کارگردان نمایش «کمد دیواری» با اشاره به پرداختن به روابط عقیم و عصبانیت درونی که زوج‌ها در زندگی زناشویی با آن روبرو هستند از تلاش برای درگیر کردن ذهن مخاطب بعد از تماشای این نمایش گفت.

چارسو پرس: کاوه مرحمتی  درباره این نمایش که اجرای خود را از 7 دی ماه در تماشاخانه «سه نقطه» آغاز کرده و احتمالا تا پایان دی روی صحنه خواهد بود، گفت: نمایشنامه «کمد دیواری» نوشته کیوان میرمحمدی یکی از دوستان من است که پیش از این چند نمایشنامه وی را نیز خوانده بودم اما مساله ای که بیشتر از همه من را به اجرای این نمایشنامه ترغیب کرد طنز نرم و زیرپوستی بود که در لایه های زیرین اثر جریان داشت.

وی ادامه داد: موضوع مورد توجه در نمایش «کمد دیواری» بیهودگی‌ای است که این روزها در جنس و کیفیت روابط انسانی وجود دارد. این مساله علاوه بر زندگی خانوادگی در روابط بیرون از منزل و حتی در خیابان هم قابل پیگیری است و آدم ها معمولا سر موضوعات بی اهمیت و بیهوده با یکدیگر درگیر می‌شوند. انگار مردم جامعه ما یک عصبانیت دائمی نسبت به هم دارند و در روابط زناشویی هم چون دیگر خجالت و رودربایسی نسبت به یکدیگر وجود ندارد و رویشان به هم باز شده جنس این عصبانیت شدیدتر است. در این متن آشکارا به بیهودگی که در این نوع عصبانیت و رفتار انتقام‌جویانه ما نسبت به افراد دیگر وجود دارد، پرداخت شده است.

مرحمتی درباره هدفی که از اجرای این نمایش داشته است، توضیح داد: این نمایش آرش و نازی زوج جوانی را به تصویر می کشد که سر مسائل ریز و درشت زناشویی شان بحث و جدل های سخت و سنگینی با هم دارند و امشب شبی است که آنها می خواهند به مهمانی روند ولی همچنان با هم قهر هستند و سر مواضع شان پافشاری می کنند اما نازی چیزی برای آرش رو می کند که او را به مرز جنون می برد. اگر تماشاگر نمایش ما زمانی که از سالن خارج می شود به خودش بگوید خب که چی؟ این همه درگیری و منیت و خودخواهی برای چه چیزی است؟ ما به هدفی که می خواستیم رسیدیم و ذهن تماشاگر را درگیر کرده ایم.

این کارگردان و ویدئوآرتیست یادآور شد: متاسفانه این روزها مردم ما از برقراری یک ارتباط درست و سالم عاجز هستند و البته به نظر می رسد همین فضای مجازی که بسیاری را درگیر و وابسته به خودش کرده در این مساله بی تاثیر نباشد. چون به این شکل ما از دیدن عکس العمل فرد روبرویی مان و تاثیری که ممکن است حرف ما بر وی بگذارد محروم می شویم و همین امر باب قضاوت را برایمان باز می کند. متاسفانه ما داریم از صبح تا شب با هم حرف می زنیم ولی در برقراری ارتباط عقیم هستیم. آدم های نمایش ما هم با وجودیکه زیاد با هم حرف می زنند و به اصطلاح کل کل می کنند در برقراری ارتباط با هم ناموفق هستند در حالی که در طول نمایش مدام دارند جهان بینی شان را به رخ یکدیگر می کشند.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره شیوه بازی ها و فضاسازی نمایش بیان کرد: قصه و بازی بازیگران کاملا رئالیستی است اما در طراحی صحنه تلاش کردم از موتیف هایی بهره ببرم که نگاه واقع گرایانه اثر را کم رنگ کند. به این مفهوم که ابزار صحنه به شیوه استفاده شده اند که بازسازی یک خانه باشند و پشت هر کدام از آکسسوار معنایی نهفته باشد.

نمایش «کمد دیواری» به نویسندگی کیوان میرمحمدی و کارگردانی کاوه مرحمتی از 7 دی در تماشاخانه «سه نقطه» روی صحنه رفته است.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده: بازیگران: فهیمه معین، کاوه مرحمتی، دستیار کارگردان: احسان صفانژاد، نرگس سوری، طراحی صدا: یزدان زند، طراحی لباس: شهرزاد شفیعی، مسئول نور و صدا: مجید فشخامی، گرافیست: رضا وجدانی، عکاس: مهدی آشنا، روابط عمومی: مهدی بیاتی، میترا سیفی، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی و مشاور رسانه: پیمان یاحقی.