نغمه ثمینی که در 5 سال گذشته برای اجرای بسیاری از نمایشنامه‌هایش با مشکل رو به رو شده بود، گفت: گویا شرایط در حال تغییر است و نمایشنامه‌هایم آرام آرام از کشوی میز بیرون می‌آیند

پایگاه خبری تئاتر:  این نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه گفت: در تمام این پنج سال بیشتر نمایشنامه‌هایم به اجرا نرسید و در کشوی میز ماند یا دچار ممیزی‌های بسیار شد اما خوشحالم که شرایط در حال تغییر است و کم کم این نمایشنامه‌ها از کشوی میز بیرون می‌آیند.

او یادآور شد: در این سال‌ها مونولوگ « دستهای زمل وایس» و دو نمایشنامه «این جا کجاست» و « پالتوی پشمی قرمز» از من اجرا شد که نمایش اول اجرایی بسیار مهجور داشت و نمایشنمامه، «پالتوی پشمی قرمز» نیز دچار ممیزی‌های شدید شد.

ثمینی از اجرای دو نمایشنامه جدیدیش با کارگردانی افسانه ماهیان و سمانه زندی‌نژاد خبر داد و گفت: هر دو متن برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده می‌شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نمایشنامه «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» قرار است توسط افسانه ماهیان اجرا شود. این نمایشنامه اقتباسی کاملا آزاد از داستان کوتاه «میمون شیناگاوا» از مجموعه «دیدن دختر کاملا دلخواه در ماه آوریل» نوشته موراکامی – نویسنده مطرح ژاپنی است.

ثمینی این داستان را اثری بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: به محض خواندن این داستان چنان شیفته شدم که نمایشنامه در جا شکل گرفت، البته نمایشنامه من ایرانیزه شده ولی هسته اصلی‌اش همان داستان «موراکامی» است.

نویسنده نمایشنده‌«پالتوی پشمی قرمز» با اظهار تاسف از ممیزی‌های متعددی که بر اجرای این نمایشنامه اعمال شد، اظهار کرد: آن ممیزی‌ها باعث شد اجرای آن نمایش برای من و کارگردانش، افسانه ماهیان خاطراتی ناخوشایند به همراه داشته باشد و خواستیم این خاطره را با اجرای یک کار دیگر تغییر دهیم و این چنین بود که کارگردانی نمایشنامه «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» را به افسانه ماهیان سپردم.

او درباره دیگر نمایشنامه‌اش « درخت سرخ انجیر سرخ» به ایسنا گفت: حدود یک سال و نیم پیش ایده‌های نگارش این متن به ذهنم آمد و نوشتن آن را تقریبا از بهار امسال آغاز کردم و به تازگی آخرین بازنویسی آن را انجام داده‌ام.

این نمایشنامه‌نویس درباره داستان این نمایش توضیح داد: نمایشنامه‌«درخت سرخ، انجیر سرخ» فضای فانتزی اجتماعی دارد و درباره خانواده‌ای است که درگیر موضوع بسیار عجیبی در حیاط خانه‌شان می‌شود.

ثمینی که کارگردانی این نمایشنامه را به سمانه زندی‌نژاد – کارگردان جوان تئاتر- سپرده است، اضافه کرد: برایم جالب بود با یک کارگردان جوان کار کنم و از سال‌ها پیش ایشان را می‌شناختم که نمایشنامه « رازها و دروغ‌ها»‌ی مرا به عنوان پایان‌نامه‌اش اجرا کرد که اجرایی بسیار خوب بود.

او که مدتی پیش نمایشنامه «اسفل السافلین» را نوشته بود درباره اجرای این نمایشنامه به کارگردانی محمد یعقوبی گفت: گویا کم کم شرایط اجرای این نمایشنامه فراهم می‌شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد، چون اجرای این متن برایم به صورت یک آرزوی محال درآمده بود.

نغمه ثمینی با نگارش نمایشنامه‌های « رازها و دروغ‌ها» ، « افسون معبد سوخته» ، « خواب در فنجان خالی»‌و « شکلک» ، « خانه» ، «اسبهای آسمان خاکستر می‌بارند» ، «‌متولد 1361» ، « رویا در شب نیمه پاییز» و ... یکی از نمایشنامه‌نویسان مطرح ایرانی است که تا کنون جوایز گوناگونی را دریافت کرده است.