سیاوش مهندسی کارگردان نمایش «دروغ» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد این نمایش مبحثی اخلاقی را مطرح می‌کند و درباره مساله صداقت در روابط بین فردی است.

چارسو پرس: سیاوش مهندسی دراماتورژ و کارگردان نمایش «دروغ» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «دروغ» نوشته فلوریان زلر است و از ۲۸ دی ماه اجرای خود را در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است. با توجه به اینکه ما گروهی جوان و کمتر شناخته شده هستیم تا امروز استقبال از نمایش رضایت بخش بوده است اما متأسفانه در یکی از اجراها اتفاقی غیرمنتظره رخ داد که از کنترل ما خارج بود و همین مساله باعث رنجش برخی از مخاطبانی شد که برای دیدن اجرا به تئاتر شهرزاد آمده بودند.

وی درباره این اتفاق توضیح داد: از آنجا که در سالن شماره ۳ پردیس شهرزاد همزمان ۴ نمایش روی صحنه می‌روند و فاصله اجراها با یکدیگر خیلی کم است هفته گذشته به دلیل افتتاحیه یکی از نمایش‌ها، ناهماهنگی‌هایی پیش آمد و گروه دیرتر از معمول سالن را به گروه بعدی تحویل دادند که متأسفانه همین مساله تاثیرش را روی اجرای ما که گروه آخر بودیم، گذاشت و سالن با یک ساعت و ربع تأخیر به ما تحویل داده شد که این اتفاق انعکاس بدی بین مخاطبان داشت. ما تا جایی که می‌توانستیم از تماشاگران عذرخواهی کردیم اما طبیعی است که چنین اتفاقاتی را از چشم گروه و ناتوانی در مدیریت کارشان ببینند. شب بعد هم با ۴۵ دقیقه تأخیر به صحنه رفتیم که همین مساله متأسفانه تاثیر منفی روی مخاطبان گذاشت. البته با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته این مشکل تا حدودی برطرف شد و تلاش می‌شود نمایش با کمترین تأخیر به صحنه برود.

مهندسی درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا بیان کرد: زمانی که نمایشنامه «دروغ» زلر را خواندم مضمون اثر برایم خیلی ملموس بود و پیام متفاوتی از آن گرفتم که شاید با نظر بقیه فرق داشته باشد. این نمایش مبحثی اخلاقی را مطرح می‌کند و درباره مساله صداقت در روابط بی فردی است. پیامی که من از این نمایشنامه گرفتم این بود که در روابط بین فردی مان و نه فقط زناشویی جایگاه صداقت کجاست؟ و صادق بودن در شرایط سخت چقدر اهمیت دارد؟ چون در شرایط چالش برانگیز است که صداقت افراد معنا پیدا می‌کند. از این رو این نمایشنامه برای من پیامی فراتر از آنچه در ظاهر نشان می‌دهد داشت.

این کارگردان جوان تئاتر ادامه داد: این نمایش تقابل حقیقت با ملاحظه و دروغ را به نمایش می‌گذارد و اینکه فاصله این ۲ با یکدیگر چقدر است. چون از نظر برخی نگفتن مسأله‌ای به معنای دروغ گفتن نیست بلکه ملاحظه کردن است و به این شکل خودشان را راضی می‌کنند اما مشخص نیست فاصله بین ملاحظه کردن و دروغ گفتن کجاست.

وی در پایان درباره رویکردی که به متن داشته است، بیان کرد: هر نمایشنامه‌ای که به زبان دیگری ترجمه می‌شود نیاز به دراماتورژی دارد تا مناسب اجرا در آن کشور شود اما در رویکردی که من به متن داشتم فضا، فضایی جدی است چون با مسأله‌ای روبرو هستیم که هر روز در جامعه با آن درگیریم. صادق بودن یکی از خصایص مهم انسانی است از این رو نمی‌توانستم کمدی به آن نگاه کنم. البته ممکن است برخی از دیالوگ‌ها به دلیل ملموس بودن از مخاطب خنده بگیرند اما فضای کلی کار جدی است و به تجربه‌ای می‌ماند که ممکن است خیلی از ماها آن را از سر گذرانده باشیم.

داستان نمایش «دروغ» حول محور ۲ زوج می‌گردد که به خاطر یکسری ملاحظات و نگرانی‌ها دچار چالش‌های بحرانی می‌شوند. آلیس در خیابان، شوهر یکی از دوستانش را با زن دیگری دیده است. حال با این معضل ناراحت کننده روبرو شده است که آیا باید به دوستش حقیقت را بگوید یا نه. این در حالی است که شوهرش، سعی می‌کند او را متقاعد کند که باید واقعیت را از دوستش پنهان کند.

آرزو حاتمی، مهدیه محمدی، طاها شادفر، سیاوش مهندسی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۸ بهمن ماه روی صحنه است.


منبع: خبرگزاری مهر