مجید قدیمی که با نمایش «تلخند» در بخش خیابانی سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر شرکت دارد، می‌گوید این اثر در رثای مظلومیت مردم فلسطین است

چارسو پرس:  به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجید قدیمی که از شهر رزن همدان در این جشنواره شرکت کرده است، نمایش خود را اثری فراملی می‌داند که به مسائل غزه می‌پردازد. او می‌گوید: «نمایش ما مسئله‌ای را تصویر می‌کند که هرجایی از دنیا می‌تواند اتفاق بیفتد. کودکی در کنار خیابان بی‌جان افتاده است، اما همه بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند. مرد دیگری در کنار این کودک قرار دارد که با کت و شلواری شیک مشغول نوشیدن لیوانی یخ است و ....»

کارگردان نمایش «تلخند» اضافه می‌کند: «هدف اصلی من این است که مخاطبم از کارم راضی باشد و اثری در رثای مظلومیت مردم فلسطین ساخته باشم. دوست ندارم مخاطبم محدود به شهر و کشور خودم باشد. موضوع‌های جهانی را می‌پسندم که حیطه‌های گسترده‌تری را در بر بگیرد. دوست دارم این مسئله را هم یادآوری کنم که مردم کشورم همیشه پشت مردم فلسطین هستند.»

مجید قدیمی با اشاره به مخاطبان خاص تئاتر خیابانی و تفاوتش با تئاتر صحنه‌ای می‌گوید: «مخاطبان تئاتر خیابانی از هر قشری هستند. برای همین برقراری ارتباط با آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در هر لحظه باید این ارتباط حفظ شود و مخاطب پیامی را دریافت کند. یک لحظه غفلت می‌تواند کل نمایش را از بین ببرد. یکی از تفاوت‌های اصلی تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای در فروش بلیت است. این‌جا در خیابان، مخاطب بلیتی نمی‌خرد و اجباری هم بر ماندن ندارد. برای همین همراه کردن این مخاطب تا انتهای کار از سختی‌ها و جذابیت‌های تئاتر خیابانی است.»

این کارگردان، جشنواره فجر را بزرگ‌ترین رویداد کشور در حوزه تئاتر می‌داند و می‌افزاید: « امسال با توجه به مسائلی که پیش آمد و تاخیر در معرفی دبیر جشنواره، انتظار داشتم مراحل مختلف بازبینی و پذیرفتن آثار هم با تاخیر مواجه شود. اما با وجود وقت محدود، همه چیز طبق برنامه پیش رفت و مشخص است که تیمی حرفه‌ای پشت این جشنواره هستند.»

قدیمی که به مدت پنج سال مسوولیت انجمن نمایش شهرستان رزن را هم بر عهده داشته است، درباره ظرفیت بالای این منطقه برای اجراهای خیابانی توضیح می‌دهد: «همدان قطب تئاتر کودک و نوجوان است و شهرستان رزن هم که من از آن می‌آیم، ظرفیت بالایی در بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی دارد. شهرستان ما اصلاً از این فضا دور نیست و پیشینه آن به تعزیه برمیگردد. رزن یکی از قطب‌های تعزیه کشور است و گاهی اوقات مخاطبانی هزار نفره به تماشای یک تعزیه می‌نشینند.»

این نویسنده و کارگردان در باره وضعیت تئاتر خیابانی می‌گوید: « انتظار می‌رود که با دید دیگری به تئاتر خیابانی نگاه شود و حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد. این اتفاق‌ها باید از همین جشنواره‌ها شروع شود. بعد از جشنواره، گروه‌ها نباید رها شوند. ارگان‌ها وسازمان‌های بزرگ باید این گروه‌ها را بشناسند و از آن‌ها در طول سال حمایت کنند، وگرنه برگزاری جشنواره و رها کردن گروه‌ها بعد از آن فایده‌ای ندارد.»

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از اول تا ۱۲ بهمن ماه ۹۳ برگزار می‌شود