در این وانفسای تئاتر کودک و نوجوان، برپایی جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان یک روزنه‌ی امید است. خاصیت این جشنواره‌ها این است که گروه‌های فعال تئاتر کودک و نوجوان از گوشه و کنار کشور می‌آیند و دور هم جمع می‌شوند.

چارسو پرس:  هنگامه مفید؛ نویسنده و کارگردان تئاتر کودک؛ به خبرنگار صحنه گفت: متاسفانه، وضعیت امروز تئاتر کودک و نوجوان ما متلاطم است. الآن رسانه‌های نوظهور، فیلم‌ها و ماهواره با سرعت زیادی خودشان را به کانون خانواده‌ها تحمیل کرده‌اند. در مقابل این‌ها، به نظر من تئاتر باید خیلی زور بزند و تلاش کند تا سرِ‌پا، ماندگار و اثرگذار باشد.
 

وی افزود: در هجومِ رسانه‌ها و ماهواره و اینترنت و تبلت و... ما چه کاری برای سرِ‌پا ماندن تئاتر کرده‌ایم؟ کانون پرورش فکری دور خودش یک دیوار کشیده و برای خودش انتخاب و اجرا می‌کند؛ فرهنگسراها برای خودشان انتخاب می‌کنند؛ تالار هنر - به‌عنوان تخصصی‌ترین سالن نمایش کودک - انتخاب‌های خودش را دارد و گاهی کارهای ضعیفی در آن می‌بینیم که پیداست با حمایت روی صحنه آمده‌اند! با این اوضاع، خیلی باید برای سرِ پا ماندن تئاتر در این حوزه زحمت کشید. به نظر من، مثلاً تلویزیون باید حمایت کند. چه اتفاقی می‌افتد که مثلاً هر هفته یکی از این نمایش‌های ضبط‌شده‌ی گروه‌های تئاتریِ خوب را در برنامه‌ی کودک بگذارند؟ متأسفانه حساسیت هست روی جوان‌ها، نوجوان‌ها و کودکان؛ که مثلاً چرا سراغ عروسک‌ها، قصه‌ها و قهرمانان خارجی می‌روند! این درست! اما خُب در مقابل، چه چیزی برای عرضه به آن‌ها داریم؟
 
داور سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان "سوره" تصریح کرد: در این وانفسای تئاتر کودک و نوجوان، برپایی جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان یک روزنه‌ی امید است. من با برگزاری جشنواره‌های مخصوص کودک و نوجوان خیلی زیاد موافقم؛ خاصیت این جشنواره‌ها این است که گروه‌های فعال تئاتر کودک و نوجوان از گوشه و کنار کشور می‌آیند و دور هم جمع می‌شوند. جشنواره، اُمید را برای گروه‌های استانی زنده می‌کند؛ باعث می‌شود که به تکاپو و فکر بیفتند؛ که بیایند و خود و کارشان را عرضه کنند. تهران را که کنار بگذاریم، مگر گروه‌های شهرستانیِ فعال در تئاتر کودک و نوجوان چه امکاناتی دارند؟ گروه‌های تهرانی هم همین‌طور! از این منظر به نظر من تأثیر جشنواره‌ها بسیار مثبت است.
 
هنگامه مفید درباره‌ی حضورش در سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان "سوره" خاطرنشان کرد: من به عنوان داور در این جشنواره حاضر بودم. حوزه‌ی هنری قواعد خودش را دارد و در همین چارچوب، جشنواره‌ی خوبی را برگزار کرد. مهم‌ترین و مثبت‌ترین کارشان این بود که تمام گروه‌ها - که از بوشهر، اصفهان، مشهد و... آمده بودند - از اول تا آخر جشنواره حضور داشتند و توانستند کارهای هم را ببینند و باهم آشنا شوند و به تبادل تجربه و دانش بپردازند. این قضیه برای هر جشنواره‌ای ایده‌آل است. البته به نظر من، تنها یک مشکل وجود داشت، و آن‌هم این‌که جای گروه‌های معروف و خوش‌نام و حرفه‌ای تئاترِ کودک و نوجوان در این جشنواره خالی بود و ظاهراً درخواستی برای شرکت نداده بودند که می‌توان در سال‌های آتی برگزاری این جشنواره این مورد را نیز در نظر گرفت.
 
لازم به ذکر است، هنگامه مفید در کنار سیمین امیریان و دکتر رحمت امینی، داوری آثار سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان "سوره" را برعهده داشت. این جشنواره روز جمعه، 19 دی‌ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.