بیش از یک هفته از زلزله مهیب، در مرز دو کشور ترکیه و سوریه می‌گذرد و شمار قربانیان تاکنون به مرز ۳۴ هزار نفر در هر دو کشور رسیده است. امدادگران به عملیات نجات و بیرون آوردن تعداد بیشتری از بازماندگان از زیر آوار ادامه می‌دهند و در این بین برخی هنرمندان در این کشورها در مقام خیر اجتماعی، در تلاش برای جذب کمک‌های نیکوکارانه هستند و امداد دیگر کشورها را هم طلب می‌کنند.

چارسو پرس: حدود دو دهه است که سریال‌های ترکیه برای مخاطبان در سراسر دنیا ـ خصوصا کشورهای عرب‌زبان و اروپای شرقی ـ از جذابیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند و در این مسیر، علاوه بر سود تجاری که عاید سازندگان می‌شود، فرهنگ این کشور را هم به دنیا عرضه و معرفی می‌کنند؛ به نحوی که حتی اینگونه عنوان شده بود، نفوذ سریال‌های ترکی در بسیاری از کشورهای دنیا سبب شده است تا بسیاری از بینندگان این مجموعه‌ها برای بازدید از عمارت‌ها و کاخ‌های مجللی که زمانی محل روایت داستان‌های مورد علاقه‌شان بوده‌اند، به این کشور سفر کنند.

حالا که کشور ترکیه با شرایط دشوار پس از زلزله مواجه است، هنرمندان این کشور انتظار دارند که به واسطه‌ی همین آشنایی و احساس نزدیکی به مردم ترکیه که بخشی از آن به واسطه تماشای سریال‌ها شکل گرفته است، جهان توجه ویژه‌ای به این فاجعه انسانی داشته باشد.

«جهان فرهنگ ما را می‌شناسد، ما به حمایت آنها نیاز داریم.»؛ این جمله را مرت فیرات، بازیگر و خیر اهل کشور ترکیه می‌گوید که این روزها به شدت درگیر کمک به نیروهای امدادرسان برای نجات زلزله‌زده‌هاست.

این بازیگر و سفیر نیکوکاری که در حال حاضر یکی از بازیگران فعال ترک است، از سال ٢۰۰۰ تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم، سریال و تئاتر بازی کرده است. او با بازی در سریال «Yersiz Yurtsuz» به شهرت رسید و پس از رفتن مقابل دوربین سریال «هزار و یک شب» جزو بازیگران محبوب این سریال در بین مردم شناخته شد.

فیرات برای تماشاگران بین‌المللی، به خاطر نقش‌هایش در فیلم‌ رمانتیک «رویای پروانه»، هیجان‌انگیز «سفید خالص» و «عشق ۱۰۱» (نسخه اصلی و ترکی نتفلیکس) شناخته می‌شود.

 کارکرد سریال‌های ترکیه در زلزله اخیر

این بازیگر، سفیر حسن نیت برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ترکیه و یکی از بنیانگذاران وب‌سایتی به نام Ihtiyac Haritasi (نقشه نیازها) است که نیازمندان را به هم متصل می‌کند.

در ششم فوریه، زمانی که زمین لرزه فاجعه بار ترکیه و سوریه را لرزاند، موسسه خیریه فیرات مشغول جمع‌آوری کمک‌هایی برای اوکراین جنگ زده بود. او می‌گوید: «اما اکنون دفتر ما در اوکراین برای ترکیه کمپین خیریه برگزار می‌کند.»

این بازیگر هفته گذشته از شهر انطاکیه با ورایتی صحبت می‌کرد؛ جایی که امدادگران همچنان در حال بیرون کشیدن بازماندگان از زیر آوار ساختمان‌های فروریخته بودند. هرچند روز به روز امیدها برای یافتن افراد زنده بیشتر در حال محو شدن است.