل‌های هنرمندان کشور در قالب انجمن‌ها و ایجاد حس همکاری میان آنها، فراهم کردن شرایط برای مبادله‌ی کارگاهی گروهی با خارج از کشور گسترش و فراگیر کردن تئاتر از طریق جلسات،سمینارها‌ و آموزش‌، داشتن مجموعه‌ای ثبت شده از تئاترهای خارجی‌، تلاش جهت فراهم کردن رفاه اعضا از طریق صندوق‌ و ایجاد بانک نمایش بخشی از فعالیت‌ها و اهداف خانه تئاتر ایران است.

راد در پایان با اشاره دوباره به اینکه اولین‌بار نیست دوستان تئاتری دیگر دست به چنین اقدامی می‌زنند ابراز امیدواری کرد‌ که این شرایط در نهایت به سود تئاتر و جامعه تئاتری باشد.