شاهرخ دریانورد کارگردان «یک ساعت دیگر در سن پیر» عنوان کرد در اجرای جدید این اثر نمایشی از موقعیت‌های طنز فاصله گرفته و به فضایی تاریک و گروتسک که در جهان امروز جریان دارد، پرداخته است.

چارسو پرس: شاهرخ دریانورد کارگردان نمایش «یک ساعت دیگر در سن پیر» که این روزها در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است درباره اجرای مجدد این اثر نمایشی گفت: این نمایش شهریور ۱۴۰۰ با نام «یک ساعت در سن پیر» در تماشاخانه هیلاج به صحنه رفت و حالا با تغییراتی در نام اثر، فضاسازی و بازیگران مجدداً در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: این نمایش اقتباسی از نمایشنامه «مامورهای اعدام» مارتین مک دونا است که البته در اجرا مکان وقوع رخدادها از لندن به جزیره سن پیر در نزدیکی کانادا برده شده و تغییراتی نیز در درام و شخصیت‌ها صورت گرفته است. در اجرای جدید به جز خودم و شایان فصیح زاده که بازیگر نقش اصلی نمایش است بقیه بازیگران تغییر کرده‌اند. معمولاً به عنوان کارگردان همیشه دست بازیگرانم را باز می‌گذارم و در اجرای جدید نیز که همه بازیگران به جز بازیگر نقش اول نمایش تغییر کرده بود به بازیگران این امکان را برای ایده پردازی و خلاقیت تازه دادم.

دریانورد درباره هدایت بازیگران جدید نمایش بیان کرد: به این ترتیب که روند کار به این شکل نبود که بازیگران همان میزانس و شیوه دیالوگ گویی بازیگران قبلی را داشته باشند و فضا برای اینکه هر کس خوانش خودش را روی متن و شخصیت خودش و دیگر کاراکترها داشته باشد، باز بود و من تنها بچه‌ها را به سمت و سویی که می‌خواستند، هدایت می‌کردم. البته این نمایش همچنان همان «یک ساعت در سن پیر» است و اقامت مخاطبان نیز همان یک ساعت در سن پیر به طول می‌انجامد اما این ساعت‌ها با هم فرق دارند و مثلاً اگر نمایش قبلی ساعت ۲۰ تا ۲۱ بود این نمایش از ۱۹ تا ۲۰ را در سن پیر به تصویر می‌کشد.

«یک ساعت دیگر در سن پیر» اقامت کنید/ معضل گروتسک حاکم بر جهاننمایش یک ساعت دیگر در سن پیر

 

این کارگردان درباره دیگر تغییراتی که در اجرای جدید داشته‌اند، یادآور شد: در خوانش جدیدی که از این نمایشنامه داشتیم بیشتر روی لایه‌های تاریک، درونی و اخلاقی متن تاکید کردیم. اگر اجرای قبلی اقتباسی از مک دونا با شوخی‌ها و طنازی‌های معمول بود این بار با نگاه عمیق‌تر و درخور موقعیت کنونی جهان / ایران به صحنه می‌رود.

وی تصریح کرد: ابتدا قرار بود نمایش در سالن خصوصی اجرا شود که این امکان فراهم نشد و آن تماشاخانه هم تعطیل شد و به صورتی کاملاً اتفاقی موفق شدم با سالن مولوی برای اجرای کار به توافق برسم. در طول مدتی که اجرای کار به بن‌بست خورده بود با بچه‌های گروه به این نتیجه رسیدیم که این اثر چقدر مناسب شرایط کنونی جامعه جهانی است چون این سال‌ها دنیا به سمتی می‌رود که کمدی گروتسک زشتی بر آن حاکم است و اتفاقاتی در آن می‌افتد که نمی‌دانید باید بترسید، بخندید، گریه کنید یا عصبانی و خشمگین شوید.

دریانورد در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: متاسفانه به واسطه شرایط پوچی که در جهان جریان دارد هر روزه آدم‌های بیگناه زیادی به دلائل مختلف کشته می‌شوند و این روند همچنان ادامه دارد از این رو در نمایش ما نیز «بیگناهی» کلید واژه اصلی است که در اجرای جدید تلاش کردیم عمیق‌تر به این واژه بپردازیم.

شایان فصیح زاده، درسا علی آبادی، شاهرخ دریانورد، مرتضی اسلامی، پوریا تذکری، امیر حسن بیک، پیمان ابراهیمی، غزاله نیّر، آرمینا عباس زاده، امیرحسین زارع، ملیکا اسلافی بازیگران نمایش «یک ساعت در سن پیر» هستند که تا ۲۴ اسفند ساعت ۱۹:۳۰ در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

داستان نمایش درباره مامور اعدامی به نام هری وِید است که به کارش افتخار می‌کند. البته چندسالی است که قانون اعدام با صندلی الکتریکی از قوانین این کشور حذف شده است. شبی یک پسر جنوب شهری به خانه هری می‌آید تا بابت اتفاقی که شب قبل افتاده از او عذرخواهی کند اما در همین شب دختر هری گم می‌شود و او به این پسر مظنون شده و او را دستگیر می‌کند. در نهایت این پسر را بیگناه اعدام می‌کنند در حالی که مشخص می‌شود دختر هری دزدیده نشده و خودش از خانه بیرون رفته است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: مصطفی زندی، دستیاران کارگردان: نگار قوام فر، حانیه رجایی، منشی صحنه: حانیه خانی، مدیر صحنه: هلیا رضایی پور، طراح گریم و طراح لباس: شیدا موحدی، گرافیست: شیدا موحدی، عکاس: امیرحسین کیان بخت، طراح پوستر: ملیکا اسلافی، آهنگساز: رادمهر غریوند.


منبع: خبرگزاری مهر