کارگردان نمایش «بوقلمون» که برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده می شود از اجرای این اثر در فضای زورخانه ای و توجه به طراحی لباس در این اثر را از جمله ویژگی های کار دانست

چارسو پرس: خیرالله تقیانی پور نویسنده و کارگردان «بوقلمون» که در بخش تازه های تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود، گفت: این نمایش دوران ناصرالدین شاه قاجار و عصر پهلوانی آن دوره را به تصویر می کشد.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش شخصی به نام پهلوان اکبر سال ها با دسیسه و توطئه رقیبان خود را شکست داده و پهلوان شهر شده است تا اینکه خبر می رسد غریبه ای وارد شهر شده و پهلوان اکبر را به مبارزه می طلبد. این فرد می خواهد 13 فروردین ماه با پهلوان اکبر کشتی بگیرد. پهلوان اکبر با تمهیدات فراوان قصد دارد از کشتی گرفتن با این غریبه سر باز زند تا در نهایت مشخص می شود این غریبه کسی نیست جز فرزند پهلوان سلطان که با نیرنگ اکبر شکست خورده است. البته این شخص دختر پهلوان سلطان است که پهلوان اکبر را به مبارزه می طلبد.

کارگردان نمایش «طروپ طرب» درباره ساختار و شیوه اجرایی نمایش بیان کرد: در این نمایش همانند کارهای گذشته گروه تلاش کردیم از شکل و فرم نمایش های ایرانی استفاده کنیم به این ترتیب که شکل اجرا و جای‌گیری تماشاگران نمایش به شکل زورخانه ای خواهند بود. مخاطبان در سه سوی صحنه مستقر شده و در یک طرف هم مرشد قرار می گیرد. بازیگران هم مثل گود زورخانه در وسط سالن بازی می کنند.

تقیانی پور با اشاره به استفاده از موسیقی زنده در نمایش گفت: در این نمایش به شیوه زورخانه ای از تمبک، ضرب زورخانه ای، کمانچه و تار به صورت زنده استفاده می شود. تلاشمان در این نمایش این بود که اتفاقات آن دوره را به‌روز کنیم بنابراین از دکور سنگین استفاده نکردیم و همه چیز در صحنه به شکلی ساده ارائه می شود.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: نکته مهمی که در این نمایش به آن توجه ویژه کردیم استفاده از لباس های ایرانی است. چون فکر می کنم خلاء نمایش های ایرانی بهره نگرفتن از لباس های سنتی است و اگر مخاطب بیگانه یا به دیدن نمایش های ایرانی ما بنشیند بدون استفاده از این نوع لباس ها نمی‌تواند پی به آیینی و سنتی بودن این آثار پی ببرد.

در این نمایش علی سلیمانی، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید فر، سامان دارابی، مصطفی ساسانی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، محمد شکری، مسیح سید مهدوی، مهدی پناهی و میلاد ابراهیمی ایفای نقش می‌کنند. داریوش پیرو طراحی صحنه و لباس نمایش را بر عهده خواهد داشت.