ماسافومی ناکازاکی، پسرکی تنها در جریان جنگ جهانی دوم با یک موج بلند سونامی به جزیره‌ای ناشناخته برده می‌شود. در آن جزیره با پرنده‌ای که درنای آرزوهاست و یک خرچنگ آشنا می‌شود. او تا رسیدن پدرش، پاروزن یکدست، روزهایی پرماجرا را پشت سر می‌گذارد و به مفاهیم عمیقی از خودشناسی دست پیدا می‌کند.

چارسو پرس: این خلاصه‌ای است از داستان نمایش «هایکوی پارو زن یک دست» که به زودی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند.

این اثر نمایشی که نوشته و کار ماندانا عبقری است، سال ۹۹ در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرد و قرار است از روز ۲۷ بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود.

ماندانا عبقری، نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در آستانه اجرای آن توضیحاتی درباره این نمایش ارایه می‌دهد و تاکید می‌کند که هیچ اتفاقی با تعطیلی هنر، به سمت درستی پیش نمی‌رود.

این کارگردان درباره موضوع انتخابی‌اش برای اجرای این نمایش می‌گوید: برایم مهم بود که نگاه عمیقی به آسیب‌شناسی جنگ و تاثیر آن بر کودکان داشته باشم و از آنجاکه قهرمان نمایش ما یک پسربچه است، شیوه عروسکی را برای اجرای این نمایش انتخاب کردم زیرا عروسک اولین همراه و همزاد انسان است.

او ادامه می‌دهد: در نمایش ما تنهایی شخصیت کودک باعث رشد او می‌شود و همین برایم جذاب بود. ضمن اینکه دوست داشتم تلنگری به فرهنگ عامه ژاپن هم بزنیم زیرا در کشور خودمان آشنایی چندانی با آن نداریم.

 سرنوشت شگفت‌انگیز پسرک ژاپنی در جزیره‌ای ناشناختههایکوی پارو زن یک دست

 

عبقری که برای اجرای نمایشش شیوه عروسکی تاب تیبل و سایه را به صورت ترکیبی استفاده می‌کند، درباره گروه سنی تماشاگران این نمایش توضیح می‌دهد: هرچند شخصیت اصلی نمایش ما یک پسربچه است ولی مخاطبان نمایش ما نوجوان رو به بزرگسال است. زیرا نمایش ما درباره مفاهیم عمیق خودشناسی است که مناسب گروه سنی کودک نیست.

این کارگردان اضافه می‌کند: آدم‌ها وقتی بزرگ می‌شوند، از دنیای خیال‌انگیز عروسک‌ها فاصله می‌گیرند و چه خوب که دوباره آنان را به دنیای جادویی عروسک‌ها برگردانیم چراکه این جادو همیشه در زندگی انسان‌ها جاری است و نمایش عروسکی می‌تواند مخاطب بزرگسال را با دنیای کودکی‌اش پیوند بدهد.

عبقری درباره ابزارهای تبلیغاتی نمایشش توضیح می‌دهد: در تلاش هستیم از همه روش‌های سنتی و مجازی استفاده کنیم به هر حال هم پایان سال است و هم جوی که درباره تئاتر وجود دارد، به گونه‌ای است که تعدادی از دوستان و همکاران‌مان با اجرای تئاتر مخالفت می‌کنند. بنابراین جذب تماشاگر با سختی‌هایی همراه است ولی شخصا معتقدم تنها چیزی که نباید در هیچ زمانی متوقف شود، هنر است. زیرا تئاتر، گردهمایی اندیشه است و ضروری است  که در هر شرایطی اندیشه خود را به کمک ابزارهایی مانند تئاتر پویا کنیم.

او خاطرنشان می‌کند: هیچ اتفاقی با تعطیلی فرهنگ و هنر به سمت درستی پیش نمی‌رود. گروه ما هم با همین نگاه در تمام این مدت مشغول کار بوده است.

به گزارش ایسنا، عروسک‌گردانان این نمایش  ماندانا عبقری، علیرضا دهقانی، محمدرضا لطفی، زهرا مسیب نهاوندی، صدف صمدی و فاطمه سیف روی صحنه می رود.

نمایش «هایکوی پارو زن یک دست» از ۲۷ بهمن هر شب راس ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۴۲ دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا