شب گذشته شنبه ۲۰ دی ماه مراسم پایانی پنجمین فستیوال «مونولیو» در سالن «موج نو» برگزار شد.

چارسو پرس: شب گذشته شنبه ۲۰ دی ماه مراسم پایانی پنجمین فستیوال مستقل «مونولیو» در سالن «موج نو» برگزار شد که در این مراسم برگزیدگان این فستیوال معرفی شدند.

داوارن این دوره از فستیوال عبارت بودند از: رضا سرور نمایشنامه نویس، دراماتورژ و منتقد تئاتر، احسان نوروزی نویسنده و مترجم، جابر رمضانی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر.

 این داوران در بخشی از بیانیه‌ خود آورده بودند: «آن چه در جشنواره‌ متوالی «مونولیو» چشم‌گیر است، حرکت موازی دو گرایش فردی و جمعی در مونولوگ‌های ارائه شده است. در دوره‌های پنجگا‌نه‌ مونولیو شاهد بودیم مونولوگ‌هایی که تمرکزشان بر انگیزه‌های فردی است مجالی گسترده برای بازی‌‌های توانمند بازیگران فراهم کرده‌اند و در مونولوگ‌هایی که گرایش اجتماعی دارند، عرصه‌ متن برای پیچیدگی روایی و گستر‌ه‌ کارگردانی برای القای معانی ضمنی گسترده است. جشنواره‌ مستقل «مونولیو» از آن رو اهمیت دارد که در این سال‌ها، مجالی فراهم آورده تا کنکاشی جدی در مونولوگ و تکنیک‌های ماهوی آن صورت پذیرد ...»

نامزدها و برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره عبارتند از:

بهترین متن

 «نسبیت خاص» نوشته‌ بهار کاتوزی

«اسلحه ناموس منه» نوشته‌ احسان گودرزی

«به تونل نزدیک می‌شوید» نوشته‌ مهدی چاکری

جایزه‌ بهترین متن این دوره از فستیوال به نمایش «اسلحه ناموس منه» نوشته  احسان گودرزی تعلق گرفت.

بهترین نمایش

«درباره‌ ماندن» کار احسان عرفانی

«نسبیت خاص» کار سمانه زندی‌نژاد

«اسلحه ناموس منه» کار احسان گودرزی

در این بخش جایزه‌ بهترین نمایش به طور مشترک به دو مونولوگ «نسبیت خاص» و «اسلحه ناموس منه» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری با سپاس از حضور مهین صدری، کاندیداها عبارت بودند از:

بهدخت ولیان برای بازی در نمایش «نوستوس»

به‌آفرید غفاریان برای بازی در نمایش «به تونل نزدیک می‌شوید»

فرانک کلانتر برای بازی در نمایش «گردش عادی خون و برف»

و جایزه بهترین بازیگر پنجمین فستیوال «مونولیو» به فرانک کلانتر به خاطر بازی در نمایش «گردش عادی خون و برف» تعلق گرفت.

امسال گروه تئاتر «لیو» نیز به طور مستقل نمایشی را برگزید و تندیس  فستیوال «مونولیو» را به آن اهدا کرد.

این نمایش «مان/Apart » [آپارتمان] کار کیوان سررشته بود که محمدحسن معجونی، سرپرست گروه تئآتر «لیو» به دلیل ایده‌ خلاقانه، آن را شایسته‌ دریافت این جایزه دانست.

بخش دیگری از این مراسم اختصاص داشت به معرفی مونولوگ‌هایی که برای اجرای عمومی منتخب برخی تهیه کنندگان مستقل شدند. این آثار عبارتند از:

«نسبیت خاص» کار سمانه زندی‌نژاد

«مان/Apart » کار کیوان سررشته

« م.ن» کار حسین سلیمانی از قم

«هفت» کار وانا همتی

«عقربه‌ سرگردان یک ساعت گمشده» کار مهدی خدایی از قزوین

در مراسم پایانی پنجمین فستیوال «مونولیو» همچنین از کامران سپهران، محمد رضایی راد، علی‌اکبر علیزاد، علی‌رضا ایرانمهر و احسان نوروزی تقدیر شد. این اساتید امسال در بخش نشست‌های آموزشی و پژوهشی این فستیوال با گروه «لیو» همکاری کردند.

در پایان این برنامه از سایت جدید گروه تئاتر «لیو» به آدرس www.leevtheatergroup.com رونمایی شد. همچنین ساسان پیروز، مدیر داخلی گروه تئاتر «لیو» به عنوان دبیر سال آینده فستیوال «مونولیو» معرفی شد.

 فستیوال «مونولیو» نخستین فستیوال مونولوگ بخش خصوصی است که توسط گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی محمدحسن معجونی از سال ۸۹ آغاز به کار کرد و امسال پنجمین دور‌ه‌ خود را پشت سر گذاشت. این دور از فستیوال از ۳ تا ۱۰ دی‌ماه برگزار شد و طی آن ۱۶ مونولوگ از تهران و ۴ مونولوگ از شهرستان روی صحنه رفت.

امسال «مونولیو» همزمان با تهران در شیراز نیز برگزار شد و دو گروه خارجی از کشورهای لهستان و بلژیک در این فستیوال دو نمایش روی صحنه بردند. در این دوره علاوه بر محمد حسن معجونی حامیان این فستیوال عبارت بودند از لیلا پرورش، موسسه‌ فرهنگی شهر آفتاب شیراز و هتل ستارگان شیراز.

فراخوان فستیوال سال آینده از بهمن‌ماه امسال در سایت گروه تئاتر «لیو» قابل دسترسی خواهد بود.