کمپانی «رویال شکسپیر لندن» از 15 ماه ژانویه (25 دی‌ماه سال جاری) نمایش «اوپنهایمر» را درباره زندگی جی رابرت اوپنهایمر که «پدر بمب اتم» لقب گرفته، در تئاتر «قو» در شهر لندن روی صحنه می‌برد.

چارسو پرس: به نقل از تلگراف، جی رابرت اوپنهایمر از دانشمندان مطرح فیزک است که در آمریکا و در دانشگاه‌های معتبری چون برکلی و مؤسسه فناوری کالیفرنیا به تدریس پرداخته بود. وی در سال‌های 1943 تا 1945 هدایت پروژه «منهتن» را که پروژه ساخت بمب اتمی در ایالات متحده آمریکا بود عهده‌دار شد. وی ساخت 3 بمب اتمی را انجام داد که یکی از آن‌ها در یکی از بیابان‌های مختص آزمایشات اتمی آمریکا تست شد و 2 بمب دیگر بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی فرود آمدند.

در جنگ جهانی دوم و در راستای پیشرفت ساخت بمت هسته‌ای یا اتمی، این مرد باعث انفجار مرگبار هیروشیما و ناکازاکی و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه شد. 

بعد از آن اتفاق اوپنهایمر چگونه با در مواجهه با خود، زندگی کرد؟ این سوالی است که یک تئاتر بدان پاسخ خواهد داد.

نمایش جدید تام مورتون اسمیت با کارگردانی انگوس جکسون به کاوش در زندگی این فیزیکدان و تضادها و میراث او می‌پردازد. اثر با کمک اوپنهایمر به آمریکا برای پیروزی در جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود و سپس به مقطعی از زندگی او می‌پردازد که سیاستمداران خواستار همکاری او برای توسعه انرژی هسته‌ای هستند اما او مخالف این توسعه و همچنین ساخت بمب هیدروژنی است.

اوپنهایمر به دلیل این مخالفت و داشتن عقاید کمونیستی در دروه مک کارتیسم آمریکا تمام مصونیت سیاسی و امنیتی خود را از دست داد اما با آغاز دوره ریاست جمهوری حزب دموکرات و جان اف کندی، نشان انریکو فرمی در سال 1963 به عنوان عالی‌ترین نشان سازمان انرژی اتمی آمریکا به او اهدا شد.