برخلاف آنچه تصور می‌شود، اکران نوروز ۱۴۰۲ به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، نه‌تنها با رخوت مواجه نمی‌گردد بلکه ظرفیت‌هایی از این تلاقی پدیدار می‌شود که رونق این فرصت طلایی را بیشتر هم می‌کند.

چارسو پرس: سومین روز فروردین ۱۴۰۲، مقارن است با نخستین روز از ماه مبارک رمضان. این تلاقی، تا ۴ سال، برای فروردین‌ماه تکرار می‌شود و به همین جهت، باید با یک برنامه‌ریزی درست، این مناسبت را به فرصتی طلایی برای سینمای ایران تبدیل کرد.

این تاکید از آن جهت مهم است که از ماه‌ها قبل، اکران نوروز ۱۴۰۲، به‌عنوان قربانی عیدفطر قلمداد شد. تمایلات برای بسته اکران، بیشتر معطوف عیدفطر بود و با اکران نوروز، چندان جدی و مهم برخورد نشد.

حالا اما در جدیدترین رویکرد، قرار است فیلم‌هایی که متقاضی اکران در بازه نوروز هستند، درخواست‌های خود را تا یکشنبه هفته آینده اعلام کنند و اسامی ۴ یا ۵ فیلم نهایی، طی هفته آینده تا یکشنبه ۲۱ اسفند اعلام شود. اکران فیلم‌های جدید نیز قرار است از چهارشنبه؛ ۲۴ اسفندماه آغاز شود.

اما برخلاف آنچه تصور می‌شود، اکران نوروز امسال، نه‌تنها به‌واسطه تلاقی با ماه مبارک رمضان، از دست رفته تلقی نمی‌شود بلکه یک فرصت طلایی برای فیلم‌هایی است که از شانس نمایش در این برهه برخوردار می‌شوند.

چگونه اکران نوروزی فرصت طلایی سینمای ایران می‌شود؟

نخستین مورد مهم اکران نوروز امسال، تعداد سانس‌های بالای هر فیلم است. مدیران سینمایی مدتی است که به دنبال دریافت مجوزهای طرح اکران تا سحر هستند. طرحی که به‌واسطه آن، فیلم‌ها از فرصت اکران تا حوالی ۳ بامداد برخوردار می‌شوند و چون این بازه با تعطیلات نوروزی تلاقی پیدا کرده، قطعا استقبال خوبی از آثار به عمل خواهد آمد. این استقبال موجب افزایش گیشه فیلم و حفط کف فروش اثر شده و این احتمال که آن اثر بتواند با حفظ کف فروش، نمایش خود را برای عیدفطر و ماه‌های دیگر بهار نیز تمدید کند، بسیار بالاست.

مورد بعدی به چابک‌شدن سانس‌های نمایش هر فیلم مربوط است. تجربه نشان داده که اکران نوروز، از نخستین سانس آن که پیش از ظهر است، با استقبال خوب مخاطب مواجه شده و فیلم‌ها، تا ساعت ۲۴، ۶ تا ۷ سانس کامل دارند. این در حالی است که طی روزهای عادی سال، تمامی فیلم‌ها از چنین شرایطی برخوردار نبوده و سانس‌های کامل، تنها نصیب فیلم‌های پرمخاطب می‌شود و بسیاری از پردیس‌ها ترجیح می‌دهند که فیلم‌های دارای مخاطب اندک را تنها در چند سانس شلوغ نمایش دهند. بنابراین چابک بودن برنامه سانس‌ها در اکران نوروز، این شانس را برای فیلم‌هایی با مخاطب کمتر به همراه دارد که ضمن مواجه شدن با استقبال بهتر از یک اکران عادی، گیشه پررونق‌تری را نیز تجربه کنند.

این رخداد اگر طرح افطار تا سحر اجرایی شود، پربارتر و فربه‌تر نیز می‌شود.

یکی از اتفاقات بسیار خوبی که همه‌ساله در اکران نوروزی رقم می‌خورد، تبلیغات گسترده دهانی از سوی مخاطبان یک فیلم است. در ایام نوروز، به‌واسطه دیدوبازدیدهایی که صورت می‌گیرد، تبلیغات دهان‌به‌دهان در شکلی گسترده صورت گرفته و بنابراین آثار در ادامه اکران پس از نوروز، با یک بنیه تبلیغاتی خوب، به نمایش خود ادامه می‌دهند. این مورد، یک اصل مهم است که تقریبا برای تمامی آثار اکران نوروزی اتفاق افتاده است.

به تمام این موارد بیفزائید استقبالی که همواره از اکران فروردین‌ماه به عمل می‌آید. بررسی‌های ۳۰ساله نشان داده که اکران فروردین‌ماه، جزو ۳ ماه پرفروش آن سال بوده است و این قاعده در تمامی این سال‌ها، چه در سال‌هایی که سینما، وضع و حال خوبی داشته و چه سال‌هایی که اوضاع خوبی بر سینما مترتب نبوده، تکرار شده است. بنابراین اکران نوروز، تقریبا به یک ریسک بدون خسارت می‌ماند که اگر اثر خوبی که متناسب با فضای نوروز و خانواده باشد، در آن اکران شود، استقبال خوبی از آن به عمل آمده و راندمان مخاطب و فروش آن اثر را با رشد خوبی مواجه می‌کند.

چگونه اکران نوروزی فرصت طلایی سینمای ایران می‌شود؟

در چنین شرایطی، اگر قیمت بلیت برای سال آینده سینماها با افزایش هم مواجه شود، مخاطبان در ایام نوروز، راحت‌تر این مبلغ را پرداخت می‌کنند چرا که در بازه نوروز، سینما، یکی از اولویت‌های سرگرمی خانواده‌ها است و وقتی این ۱۳ روز به پایان برسد، چالش‌هایی چون ریزش مخاطب بر اثر قیمت بلیت، شکل واقعی را نشان داده و تاثیرات منفی خود را بر روی آثار می‌گذارد.

بنابراین صاحبان آثار مخاطب‌محور تا روز یکشنبه فرصت خواهند داشت تا با متقاضی شدن در اکران نوروز ۱۴۰۲، زمینه را برای دیده شدن بیشتر اثر خود فراهم کرده و شروع خوبی را برای سال جدید رقم بزنند. سالی که قرار است با افزایش سالن‌های نمایش و نظم بیشتر در حوزه اکران، اتفاق‌های خوشایندی را در حوزه سینمای ملی رقم بزند.

///.


منبع: خبرگزاری ایرنا